Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost
Därför är det viktigt att jobba med media Möjlighet att nå nya målgrupper Attraktiv arbetsplats ”employer branding” Nya affärer Ta chansen nu –Få arkitekter syns –(bo)stadsfrågan är superhet
Det nya medielandskapet
Konkurrensen med andra medier
Mediekonsumtion År 2002 tog 28 procent del av en kvällstidning på papper och 6 procent läste tidningen på internet, 2014 läser 9 procent av befolkningen en kvällstidning på papper och 19 procent tar del av tidningen på internet. Nästan halva befolkningen använder sociala medier en vanlig dag. För fem år sedan var det bara en tredjedel som gjorde det. (unga 83%) 122 minuter på Internet. 41 minuter åt sociala medier, 22 minuter åt traditionella medier och sex minuter åt videoklipp. Övrig internettid är annan internetanvändning.
Mediekonsumtion
Medietrender Realtid – agera direkt –arkitekten Mobilen allt viktigare ”Prime time” till ”My time” Använder flera medier samtidigt En medfödd ”generation”
Flera redaktioner i en
Medieläget idag skapar möjligheter
Över 90% av svenska journalister använder Google för research Facebook Twitter LinkedIn Wikipwdia, SEO- vad kan ni styra själva! Bloggar Källor till research
Hur skapar jag en nyhet?
Att tänka på innan man kommunicerar All kommunikation sker på mottagarens villkor Du måste ha något att säga – formulera ett budskap Det går inte att inte kommunicera – även det du inte säger är kommunikation
Nyhetsvärdering Konsekvens Kändis Aktualitet Ny fakta Geografi Årstid Bild
Så hittar du en nyhet
Potentiella nyheter Nya projekt Nya medarbetare Samarbeten Tävlingsvinster och priser Allianser Faktainsamling
Att nå ut med en nyhet
Målgrupper Bestäm syftet och budskap – tänk på att tala så att alla förstår Vem vill vi nå? Gör olika satsningar för olika målgrupper ex lokala, bransch, sociala medier Ha långsiktig planering och förbered underlag till medierna
Spridning - Kanalval Personliga kontakter Tipsmail Debattartikel – dagstidningar Pressmeddelande Twitter Övriga - sociala medier
Formulera ett pressmeddelande Tänk på målgruppen! Bra och kort rubrik Kort och kärnfull ingress. Ska sammanfatta slutsatsen i pressmeddelandet. Text och citat Bilder Datum, länkar, kontaktuppgifter! Tis-Ons-Tors!
Journalistkontakter
Förarbete Tänk ut vinkel utifrån nyhetsvärderingen Identifiera de mest relevanta medierna/journalister Prioritera Välj ut bra material, t.ex. bilder Kontakt över telefon och/eller mail Ev. utskick av pressmeddelande
Att göra när journalisten ringer: Skriv ner namn och vart de ringer ifrån Fråga alltid vad saken gäller Om du inte vill svara direkt - be att få ringa upp. Bestäm en given tid. Bestäm ditt budskap innan du ringer tillbaka Gör en enklare Q&A.
Under intervjun Intervjun startar redan när vid mötet med journalisten Tänk på att ni ofta kan mer än den som intervjuar er om ämnet. Svara kort och enkelt, undvik svåra begrepp För att göra det tydligare - ge exempel, Undvik alltid ironi för missförstånd Gissa inte, spekulera inte, bli inte arg
”Arkitektur”journalister Victor Barth Krohn, DN, Stockholm Patrik Kronqvist, Expressen Katarina Wikars i P1 Kultur Elisabet Andersson, SvD Julia Svensson, DN Bloggare ex. Trendenser – Frida Ramstedt Kulturnyheterna ABC Fastighetsnytt, Byggindustrin, tidningen Betong och Arkitekten Lokalpress – tryckt och tv Arkitekten och Arkitektur
Använd er webb som kanal ”Pressida” Tydlig kontaktinformation Bra bilder som är fria att använda Kort text om er (tänk målgrupp)
Aktuella ämnen Bygga bostäder snabbt och hållbart Barns utemiljöer Skolan Hållbarhet Framtidens kontor Mfl…...
Case
Slut