Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSS Medias digitala medier
Advertisements

Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
- att överföra budskap, påverka, mm
Presentation av OnTag Voucher
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Att använda sig av massmedier
Skriva för webben.
Vänsterskolan Medieskolan.
Formellt, skarpt och snyggt
Artikel – reportage - debattartikel
Min första kontakt med arbetslivet
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Att hålla en presentation
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Hur gör man en debattartikel?
Kommunikation OL108A.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Tidningskunskap.
Upplägget av delkursen massmedia:
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Hur skriver man ett reportage?
Marknadsföring av Projekt X
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Tidningar & Nyheter.
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Formellt, skarpt och snyggt
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikationsplan för ----
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Olika texter du behöver känna till
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Improve today. Optimise tomorrow Bemanningsplanering för en värld i rörelse Enri Bimbashi, Product Manager.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Beredskap på kvällar och helger
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Föreningsstöd - Kommunikationsstöd
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
Välkommen till svenska 1
Att skriva en nyhetsartikel
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
KÄLLKRITIK En metod.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Reklam eller redaktionellt budskap?
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Att skriva en utredande text
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Klarar du en kris?.
Tips & trix.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost

Därför är det viktigt att jobba med media Möjlighet att nå nya målgrupper Attraktiv arbetsplats ”employer branding” Nya affärer Ta chansen nu –Få arkitekter syns –(bo)stadsfrågan är superhet

Det nya medielandskapet

Konkurrensen med andra medier

Mediekonsumtion År 2002 tog 28 procent del av en kvällstidning på papper och 6 procent läste tidningen på internet, 2014 läser 9 procent av befolkningen en kvällstidning på papper och 19 procent tar del av tidningen på internet. Nästan halva befolkningen använder sociala medier en vanlig dag. För fem år sedan var det bara en tredjedel som gjorde det. (unga 83%) 122 minuter på Internet. 41 minuter åt sociala medier, 22 minuter åt traditionella medier och sex minuter åt videoklipp. Övrig internettid är annan internetanvändning.

Mediekonsumtion

Medietrender Realtid – agera direkt –arkitekten Mobilen allt viktigare ”Prime time” till ”My time” Använder flera medier samtidigt En medfödd ”generation”

Flera redaktioner i en

Medieläget idag skapar möjligheter

Över 90% av svenska journalister använder Google för research Facebook Twitter LinkedIn Wikipwdia, SEO- vad kan ni styra själva! Bloggar Källor till research

Hur skapar jag en nyhet?

Att tänka på innan man kommunicerar All kommunikation sker på mottagarens villkor Du måste ha något att säga – formulera ett budskap Det går inte att inte kommunicera – även det du inte säger är kommunikation

Nyhetsvärdering Konsekvens Kändis Aktualitet Ny fakta Geografi Årstid Bild

Så hittar du en nyhet

Potentiella nyheter Nya projekt Nya medarbetare Samarbeten Tävlingsvinster och priser Allianser Faktainsamling

Att nå ut med en nyhet

Målgrupper Bestäm syftet och budskap – tänk på att tala så att alla förstår Vem vill vi nå? Gör olika satsningar för olika målgrupper ex lokala, bransch, sociala medier Ha långsiktig planering och förbered underlag till medierna

Spridning - Kanalval Personliga kontakter Tipsmail Debattartikel – dagstidningar Pressmeddelande Twitter Övriga - sociala medier

Formulera ett pressmeddelande Tänk på målgruppen! Bra och kort rubrik Kort och kärnfull ingress. Ska sammanfatta slutsatsen i pressmeddelandet. Text och citat Bilder Datum, länkar, kontaktuppgifter! Tis-Ons-Tors!

Journalistkontakter

Förarbete Tänk ut vinkel utifrån nyhetsvärderingen Identifiera de mest relevanta medierna/journalister Prioritera Välj ut bra material, t.ex. bilder Kontakt över telefon och/eller mail Ev. utskick av pressmeddelande

Att göra när journalisten ringer: Skriv ner namn och vart de ringer ifrån Fråga alltid vad saken gäller Om du inte vill svara direkt - be att få ringa upp. Bestäm en given tid. Bestäm ditt budskap innan du ringer tillbaka Gör en enklare Q&A.

Under intervjun Intervjun startar redan när vid mötet med journalisten Tänk på att ni ofta kan mer än den som intervjuar er om ämnet. Svara kort och enkelt, undvik svåra begrepp För att göra det tydligare - ge exempel, Undvik alltid ironi för missförstånd Gissa inte, spekulera inte, bli inte arg

”Arkitektur”journalister Victor Barth Krohn, DN, Stockholm Patrik Kronqvist, Expressen Katarina Wikars i P1 Kultur Elisabet Andersson, SvD Julia Svensson, DN Bloggare ex. Trendenser – Frida Ramstedt Kulturnyheterna ABC Fastighetsnytt, Byggindustrin, tidningen Betong och Arkitekten Lokalpress – tryckt och tv Arkitekten och Arkitektur

Använd er webb som kanal ”Pressida” Tydlig kontaktinformation Bra bilder som är fria att använda Kort text om er (tänk målgrupp)

Aktuella ämnen Bygga bostäder snabbt och hållbart Barns utemiljöer Skolan Hållbarhet Framtidens kontor Mfl…...

Case

Slut