Transporter och turism Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, enheten för Kulturgeografi Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Samhällsekonomi 2.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Reseproduktion och försäljning
Geografisk information
Levnadsvillkor och resursfördelning
Vår plats/andra platser
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Världens största näring
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Så lyfter Örebro - en förstudie om reguljärflygets förutsättningar Gaby Back och Jenny Emerén.
Resmål och resvägar Val av transport.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Hållbara städer! Av: Alva Ö, Alva W, Kassi & Peppe.
Fredrik Nilsson, PhD Lunds Universitet.  I Mexiko city är problemet med avgaser bland de värsta i världen  Myndigheterna bestämde sig för att begränsa.
Enkel turismkunskap.
Knowledge at work Danske Invest. 2 Knowledge at work 2 Danske Invest Ett av Europas första fondbolag Dotterbolag till Danske Bank Ca 250 fonder 50 mdr.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Konkurrentanalys mellan Helsingfors och Oslos turism
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
System arbetssystem informationssystem
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Sidnummer1 900 Historia och geografi Tabell 2 Introduktion.
Den industriella revolutionen
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Interaktion och migration John Östh. Dagens lektion Vi börjar med att diskutera spridning och hur detta kan mätas och förstås Vi tittar därefter på drivkrafterna.
FL 4 Den moderna världens ursprung. Globaliseringen fram till ca 1900 Marks Etnocentrism – tolka världen utifrån sin egen Eurocentrism: Europa, centrum.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Transportsystem, infrastrukturinvesteringar och samhällsekonomi Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Göteborgs universitet
Interaktion och migration John Östh. Dagens lektion Vi börjar med att diskutera spridning och hur detta kan mätas och förstås Vi tittar därefter på drivkrafterna.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Geografiska perspektiv på transporter, del 5
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Geografiska perspektiv på transporter, del 3
ISS-koncernen idag En av världens 5 största privata arbetsgivare och med drygt medarbetare i ett 53 länder Sammantaget över Business-to-Business-kunder.
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Geografi Henrik Carlsson.
Geografi / samhällskunskap
HANDEL I VÄRLDEN.
Photo: Richard Ryan SVB
Produktion, handel och transport
Transport & handel.
Handelspolitik – Internationella handelsavtal
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Presentationens avskrift:

Transporter och turism Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, enheten för Kulturgeografi Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Turism Både en aktivitet som utförs borta från hemmet (minst en övernattning) och som rekreationsaktivitet (under en dag). – Den senare sker oftast i närhet av hemmet (undantag: människor som bor vid nationella gränser) Trender internationell turism – Ankomster: 1990: 441 miljoner2005: 808 miljoner – Prognos:2020: 1.56 miljarder (varav ¼ långväga) – Intäkter:1990: 280 miljarder US$2004: 623 miljarder US$ – Transportmedel:2004: 43 % flyg – Mottagare, världsdelar ) Europa 2) Asien/Pacific 3) Nord-/Sydamerika 4) Mellanöstern 5) Afrika – Mottagare, regioner ) Södra Europa 2) Västeuropa 3) N-Amerika 4) Central/östra Europa 5) Nordöstra Asien

Potentiella transportmedel vid turism LandLuftVatten Cykel/gångReguljärt/lågprisbolagHavs-/flodkryssning Bil/taxiCharter/all inclusiveReguljära småbåtar BusPrivat jetFärjor SpårvagnScenic flightsKanalkryssning HusbilLuftballongSegelbåtar/lyxbåtar TågDrakflygningRoddbåt Fällskärm/bungy jump Turism för transporter som efterfrågestyrd eller ’a self-contained experience in its own right’? The transport experience can comprise the tourism experience (kulturarv, nostalgi, utbildning/kunskap, unikhet, underhållning)

Tourism supply chain (TSC) and management (TSCM) Vad är TSC – …comprises the suppliers of all the goods and services that go into the delivery of tourism products to customers. Vad är TSC – …a set of approaches utilised to efficiently manage the operations of the tourism supply chain within a specific tourism destination to meet tourist needs from the targeted source markets and accomplish the business objectives of didfferent enterprises within the TSC Den typiska värdekedjan – Tourism supplier (destinationer, hotell) – Tour operator (rese-, flygbolag, produktutvecklare, utflyktsarrangörer) – Travel agent (försäljare) – Customers

Turism karakteriseras/kännetecknas av att den är… Koordineringsintensiv: olika produkter/service som sammantaget ska forma en slutgiltig turistprodukt Ömtålig: en service/tjänst kan inte lagras för framtida bruk Informationsintensiv-/beroende: turister måste resa till destinationer där turistprodukter produceras. Svårt att ha kunskap om produkten före inköp, därför starkt beroende av hur produkten framställs och presenteras Komplex: består av flera olika komponenter (hotell, transporter, utflykter, restauranger, shopping) Osäker efterfrågan: marknadsföring och spridning av människors muntliga erfarenheter Komplex dynamik: konkurrens mellan företag

Passagerarterminaler – Relativt lite utrustning (människor når bussar/färjor/tåg för egen maskin). – Plattformar, biljettkontor, väntrum, få affärer. – Oftast tillbringar människor lite tid vid passagerarterminaler. – Flygplatser är undantaget, funktionellt mycket komplexa terminaler. – Incheckning, tull, vänthallar, bagageutlämning, gater, parkeringsplatser, start-/landningsbanor, underhållshangarer, brandkår, trafikkontroll. – Vanligt med förseningar, innebär långa väntetider (rest./barer, affärer, hotell). – Mått: antalet passagerare (ankommande, utgående, transit) eller flygplansrörelser. 6

Terminalernas funktion 1.Facilitet där gods/passagerare samlas ihop, byter mellan samma transportslag eller till annat transportslag, fördelas, eller utgör en slutstation. 7

Intermodala gateways och intramodala hubbar 8 Intramodal

Hub: – Central punkt för insamling, sortering, överföring och distribution av gods till ett speciellt område. – Tenderar att vara transmodala (samma transportslag) – Vanligtvis inom flyg – En utkomst från kommersiella beslut kopplat till en önskvärd frekvens. Förseningar som uppstår i hubbar (istället för direkttransporter) kompenseras av högre frekvenser mellan alla punkter. 9

Nätverkstrukturer: point–to–point och hub–and–spoke Point–to–pointnätverket innefattar 16 oberoende kopplingar (respektive koppling försörjs av fordon och infrastruktur). I hub–and–spokenätverket innefattar 8 kopplingar.

Hub–and–spokenätverk Starkt centripetal form (främst flyg). Rationaliserar små volymer genom ett begränsa antalet rutter. Om volymen ökar uppkommer direkta rutter. Passar användarnas preferenser. Fördelar: Skalekonomier – I länkarna. Hög servicefrekvens (4 leveranser per dag mellan respektive parförhållande istället för 1 leverans per dag i point-to-point). – I hubbarna. Effektiva distributionssystem då hubbarna kan hantera större trafikvolymer. – Använda faciliteter gemensamt (lager, kranar etc.). Lägre enhetspriser. Nackdelar: – Känsligt för störningar (förseningar i hubbarna) och omvägar (detours), vilket är ett resultat av att det finns få direkta kopplingar, koncentrerade miljöproblem.

Flygplatser – Stora ytor: start-/landningsbanor, terminaler, hangarer för underhåll, parkering. – Sätter stor press på den urbana marken. – Många tidigare flygplatser är numera nästan eller helt omringade av staden. – Därför lokaliseras nya flygplatser i periferin utanför städer, där det finns tillräckligt med mark. – Nyetableringar stöter på problem då avståndet från staden (affärsverksamheter och befolkningskoncentrationer) blir för omfattande. – Istället har fokus legat på anpassning: Ändra utformningen på start-/landningsbanor och renovera terminaler. – Undantaget är Asien: byggs på grönområden för att möta ökad efterfrågan. Många av de nya flygplatserna byggs på platser långt från städernas centrum. 12

Lokaliseringsfaktorer flygplatser 13

Lokalisering av en flygplats balanseras mellan två motverkande krafter. Fördelar: – Desto närmare stadens centrum, desto kortare pendlingsavstånd Pendlingsradien = det tolererbara pendlingsavståndet-/tiden från stadskärnan, vilken är ca. 1 timme. Därefter avtar attraktionen. – Tillgång till snabbtåg minskar avståndsfriktionen. Externaliteter: – Desto närmare staden, desto större externaliteter. Markkostnaden, buller och oförenlighet med andra markanvändningar ökar. Starkt allmänt motstånd. Under sådana förhållanden ska en flygplats lokaliseras så långt från staden som möjligt. Lämplighet: – Kompromiss mellan fördelar och externaliteter eftersträvas. 14

World Air Travel and World Air Freight Carried, 1950–2010

World Air Travel and World Air Freight Carried Stark tillväxt sedan 1970-talet, gods och passagerare Samtidigt fluktuationer kopplade till internationella lågkonjunkturer – 1973–1975; 1980–1984; 1990–1991; 1997; 2008–2009 – Geopolitisk instabilitet: Gulfkriget 1991; September 9/ Trots detta verkar tillväxten vara exponentiell. Fasas ut då Globala Syd ‘mognar’ ekonomiskt Drivkrafter bakom tillväxten: – Större volymer – Längre genomsnittligt avstånd – Förändrad nätverksstruktur: hubbarna innebär färre direktlinjer – Utvecklad passagerarservice påverkar efterfrågan på gods då varje tillkommande pass.plan erbjuder lastkapacitet för gods.

