ÖGAT Och synens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Akustik eller läran om Ljud
Advertisements

Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
Nedsatt hörsel Informationen har i allt väsentlig hämtats på webben:
Så här fungerar våra öron
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
OPTIK Läran om ljuset Kap 9, s Vad är ljus?  För att förklara vad ljus är behövs två modeller: 1. Ljus är partiklar som kallas fotoner 2. Ljus.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Öppen lab. kring cellandningen
Tarmar, Levern, Njurar, Tänder, Hjärna, Nerver, Öga, Öra, Näsa, Tunga
Hur ögat uppfattar ljus
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Sinnena 4C Vt 2013.
Kaltrina, Erik Bj, Jimmy K, Hanna H
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
Ljus.
Anette Sörlin överläkare ÖNH-kliniken Sunderby Sjukhus
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Hur ljus utbreder sig. Hur ljus reflekteras Optik Hur ljus bryts
Ljud.
Från vardagskunskap till vetenskap
Tema Kär och galen.
OPTIK Läran om ljuset Kap 9, s
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Quiz om ljud och hörsel.
Varifrån kommer ljudet?
Våra sinnen!.
Ögat som organ.
Hur ögat uppfattar ljus
Optiska instrument och ögat
Ögat Del 3 Hur vi ser.
Mål: Människans organsystem, organens namn, placering och funktion.
Pp som sinnesorgan, nervsystem, hjärna och hormoner
Vad är ljus? Ljuset har två aspekter (dualitet)
Hörseln.
Sinnen Syn Hörsel Lukt Smak Känsel.
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Örat.
Ögat Del 2.
Ekologi.
Ögat Ögat sett i genomskärning.
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Ljus Det gör så att vi kan se!.
Örat och Hörseln.
PEDAGOGISKPLANERING BIOLOGI ÅK 8
Allt om ögat med Felix Mortensen av Danmark.
ÖGAT OCH SYNEN.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Akustik är läran om ljud
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
Hornhinna Senhinna Synnerv Iris Regnbågshinna Näthinna Åderhinna Pupillen är hålet i Iris Näthinnan innehåller 2 olika sorters sinnesceller. Stavar =
ÖGAT Regnbågshinna, ger färgen på dina ögon! Näthinnan Pupill
Psykologi Introduktion.
Matspjälkningssystemet
Klicka på ytterörat?.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Biologiperiod dag 1.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Örat och Hörseln.
VÅRA SINNEN.
Sinnena.
Genomgång av Ögats delar och deras funktioner
Hur ögat uppfattar ljus
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Hur ögat uppfattar ljus
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Presentationens avskrift:

ÖGAT Och synens

Synen Ögat Ljus Färger

Ögats anatomi

Vad är ljus? Vågor Partiklar (fotoner)

Hur bryts ljus i ögat? LJUS 4. Tillslut fokuseras ljuset och avbildas på näthinnan. 1. Hornhinnan LJUS 2. Linsen 3. Glaskroppen

Ljuset från en fjäril träffar hornhinna Passerar pupillen, Pupillens öppning regleras i dagljus eller mörker

Ögat delar Hornhinna Pupillen Regnbågshinna - iris Lins Glaskroppen Ögonkammare Näthinnan Åderhinnan Senhinnan Blinda och gula fläcken Synnerven Ögonmuskel

Linsens funktion Ackommodation Efterpupillen går ljuset genom linsen. Linsen kan ändra form genom muskeln den är fäst i. Ljuset kan då brytas olika mycket för att bilden ska bli skarp. Avslappnad muskel- fjärrseende Spänd muskel – närseende Detta kallas ackommodation

Hornhinnan Hornhinnan sitter längst fram på ögat. Den är genomskinlig och är ca. 0,5 mm tjock.

Glaskroppen Glaskroppen är en klar och segflytande vätska som fyller ut stora delar av ögat, från linsen som sitter i de främre delarna till näthinnan som sitter i de bakre delarna

Glaskroppen och näthinnan Ljuset passerar linsen och glaskroppen och träffar näthinnans synceller Synnerven registrerar signaler Signaler färdas med synnerven till hjärnan Vi uppfattar informationen

Sinnesceller i näthinnan Stavar ca, 125miljoner mest ljuskänsliga bara svart vitt Tappar ca, 6miljoner tolkar färg mer närmare gula fläcken

Gula fläcken, blinda fläcken På den gula fläcken ser man skarpaste bilden På den blinda fläcken – (papillen )- som är nära synnervgången finns inga synceller

Åderhinnan  Åderhinnan ligger innanför bindhinnan och försörjer näthinnan med syre och näring.

Bindhinnan Bindhinnan är en slemhinna med mycket blodkärl. Den klär insidan på ögonlocken och främre delen av ögat förutom hornhinnan Ögat är inte så stort, ca. 23mm i diameter och väger ungefär 7,5 g

Tårkörtel, tårsäck tårkanal tårpunkt Körtel Tårsäck Tårsystemet: a) tårkörtel, b) övre tårpunkt, c) övre tårrör, d) tårsäck, e) nedre tårpunkt, f) nedre tårrör,g) tårnäskanal.

Tårvätskan Innehåller ett protein som reparerar linsen om ögat till exempel blivit repat av smuts eller dam Tårkörtlarna som producerar tårvätska sitter bakom ögonen. Tårvätskan innehåller även ämnen som dödar bakterier. Om något smuts fastnat i ögat svämmas ögat över och smutsen sköljs bort.

Direkt/ periferi seende Det är endast en liten del av synfältet som du ser med full skärpa.

synfält Vanligtvis har vi ett synfält på 180 grader, det vill säga en halvcirkel. Av hela synfältet är det endast 1-2 % vi ser med full skärpa, det så kallade direkt seendet /central seendet. Resterande del av synfältet, 98-99 %, är det så kallade periferiseendet ger en oskarp bild, men kan upptäcka föremål i rörelse.

