Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vilka källor kan du lita på?
Advertisements

Källkritik på Internet
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Källkritik.
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Källkritik på Internet
INFORMATIONSKOMPETENS 3
Informationssökning och källkritik
Formellt, skarpt och snyggt
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
Projektarbete 100p Informationssökning & Faktainsamling.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
Källkritik på Internet
Källor! Hur gör man egentligen?
Att skriva källförteckning
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Bedömningskriterier för studentrapporter
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Informationssökningsprocessen:
KÄLLKRITIK En metod.
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
Källkritik Källkritik är en metod som du använder för att granska den information som du får från olika källor, för att ta reda på om informationen är.
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
Sanning eller myt…. Kontrollfrågor WWW  Vem säger….  Vad är det som sägs?  Varför sägs det?
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Statistik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Kulturgeografi C och D Magnus Olsson, Umeå UB
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Magnus Olsson TEL Tjänstesida:
Källkritisk informationssökning
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
i högskolebiblioteket
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att söka information och bli källkritisk
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Informationssökning Anu Salminoja
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Slutarbete.
Att skriva en nyhetsartikel
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
KÄLLKRITIK En metod.
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Olika publikationstyper
Att skriva en utredande text
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Katalogpost från Ferdosi som är leverantör
Presentationens avskrift:

Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt

Ex på vad som bör finnas med i den skriftliga redovisningen av projektet Bakgrund - varför har du valt ämnet + Bakgrundsfakta Syfte - vad har du för mål med projektet? Metoden - beskrivning av arbetsprocessen Teori – vad säger andra om ditt ämne? Resultatet - vad har du kommit fram till? Svårigheter/ställningstagande Litteratur- och källförteckning Innehållsförteckning

Var hittar man material/fakta? Böcker - Skolbibl, Libris, Stadsbibl. MIUN Artiklar - EBSCO MasterFileElite, Presstext, Mediearkivet, DOAJ, Swepub m.fl Bibliotekets hemsida - databaser, länksamlingar Webben

Ämnesportaler: Ett verktyg för att hitta bra sajter -Referensbiblioteket.se -Mölndals länkkatalog Via bibliotekets hemsida

Google versus Ämnesportaler Du får många träffar Du måste sålla allt själv Ingen kvalitetskoll Google hittar inte allt Irrelevanta träffar Långsammare Begränsad träffmängd Någon har redan sållat fram det bästa Strukturerad sökhjälp Relevanta träffar Snabbare

Att vara källkritisk - vem har gjort vad för vem, varför och när? Vem står bakom texten/sajten? Vad är det för sorts text? Vem riktar den sig till? Vilket syfte har man med texten? När gjordes/skrevs den?

Var noga med att skriva upp källan - så att man kan hitta tillbaks till den! - författare - titel -utgivningsår - förlag - ev förlagsort - sajtens URL-adress och utgivare - datum för när du besökte den - tidningens namn, artikelns författare och titel, tidningsnr + utgivningsår.

Exempel på käll- och litteraturförteckning Artikel: Larsson, Agneta, ”Du har i alla fall råd med en glass”, Vagabond 1999:9, s Bok: Strömquist, Siv (2005) Skrivboken, Gleerups förlag, Malmö Svenska skrivregler (2000) Svenska språknämnden, Stockholm Källor på nätet: Livsmedelsverket, MiddlePage.aspx?id=16413&epslanguage=SV,

Ref. till sammanfattning av vad någon annan sagt: Gunnarsson (2007) tycker att man ska använda sig av bilbälte oavsett antal platser (s.45). Det är troligare att en elefant krossar framrutan än att t ex en mus skulle göra det (Gunnarsson, 2007, s.46). Enligt mig så har Gunnarsson alldeles fel eftersom det inte är logiskt att elefanter kör bil.

Ref. citat: ”Om man använder bilbälte är man intelligentare än en elefant.” (Gunnarsson, s.45) OBS! Citatet ska vara exakt så som det står i boken, artikeln, på sajten. Dvs, felstavningar ändras inte.

Lycka till! Kom ihåg att vi finns på biblioteket när du behöver hjälp :)