Flygbolag: antal passagerardestinationer 2011 United AirlinesUSA376 Delta Air LinesUSA338 American AirlinesUSA260 Air France-KLMFrankrike, Holland254 LufthansaTyskland221 US AirwaysUSA206 Turkish Airlines; Int. Airlines GroupTurkiet; Storb./Spanien200 x 2 QantasAustralien182 Air CanadaKanada178 RyanairIrland175 Air BerlinTyskland162 Air ChinaKina143 EasyJetUK123 China Southern Airlines; EmiratesKina; UAE121 x 2 Austrian AirlinesÖsterrike117 SAS; Korean AirDanmark/Norge/Sverige; Sydkorea116 x 2 Norwegian Air ShuttleNorge115 China Eastern AirlinesKina113 Cathay PacificHong Kong111 Southwest AirlinesUSA110 AviancaTacaColombia, El Salvador109 Japan AirlinesJapan103 Asiana Airlines; LAN AirlinesSydkorea; Chile100 x 2

Flygplatsen i Dallas / Fort Worth 18

Lokalisering Dallas/Fort Worth flygplats 19

Hartsfield-Jackson International flygplats, Atlanta, Georgia, USA

Flygplatser i USA i behov av starkt ökad kapacitet t o m 2025 Förväntad kapacitetsökning baseras på trafikprognoser

Incheon internationella flygplats, utanför Seoul, Sydkorea

San Diego, Kalifornien, USA

Lokalisering Hong Kong Chek Lap Kok terminalen 24

Lokalisering Hong Kong Chek Lap Kok terminalen 25

Flygplatser: på-/avlastat gods 2010 (miljoner metric tons) Av de 34 största USA: 13 Sydöst-/Östasien: 13 Europa: 5 Av de 10 största USA: 3 Sydöst-/Östasien: 4 Europa: 2

Världens 50 största passsagerarflygplatser 2010 (miljoner ) Av de 50 största USA: 18 Sydöst-/Östasien: 14 Europa: 9

Flygplatser: miljoner passagerare 2011 Hartsfield–JacksonAtlanta (US)92 Beijing CapitalPeking (Kina)77 Heathrow, O’HareLondon (UK), Chicago (US)69–67 Tokyo, L.A.Tokyo (Jap.), L.A. (US)62 x 2 Charles de GaulleParis (Frank.)61 Dallas/Fort Worth, FrankfurtDallas/Fort Worth (US), Frankfurt (Tysk.)58–56 Hong Kong, DenverHong Kong (Kina), Denver (US)53 x 2 Soekarno-Hatta, DubaiJakarta (Indo.), Dubai (AE)52–51 Schiphol, BarajasAmsterdam (Holl.), Madrid (Span.)50 x 2 Suvarnabhumi, J.F. KennedyBangkok (Thai.), NYC (US)48 x 2 Changi, GuangzhouSingapore, Guangzhou (Kina)47–45 McCarran, Pudong, San Francisco, PhoenixLas Vegas (US), Shangahi (Kina), San Francisco (US), Phoenix (US)41 x 4 George Bush, Charlotte DouglasHouston (US), Charlotte (US)40–39 Miami, München, Kuala Lumpur, RomMiami (US), München (Tysk.), Kuala Lumpur (Mal.), Rom (Ita.)38 x 4 Atatürk, SydneyIstanbul (Turk.), Sydney (Aust.)37–36 Orlando, Incheon, Indira GandhiOrlando (US), Incheon (S-Korea), Delhi (Ind.)35 x 3 Barcelona, Gatwick, NewarkBarcelona (Span.); London (UK), Newark (US)34 x 3 Toronto, Hongqiao, Minneapolis-St. Paul, Seattle Toronto (Kan.), Shangai (Kina), Minneapolis-St. Paul (US), Seattle (US)33 x 4 DetroitDetroit (US)32 Philadelphia, Chatrapati ShivajiPhiladelphia (US), Mumbai (Ind.)31 x 2 São Paulo-Guarulhos, Ninoy AquinoSão Paulo (Bra.), Manila (Fil.)30 x 2 Chengdu, LoganChengdu (Kina), Logan (US)29 x 2 Shenzhen, MelbourneShenzhen (Kina), Melbourne (Aust.)28 x 2

