1 Karl Åkerlund, Trafikverket RFID in Rail Internet Of Train – redan verklighet
2 Traditionella detektorsystem baseras på alarm
3 Manuell övervakning av hjulskador Testgrupp Valideringsgrupp Möjligt att spara ca 17 Msek/år tillämpat i verksamheten, bara räknat tågförseningar (minskat underhåll inte medräknat)
4 Vad är ett tåg?
5 GC är dragare AAE är vagnsägare SSAB är leasetagare av vagn SSAB är godsägare GC, Green Cargo AAE, xxxx TW, Transwaggon Olika bolag dragare Olika vagnsägare i tågset Olika leasetagare i tågset Olika godsägare i tågset GC TW AAE GCC NN GCC AAE SSAB Tågsammansättning godstrafik – komplex intressent ekvation Dragare (tågnummer) Vagnsägare (vagnsindividnummer) Leasetagare Godsägare Underhållsverkstad Hamnar och Terminaler
6 Ståltåget Luleå-Borlänge Tågsammansättningen förändras under resan
7 AVI – Automatic Vehicle Identification Axle/Wheel sensors - Känner av fordon utan taggar - hastighet - riktning - avstånd mellan axlar RFID reader/antenna ca 3 m från närmsta räl
8 Global överenskommelse, tillämpad i Europe standard for Rail Vehicle Visibility EPC EPCIS GS1 EPCIS for Rail Vehicle Visibility Application Standard GS1 EPCIS for Rail Vehicle Visibility Application Standard RFID in Rail European Guideline for the Identification of Railway Assets using GS1 Standards RFID in Rail European Guideline for the Identification of Railway Assets using GS1 Standards
9 Installationer I Sverige 183 RFID-platser (Read points) (176 tillsammans med detektor) +150 ytterligare planerade 3500 taggade fordon TWA-pilot (ok => vagnar)
10 Tågsammansättning – över gränser -Danmark -Norge -Tågoperatörer -Industrier -Universitet -Etc…
11 iCargo Already installed Not jet installed D-Rail Test scenarios Volvo Train (Sweden – Belgium) Olofström – Gothenburg Olofström – Gent Tågsammansättning – internationellt Installationer i -Finland -Norge -Danmark -Tyskland -Schweiz -Etc..
12 Identifiering och positionering av järnvägsfordon EPCIS -Fordons ID, Plats, Tid, Riktning -Varmgång, Tjuvbroms, Hjulskada -Till vem, Vilken information, Hur RFID-tagg på fordon enligt GS1 standard (ca 40 kr/st) -Fordonsnummer EVN -Företagsprefix (fordonsägare/järnvägsföretag) Prenumerationsunderlag HRMS urn:epc:id:giai:
13 Webbapplikation
14 Lok Satellit GSM-R Vagn 1 Vagn 2 TLS Externa tjänster A B C … Interna värden Nästa steg ERADIS
15 Ex. Kiruna BusinessLocation Kiruna Norrgående tåg passerar Peuravaara (Readpoint). Tillsammans med information från tågledningssystem kan ”BL Kiruna, spår 1 – Ankommer” detekteras
16 standard for Rail Vehicle Visibility EPCIS Standarder behövs för.. Enhetliga appar Integrationer Intermodala lösningar Kvalitet Lägre kostnader etc.