Tips och råd bakom ratten Visas i 10 sekunder KARLSTAD
Tanken bakom detta bildspel är att på ett enkelt och humoristiskt vis få oss att tänka på hur passagerarna uppfattar oss förare när det gäller bemötande, körsätt, klädsel och allmänbildning i yrket. Vi kommer även med en liten kurs i konflikthantering som kan vara användbar i obehagliga situationer. Bakgrund. Kundsynpunkterna på oss förare har tyvärr ökat vilket medfört att vi inte längre erhåller några bonuspengar från Karlstadsbuss. Därför har Nobina Karlstad beslutat att förbättringsgrupperna ska fokusera på att ta fram verktyg för att minska de negativa synpunkterna och på så sätt få tillbaka bonuspengarna, Vår grupp har studerat synpunkter under perioden nov 2011 –april 2012, det var 88 st.. Synpunkterna har redigerats för att hålla utpekade förare anonyma. Synpunkterna har fördelat sig på följande vis : Visas i 45 sekunder
eller Visas i 15 sekunder Vem vill du möta bakom ratten? Trevlige Tommy Lasse ”Kongo”
Vem vill du åka med? Visas i 15 sekunder Rally-Kalle eller med Proffsiga Petter?
Jämför bilderna Stanna alltid så nära kanten det går. Tag för vana att sänka bussen varje gång. Man vet aldrig vem som vill kliva av eller på... Hur tar du dig in i bussen? Visas i 15 sekunder
Kolla alltid speglarna och omgivningarna om fler passagerare vill med! Visas i 15 sekunder Kommer alla med?
- Ja ja, jag ska köpa med mjölk hem! - Få se nu, hur var det man gjorde ett hjärta? - Sluuuurp... Gäller bara för passagerare eller?? Lite dåliga exempel... Visas i 15 sekunder
Visst är det trevlig att vara Social, men föraren vill nog gärna ha fri sikt också... Goda utsikter? Visas i 15 sekunder
Alla ser vad du håller på med! Visas i 15 sekunder
Försök att göra förarbytena så snabba som möjligt. Logga ur och tag på ytterkläder före bytet. Vem vill vänta vid förarbyten? Visas i 15 sekunder
Tänk efter, hur tror du att passagerarna uppfattar dig? Den glade, den blyge, den trötte, den buttre eller den kloke? Hur uppfattas du som busschaufför? Visas i 15 sekunder
Vänd dig alltid mot passagerarna. Hälsa på alla. Var hjälpsam om någon frågar dig om något. Kör lugnt även om du är sen, INGEN uppskattar att vara rädd under färden. Sänk alltid bussen när så krävs. Var alltid extra uppmärksam mot äldre och rörelsehindrade passagerare. Tänk på att inte ha för mycket värme för passagerarna, de har ju i regel ytterkläder på sig. Ha inte ha för hög volym på radion, det kan störa. Försök gör förarbytena så snabba som möjligt. Logga ur och tag på ytterkläder före bytet. Några goda råd. Visas i 30 sekunder
Det händer att passagerare är missnöjda av en eller annan anledning. Oftast är det inte dig personligen de är arga på utan att bussen är sen, eller att de inte har förstått hur man betalar för sin resa. Det är viktigt att ha detta i bakhuvudet för att inte ta det personligt. Man kan ha haft en dålig dag, något kan ha inträffar just innan de kliver ombord som du som förare kan få ut för. För att inte spä på kundens missnöje kommer här några konkreta tips. Ta folk på allvar, skoja inte bort deras åsikter. Sätt dig in i deras situation. Var hjälpsam, gör det bästa av situationen. Säg inte emot, det är bättre att hålla med. Det brukar göra att situationen lugnar ner sig. Håll dig lugn. Be dem vända sig till Karlstadsbuss om de vill klaga. Om situationen urartar, var uppmärksam på omgivningen, har den hotfulle medhjälpare? Kan du få hjälp av kollega eller passagerare? Larma, be om hjälp. Konflikthantering. Visas i 30 sekunder
Lycka till på färden och ha en bra dag bakom ratten! Detta häfte har framtagits av Lars Johannessons förbättríngsgrupp I mars Medverkande: Lars Johannesson Tommy Halvardsson Roger Johansson Staffan Sandström Per-Erik Jansson Stefan Forsberg