Flygplatser: >50 miljoner passagerare inom en stad/metropolitan area 2011 Av de 20 USA: 10 Östasien: 5 Europa: 5

Flygplatser: passagerare inom en stad/metropolitan area 2011 (miljoner) Storstadsområde Passagerare miljoner (avrundat) Antal flygplatser London & New York City127 & 1086 & 6 Tokyo & Atlanta98 & 892 & 1 Paris & Chicago & Los Angeles86 & 84 & 803 & 3 & 5 Peking & Shanghai76 & 722 & 2 Dallas/Forth Worth & Miami & Washington D.C./Baltimore65 & 64 & 642 & 3 & 3 San Francisco & Frankfurt57 & 563 & 2 Denver & Seoul & Moskva52 & 51 & 511 & 2 & 3 Hong Kong & Madrid & Houston50 & 50 & 501 & 1 & 2 São Paulo & Dubai48 & 475 & 1 Amsterdam & Bangkok & Jakarta45 & 44 & 441 & 2 & 1 Istanbul & Singapore43 & 422 & 1 Guangzhou & Rom41 & 401 & 2 Phoenix & Las Vegas & Charlotte39 & 39 & 382 & 1 & 1 Sydney & Orlando & Kuala Lumpur36 & 36 & 351 & 2 & 3 München & Milano35 & 351 & 3

Passagerarflygplatser: antal flygplansrörelser (rörelse = 1 landning eller 1 lyft) 2011 Av de 30 USA: 22 Östasien: 2 Europa: 6

Passagerarflygplatser: antal flygplansrörelser (rörelse = 1 landning eller 1 lyft) AtlantaUSA950,119 2.ChicagoUSA882,617 3.Los AngelesUSA666,938 4.Dallas/Fort WorthUSA659,365 5.DenverUSA630,063 6.HoustonUSA531,347 7.CharlotteUSA529,101 8.PekingKina517,584 9.Las VegasUSA505, Paris (Charles de Gaulle)Frankrike499, FrankfurtTyskland464, PhiladelphiaUSA460, London (Heathrow)England454, DetroitUSA452, PhoenixUSA449, Minneapolis-Saint PaulUSA436, MadridSpanien433, TorontoKanada418, NewarkUSA403, Amsterdam (Schiphol)Holland402, J.F. Kennedy (New York City)USA399, MünchenTyskland389, San FranciscoUSA387, MiamiUSA376, PhoenixUSA368, Salt Lake CityUSA362, LaGuardia (New York City)USA362, BostonUSA352, TokyoJapan342, Mexico CityMexiko339,898

Stadsregioner med många flygplatser

Landtillhörighet, världens 10 största flygbolag 2011 (miljoner passagerare ) 3 5 2

Flygbolag: antal passagerare 2005–2011 (miljoner) Bolag Delta Air Lines (US) United Airlines (US) Southwest Airlines (US) Lufthansa (Tyskland) American Airlines (US) China Southern Airlines (Kina) Ryanair (Irland) Air France-KLM (Frankrike/Holland) China Eastern Airlines (Kina) US Airways (US)

Landtillhörighet, världens 10 största flygbolag 2011 (passagerarkm nat + int )

Flygbolag: miljoner passagerarkm (internationellt/inhemskt) 2007–2010 Bolag Delta Air Lines (US)266,990161,904199,895178,952 American Airlines (US)201,881196,939242,987231,330 United Airlines (US)164,662161,436204,706197,684 Emirates (UAE)143,660118,284100,67290,530 Lufthansa (Tyskland)129,671123,083126,267122,672 Continental Airlines (US)128,141125,048149,845137,712 Southwest Airlines (US)125, Air France (Frankrike)125,173126,415129,433123,458 China Southern Airlines (Kina)110, British Airways (UK)105,554111,995114,608113,275

Flygbolag 2011: miljoner inhemska passagerare 2 8

Flygbolag: miljoner inhemska passagerarkm 2007–2010 Bolag Delta Air Lines (US)147,93591,17997,923103,008 Southwest Airlines (US)125, American Airlines (US)121,350120,638131,178141,437 China Southern Airlines (Kina)95,60981,85071,58469,367 United Airlines (US)91,93893,362102,779114,224 US Airways (US)70,55371,26677,05452,018 Continental Airlines (US)65,16266,40969,81474,126 Air China (US)54,28446,15938,761- China Eastern Airlines (Kina)49,95943,922-- JetBlue (US)38,863---

Europa/Nordafrika Sydasien Sydöstasian Östasien Afrika/Nord-A/Syd-A Aust Med mamma/pappa Egen familj/arbete Ungdom/ delvis arbete