Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fossilbränslefritt Kronoberg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Lärandeansatsen i Socialfonden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Utvärdering av samordningsförbunden
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Elevbaserad modell med tidiga insatser för psykisk hälsa
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Sammanfattning.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Verktyg för förändringsteori
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Sammanfattning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Introduktion till projektledning
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Kortsiktig /Långsiktig effekt
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola

Dagens föreläsning Olika utvärderingsmodeller – Summativ och formativ utvärdering – Mål/effektutvärdering – Programteori (ToC) – Lärande utvärdering/följeforskning – Participatory evaluation/intressentutvärdering – Självutvärdering Metoder Sammanfattning och slutsatser

Formativ vs summativ utvärdering Bedömning/värdering Fokus på utfall Bedömning/värdering Fokus på utfall Förbättring/utveckling Fokus på processen Förbättring/utveckling Fokus på processen Generella ansatser

Systemperspektiv Projektet i förhållande till sin kontext Samhällsprocesser Betydelsefulla händelser i närmiljön Andra nätverk/system De enskilda individerna underordnad roll

Mål/effektutvärdering Men….. Varför har vi fått dessa resultat? Vad kan vi lära av projektet?

THE BLACK BOX INPUT: resurser, aktiviteter OUTPUT: Resultat, effekter OUTPUT: Resultat, effekter Organisering och planering av projekt och andra initiativ är baserade på föreställningar, erfarenheter, personliga intressen, tillgängliga resurser osv – Vad hittar man när den ”svarta lådan” öppnas?

Vision Långsiktiga effekter Kortsiktiga effekter Resultat (output) Aktiviteter Resurser Teoribaserad utvärdering/ programteori/förändringsteori

FRÄMJANDE HINDRANDE UTMANINGAR I varje steg finns inbyggda antaganden – som måste identifieras Är det rimligt att tänka sig att programmet kan bemöta utmaningarna? Går det att genomföra aktiviteterna med dessa resurser Kommer aktiviteterna att leda till dessa resultat?

Programteori Bidrar till att identifiera misslyckande i: – Projektets logik – Implementering Viktigt att fråga om man gör på rätt sätt – teorin kan vara riktig, men implementeringen felaktig Också viktigt att inkludera ett processperspektiv i utvärderingen

Lärande utvärdering genom följeforskning Developmental evaluation (Scriven) Utvärdering som del av programmet Utvärderaren som del av teamet Kontinuerlig datainsamling Kontinuerlig reflektion – genom exempelvis seminarier Resultat/eff ekter

Participativa ansatser/intressentutvärdering Vem är intressenten – varför skall denne involveras? ”Primary users” vs målgrupp/klienter? Involveras i: – Problemformulering – Aktivitetsplanering – Datainsamling – Tolkning av resultat – Kommunikation/rapportering

Självutvärdering Självutvärdering (intern utvärdering) Positivt: Väl insatt Billigt Negativt: Svårt att skilja på roller Brist på kompetens inom utvärderingsarbete Risk för nedtoning av misslyckanden

Metoder Data, statistik, dokumentation etc. Enkäter – Intervjuer Observationer ”Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be Counted” Albert Einstein

Bedömning Utvärdera VAD? Lärande, personlig utveckling, nöjdhet…. Det som skall utvärderas måste utvärderas i relation till något Vilka värdekriterier och referenspunkter?

Värdekriterier Traditionellt: Målen Alt: Teoretiska utgångspunkter (forskning/erfarenheter…’vad utmärker en god…’) Jämförelse: Definierad referenspunkt Jämförelse med likartade objekt Förändring över tid (före-efter)

Utvärderingens praktik Utvärdering bör planeras tidigt i projektet - inte i efterhand Missar viktiga undersökningstillfällen Resurssvårigheter Efterhandskonstruktion

Utvärderingar viktiga Demokratisk insyn Ifrågasätta /identifiera värdekriterier i projekt Påverka och förbättra verksamheter