Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Ringa video- samtal med datorn
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Kursplaner (årskurs 7-9)
Några bilder som hjälper oss att minnas vad som hänt.
Att använda sig av massmedier
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
kommunikation kommer av latinets communicatio
Regional digital agenda för Östergötland
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Massmedia.
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
KALENTERI LUOKAN SEINÄLLE
Massmedia.
MånadLön1Lön2BruttoNettoSkattesats30% Januari ,00 kr10 100,00 kr ,00 kr ,00 kr Februari ,00 kr 900,00 kr ,00 kr 9 030,00.
Massmedia.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Årsstämma mars 2009 Criscom Försvarsutbildarna Miljö och Hälsa Karlbergs slott mars 2009.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Lag säsongen 2016 Säsongsplanering
U Helsingborgs IF Organisation U Huvudtränare – Robin Stolt Tränare – James Hayter Tränare – Oscar Nilsson Tränare – Ola Bergman.
Media och vi! SLC För en levande landsbygd. Varför informerar vi? Få alla finländare att inse vikten av en livskraftig landsbygd Göra vår näring, livsmiljö.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Beredskap på kvällar och helger
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Massmedia.
Lundens måltidsprojekt
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Studie- och yrkesvägledning – År 2016/2017
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
Lärarlönelyftet.
”Så många som möjligt-så länge som möjligt-så bra som möjligt”
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Lokalt Vård- och omsorgscollege STRÄNGNÄS årshjul
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Lönebildning Vård & bildning
Februari - maj 16 februari fredag –Bråk
Utveckla former för medborgardialog
Distrikt Västsvenska Halland
Medievanor.
Årshjul 2018 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Hot och hat mot förtroendevalda
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Familjecentraler Uppsala län
Kalenderhjul Handbollsledare/Tränare
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
2018 års bilaga blir eget avtal
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Överkalix kommun SAMMANTRÄDESSCHEMA 2019
Presentationens avskrift:

Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation

Rolf Arsenius Ordförande Förbundsstyrelsen

Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation

Vad är ”media”?

Vad är medias funktion?

Vad är en ”kris”?

Exempel på kriser

Hur får man medias uppmärksamhet?

Vad är ”media”?

Är det något på TV ikväll?

Är det något på RADIO ikväll?

Burlöv/Lomma Närradio Radion i Fyrkanten + några 100 till…

”radio stations webradio”

träffar på Google igår 1 september 2012 kl

Är det något på RADIO ikväll?

Annars finns ju Spotify iTunes iPod CD Video VOD

…eller… Dagens Nyheter SvD Aftonbladet Expressen Tidningen Ångermanland …de flesta med både radio och TV

Alternativ kan vara… …att se varandra i ansiktet och föra ett samtal…

Alternativ kan vara… …telefon, sms, mms, sociala medier etc.

Vad ska vi då med media till?

Media ska Informera Kommentera Granska

Media ska Informera Kommentera Granska Roa

Media behövs När krisen slår till Kommentera Granska Roa

Vad är ”kris?”

Några exempel…

Några exempel… Efter pausen

Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation

Mediakommunikation Härnösand 31 augusti-2 september 2012

Vad är en kris?

Mycket negativ situation som är mycket svår att lösa, och som innebär många problem eller mycket lidande. Källa: Wictionary

Vad är en kris? Händelse som drabbar många människor och stora delar av vårt samhälle. En kris hotar grundläggande funktioner och värden som exempelvis elförsörjning eller vår hälsa och frihet. MSB:s definition

Vad är en kris? Händelse som kan leda till katastrof för företag, organisationer, nationer och medborgare. Egen tolkning

Naturkatastrofer Stormen Gudrun (8-9 januari 2005)

Naturkatastrofer Stormen Per (14 januari 2007)

Naturkatastrofer Tsunamin (26 december 2004)

Naturkatastrofer Jordbävningen i Chengdu (12 maj 2008)

Naturkatastrofer Fukushima, Japan (11 mars 2011)

Naturkatastrofer Jordbävningen i San Francisco (18 april 1906)

Gemensam nämnare? Händelserna är alla ofattbara.

Gemensam nämnare? Händelserna är alla ofattbara Händelserna är alla osannolika

Fartygskatastrofer RMS Titanic (15 april 1912)

Fartygskatastrofer m/s Estonia (28 september 1994)

Flygkatastrofer Luftskeppet Hindenburg (6 maj 1937)

Flygkatastrofer PA 103, Lockerbie (21 december 1988)

Flygkatastrofer AF 4590, Paris (25 juli 2000)

Mord på statsöverhuvud Kronprins Franz Ferdinand av Österrike (29 juni 1914)

Mord på statsöverhuvud Olof Palme (28 februari 1986)

Mord på statsöverhuvud John F Kennedy (22 november 1963)

Terrordåd Oslo och Utöya (22 juli 2011)

Frågor?

© mediarelations.se Hur får man publicitet? Kan man skapa nyheter? Härnösand 2012

© mediarelations.se Vad är en nyhet? ”Något som inte tidigare varit känt och som nu kan förväntas väcka intresse.” Källa: Nationalencyklopedin

© mediarelations.se Hur får jag publicitet för min nyhet? Ju fler av följande punkter du kan uppfylla, desto större chans har du att få publicitet!

© mediarelations.se Om din nyhet… …är konkret …är aktuell …har närhet …är av allmänintresse …är överraskande/ ovanlig/kuriös …är pågående …är kontroversiell …innehåller en konflikt/orättvisa …får konsekvenser …väcker känslor …är ”mänsklig” …påverkar/är nyttig …är viktig …är visuell

© mediarelations.se Sex faktorer som påverkar möjligheterna till publicitet Utgå från medias intressen/behov Försök inte få gratisreklam Underlätta för journalisterna Personliga kontakter – källa #1! Erbjud nyheter exklusivt Timing

© mediarelations.se Personliga kontakter Journalisternas informationskälla nummer ett – utan konkurrens! Skicka över organisationens pressmapp Ta kontakt – be att få komma upp på redaktionen och presentera organisationen. Fortsätt hålla en öppen och serviceinriktad kontakt med redaktionen Förvänta dig inga underverk!

© mediarelations.se Första kontakten – några tips Ring från en lugn och tyst plats! Be inte någon annan ringa upp åt dig! Fråga om du ringer lägligt! Prata inte om ”nyhetsvinklar”! Förbered dig väl, kom till saken – och var beredd på ett nej! Behåll eventuell kritik för dig själv! Försök inte locka med förmåner! Lär dig innebörden av ”exklusivitet”! För alltid anteckningar!

Frågor?