SVENSKT TRÄ Trädagen 9 april 2014
Strategin – inriktning ”Ligga i framkant” – förflytta resurser framåt (nya marknader) Ökad kunskap om marknaden – fördjupade analyser En fortsatt stark hemmamarknad basen Träbyggnadssatsningen (Träbyggnadskansliet) en spjutspets Forskning och kunskapsspridning en förutsättning – process, egenskap och produkt Produktifiering Ännu vassare kommunikation Aktiva i ”Europaarbetet”
Source: SCB/Skogsindustrierna Marknader Andel av total produktion (16,1 milj. m3) Basen ! Svag tillväxt Tillväxt
Ledord för marknad Sverige Öka medlemsföretagens konkurrenskraft Hög synlighet och starkt inflytande hos beslutsfattare och opinionsbildare Produktifiering Kunskapsspridning 4
Kina
Europe, other Germany Sweden Finland Austria Exportutveckling från Europa
Shanghai september 2013
Shanghai december 2013
Kina 2014 Toppmöte med politiker och representanter från Sverige och Kina under trämassan i Guangzhou, slutet av mars. Dryga tio av våra medlemmar ställer ut på mässan Designtävling där de tre främsta förslagen ställs ut i samband med mässan Marknadsundersökning avseende synen på Svenskt trä i inredning Masterplan för det fortsatta arbetet Mål att på sikt kunna bygga upp några starka segment för att marknaden skall kunna bli en av ”top 5” av exportmarknaderna med en försäljning > 1 Milj m3
Varför Sverige? Uthålligt skogsbruk = strategisk försörjning Tekniskt som biologiskt god kvalitet Affärskulturen Väl fungerande och rationella logistikkedjor Jämför den resa som vi gjort med Japan! 10
MENA Egypt Algeria Saudi Libya Tunisia Yemen Morocco
Några ögonblicksbilder 2013
Produktion av sågade trävaror i Sverige Källa: Lars Kardell/Skogsindustrierna
MENA 2013 innebar 7 olika utredningar i regionen för att skaffa information och analysunderlag En Masterplan är upprättad För 2014 är: Dubai Wood Show 2014 Snickeri/fönsterprojekt Algeriet Träpromotion i Marocko med lokala intressenter, importörsföreningen m.fl
Polen, Poznan mars 2014 Swedish Wood Day Kombinerat möte med politiker och företag Statsekreteraren i Landsbygds- departementet deltog B2B möten Träbyggande i fokus
Tre huvudvärdekedjor Konstruktion”Building with Wood” Inredning och möbler”Living with Wood” Transport”Wood in Transport and Packaging”
Prisindex för trävaror vs andra material. Uppdaterat t.o.m. juli 2013
Tre tydliga projekt för synligt trä 2014 Återta - UK Furusortiment i bygghandeln Försvara- AlgerietFönsterindustrin Nya marknader- KinaTrä i möbel och inredning