SDDA Dysfagi intervention övningar Kurs 33 vt 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Advertisements

Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Yrsel.
Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Hjärt-lungräddning samt AED - hjärtstartare
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Principer för arbetsställningar
Samspelet mellan människan, arbetsuppgiften och arbetsmiljön
Läroplansnätverk förskola
Första hjälpen.
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
How to analyze data Some examples…. Pålgrundläggning - verifiering av bärförmåga Kurvorna ovan visar en påle som slås ned i lera. Något ”svar” erhålles.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Andningen! Av: Ellen, Ellinor och Tobias
Skador och nödsituationer
Träningslära Styrka.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Uppvärmning?.
Svenska Läkaresällskapet 8 februari 2012 Levnadsvanor – sjukdomsförebyggande åtgärder.
Stabilt Sidoläge * Stabilt sidoläge gör så att man kan andas om man är medvetslös och räddar på så sätt liv.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Torsdag.
GTU nivå 2. Träningslära, teori
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
-lever i havet -utan hår -mjuk och len
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
PISTOL- SKYTTE.
Musklerna Ca 50 % av kroppsvikten.
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
L-ABC och HLR 1.
Grundläggande första hjälpen
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Säsongen ”Om du svettas nu så får motståndarna svettas mer under säsongen” Fredrik Nygren 2011 Här är ditt egna fysprogram som du ska träna på.
Styrketräningsövningar & Förklaringar. ÖvningAntalVilaKroppsdel armhävningar3 x 15vila ca 15 sekunder mellan varje repetition överkropp ”Plankan” 2-3.
Klubbteknik ATT NÅ UT LÅNGT och KÄNNA pucken är hemligheten till en bra klubbteknik. Effektiva finter får du genom att du lyckas hittar ytor genom klara.
Necktrainer by Fysio333 Din kompis på vägen mot en starkare och friskare nacke.   Tele 
Benpress i maskin Sitt med fötterna lite mer än axelbrett i mitten av fotplattan. Se till att knäna är rakt ovanför tårna och att både tår och knän pekar.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande.
Träning (träna rätt) Minska risken för skador samt prestera bättre, orka mer, skjuta hårdare, springa snabbare mm. Bygger upp muskulatur samt tränar hjärta.
BALANS SE-HÖR-GÖR-DAGEN SE-HÖR-GÖR-DAGEN Högskolan Dalarna Leg. Sjukgymnast Helena Fridberg, Högskolan Dalarna Leg. Sjukgymnast Christina Mahammid,
Egen träning –eget ansvar 3 PASS I VECKAN MÅN/ONS/LÖR. + ETT EXTRA PASS LÖPNING. NI VÄLJER SJÄLVA VILKET PASS PÅ VILKEN DAG. ATT FUSKA MED ÖVNINGEN ÄR.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
DYSFAGI Synkevanskeligheder
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
IFK Viksjö F07 united.
Utvärdering PT Mälarhöjdens skola vt2017.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
Fys vid skador Vid skador finns det alltid något vi kan köra såvida det inte rör sig om hjärnskakning eller liknande med totalvila. Här har ni tre pass.
Steg 1 Förenklad grundstil
Sommarträningsprogram 2017 VHK F03
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Vem sa det? Om anonymitet.
Aktuellt från SPOR-POP
Workshop Rörelse och hälsa 8/ Veronica Ferm
Temaarbete under 4 lektioner
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
SoL övningskompendie Tema: Avslut
Råd till dig som är skadad i hand/arm. TRÄNA VARJE VAKEN TIMME
Råd till dig som är skadad i hand/arm. TRÄNA VARJE VAKEN TIMME
Presentationens avskrift:

SDDA Dysfagi intervention övningar Kurs 33 vt 2016

Dysfagi intervention Svara på följande frågor för varje övning. –Hur instruerar du patienten? Öva på varandra. –Vad är syftet med övningen? –Kan övningen klassas som träning, kompensation och/ eller facilitering? Fundera tillsammans, motivera. –När kan övningen inte aktuell, lämplig eller möjlig? –Finns det några risker med övningen? Doktorandseminarium

Mendelsohns manöver 1.Lägg en hand på struphuvudet och svälj Vad händer? 2.Svälj nu en gång till och försök med viljan hålla kvar struphuvudet när det är som högst uppe i halsen 3.Gör det en gång till och försök nu hålla kvar struphuvudet i 3 (5, 10) sekunder (Kahrilas et al., 1991)

Kraftfull sväljning 1.Ta i och svälj riktigt hårt 2.Tänk att du ska svälja ned en pingisboll 3.Gör detta med saliv och sedan med lite vatten. Någon skillnad? (Hind et al., 2001) Doktorandseminarium

Huvudlyft – Shaker (”sja’ki:r”) 3 långa lyft –Ligg på rygg på golvet eller i sängen. Ha inte kudde under huvudet. –Lyft huvudet så att hakan rör vid bröstet. Axlar och skuldror är kvar i golvet. Håll huvudet upplyft i en minut. Vila. –Gör samma sak två gånger till. Vila mellan övningarna. 30 snabba lyft –Gör 30 snabba huvudlyftningar. (Shaker et al., 2002; Easterling et al., 2005) Doktorandseminarium

Tongue hold- Masako 1.Sträck ut tungan. 2.Bit lätt på tungan med framtänderna. 3.Håll kvar tungan mellan framtänderna och svälj saliv Sträck ut tungan så långt så att det är ordentligt svårt att svälja – då får musklerna i halsen mer träning. (Fujiu & Logemann, 1996) Doktorandseminarium

Supraglottisk sväljning Super supraglottisk sväljning Supraglottisk sväljning 1.Andas in lite 2.Håll andan hårt 3.Svälj 4.Hosta direkt Super supraglottisk Som ovan men krysta samtidigt som du håller andan. Martin et al., 1993; Ohmae et al., 1996; Bülow et al., 2001

Neuroprep Svälj! Doktorandseminarium

Huvudpositionering Chintuck ( nedböjd haka) Huvudrotation åt svaga sidan Huvudtippning åt starka sidan Huvudkast bakåt Skjuta fram hakan Hur påverkar de olika positionerna sväljningen?

Övning med testmåltid Prova att svälja olika konsistenser. Notera följande: o Hur skiljer sig sväljningen av de olika konsistenserna åt? o Oralt, faryngealt och esofagealt? o Tempo? Kraft? Oral bearbetning? o Prova hur stor/liten bolus påverkar sväljningen. o Oralt, faryngealt och esofagealt? o Tempo? Kraft? Oral bearbetning? o Vad säger litteraturen? Doktorandseminarium

I mån av tid: Reflektera över sittställningens betydelse 1.Prova att svälja när du är bakåtlutad. 2.Prova att svälja när du ligger. Doktorandseminarium

Fundera även (i mån av tid) över hur du kan du förbättra patientens laryngeala funktion? (tänk gärna på erfarenheter från tidigare kurser)

Referenser, sväljmanövrer –Kahrilas PJ, Logemann JA, Krugler C, Flanagan E. Volitional augmentation of upper esophageal sphinkter opening during swallowing. Am J Physiol 260(3 Pt 1): G450-G456, 1991 –Hind J, Nicosia M, Roecker E, Carnes M, Robbins J. Comparison of effortful and noneffortful swallows in healthy middle-aged and older adults. Arch Phys med Rehabil 82: , 2001 –Fujiu M, Logeamann J. Effect of a tongue-holding maneuver on posterior pharyngeal wall movement during deglutition. Am J Speech Lang Pathol 5:23-30, 1996 –Shaker R, Easterling C, Kern M, Nitschke T, Massey B, Daniels S et al.: Rehabilitation of swallowing by exercise in tube-fed patients with pharyngeal dysphagia secondary to abnormal UES opening. Gastroenterology 122(5): , 2002 –Easterling C, Grande B, Kern M, Sears K, Shaker R: Attaining and maintaining isometric and isokinetic goals of the Shaker exercise. Dysphagia 20: , 2005 –Martin BJW, Logemann JA, Shaker R, Dodds WJ. Normal laryngeal valving patterns during three breath hold maneuvers; a pilot investigation. Dysphagia 8:11-20 –Ohmae Y, Logemann JA, Kaiser P, Hanson BG, Kahrilas PJ. Effects of two breath holding maneuvers on oropharyngeal swallow. Ann Otol Rhinol Laryngol, 105(2): –Bülow M, Olsson R, Ekberg O. Videomanometric analyses of supraglottic swallow, effortful swallow and chin tuck in patients with pharyngeal dysfunction. Dysphagia. Summer;16(3):190-5, 2001 Doktorandseminarium