Laboration Studera ögats olika delar och undersök dess funktionen och egenskaper Separat labbhäfte

Synfel Hjälpmedel

Synfel

Synfel Närsynt Översynt Astigmat Åldersynt Gråstarr

Närsynt Översynt Om man är närsynt ser man bra på nära håll, men dåligt på långt håll. Om man är översynt (långsynt) ser man dåligt på nära håll, men bra på långt håll.

Astigmat Astigmatism beror på att hornhinnans yta är ojämn. Detta gör att det ljus som hornhinnan träffas av, inte bryts mot en specifik punkt. Astigmatism_ avbildningsfel i linser som innebär att exempelvis en punkt blir en linje

Åldersynt Uppstår när ögats närseendet eller ackommodationsförmåga försämras på grund av åldern

Gråstarr När en normalt helt genomskinliga ögonlinsens celler dör och blir grå. 

Hörsel Örat

Örats (delar)anatomi

Hur kan vi höra? Vårt öra fungerar som en tratt som fångar in allt ljud. Ljudvågorna tar sig in i hörselgången. Så att trumhinnan fortsätter svänga i takt med luften

ljudvågor Luftmolekyler sätts i svängning (vibrerar)

Ytter, mellan och innerörat

Ytterörat    Består av det synliga örat, öronmusslan samt hörselgången. Längst in i hörselgången, sitter trumhinnan I hörselgångens yttre del finns varierande hårväxt samt vaxkörtlar. Vaxet har en skyddande funktion genom att med sin klibbiga konsistens fånga upp smuts och mikroorganismer, och dessutom är det lätt bakteriedödande.

Trumhinnan Trumhinnan är ett mycket tunt, elastiskt hinna som är 8-10 mm i diameter.

Mellanörat      Innanför trumhinnan finns mellanörat, ett luftfyllt hålrum innehållande hörselbenskedjan.

Mellanörat Hörselbenskedjan består av hammaren, städet och stigbygeln. När stigbygeln vibrerar börjar en tryckvåg i det vätskefyllda innerörat.

Mellanörat och örontrumpeten Mellanörat har genom örontrumpeten kontakt till svalget strax bakom näsroten. Örontrumpeten fungerar som en ventil som öppnar sig varje gång man tuggar, gäspar och sväljer. Balanserar trycket i mellanörat och omgivningen 

Innerörat Innerörat har två funktioner båda hörsel och balans I hörselorganet finns snäckan med speciella nervceller, hårceller, som simmar i en vätska. Hårcellerna, ungefär 18 000-19 000 per öra, är organiserade således, att de ljusaste diskanttonerna finns i snäckans botten och de mörkaste bastonerna finns i snäckans topp. När en tryckvåg uppstår i snäckan aktiveras hårcellerna och elektriska impulser, nervimpulser, skickas via hörselnerven samt ett flertal omkopplingsstationer till hjärnans hörselcentra, ett på var sida. Hela hörselsnäckan är endast några millimeter hög.

Innerörat består av snäckan och de tre båggångarna. Snäckan är den del av innerörat som stimuleras av ljud, medan båggångarna hör ihop med balanssinnet

Båggångarna Informationen från båggångarna hjälper hjärnan att fokusera synen när man rör på huvudet. Om man snurrar runt länge kommer vätskan i båggångarna att fortsätta röra sig även efter att man stannat. Hjärnan tror att man fortfarande snurrar och korrigerar ens intryck som om man gjorde det, vilket leder till att man upplever yrsel.

Balansorganet

Örats anatomi

Örats delar ytteröra mellanöra inneröra öronmusslan hörselgången  trumhinnan  hörselbenen hammaren, städet och stigbygeln. örontrumpeten  ovala fönstret   hörselsnäckan  hörselnerven. båggångarna 

Så här fungerar våra öron Ljudvågor fångas upp av öronmusslan och leds in i hörselgången. Trumhinnan sätts i svängning när den möter en ljudvåg. Hörselbenen: hammaren, städet och stigbygeln svänger och trycker på det ovala fönstret i snäckan. En vätska som finns i snäckan får sinneshår med hörselsinnesceller na att röra sig och på så sätt bildas nervimpulser. Nervimpulserna med ljudsignaler förs via hörselnerven till hjärnan. När signalen nått hörselcentrum uppfattar vi ljud.

Hörselfel Nervfel Ärftlighet Ledningsfel Tinnitus

Om inte hörseln fungerar man kan använda en hörapparat utanpå örat. eller kommunicerar med teckenspråk

Ett ljud uppkommer så här: Luftmolekyler sätts i svängning (vibrerar) med 20-20 000 svängningar per sekund. Antalet svängningar/sekund mäts i enheten Hertz Människans hörområde är 20-20 000 Hz Örats trumhinnor svänger i takt med luftens molekyler och omvandlar svängningarna till ljudsignaler som skickas till hörselcentrum i hjärnan.

Förmågor & Centralt innehåll Biologi

Genomföra systematiska undersökningar i biologi Kursplan Förmågor att utveckla Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet Genomföra systematiska undersökningar i biologi Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället Nya Norrbergsskolan 2011

Natur och samhälle – Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling – Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster – Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt – Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem – Aktuella samhällsfrågor som rör biologi

Kropp och hälsa – Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier – Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer – Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv – Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö. Genteknikens möjligheter och risker och etiska frågor som tekniken väcker

Biologin och världsbilden – Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen. – Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik. – Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst. Livets utveckling och mångfald utifrån evolutionsteorin. – De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet

Biologins metoder och arbetssätt – Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering – Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån släktskap och utveckling – Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. – Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter – Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi