Samverkan och utveckling i Svenska kyrkan Gemensam IT-plattform Gemensam telefoniplattform Administrativa system.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Användarmöte 2009 Välkomna! Per-Göran Carlsson.
Grundtankar dokumenthantering
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
En översyn av riksintressen pågår
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
Affärsintegration och Asset Management
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Introduktionskurs för användare Del 1
Välkomna till en dag om eArkiv
LabOra Medarbetaren Kyrkans första medarbetarsystem!
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Lantmäteriets informationsförsäljning
Ny svenskakyrkan.se.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Energiprojekt.blogspot.com FI2Energi Samordnad informationshantering för energi och media Informationsseminarium
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
Samarbetsytor i Aurora
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Kommunalförbundet Sydarkivera
Vårt dop Bo Larsson. doperidopera Vad händer i dopet?
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria Kolak Sara Hasselgren Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria.
Sacer – nationellt register för kulturhistoriskt värdefulla kyrkliga inventarier.
Introduktion till The Rational IT Model
Information inför Office 365
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
PoC Mobilt Efos
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Välkomna! Digitala verktyg
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Samverkan och utveckling i Svenska kyrkan Gemensam IT-plattform Gemensam telefoniplattform Administrativa system

Bakgrund Kyrka och stat gick skilda vägar och vi fick nya gemensamma administrativa system

Kyrkobokföringssystem Gemensamt datanät E-post Ms Exchange Organisationsregister Statistikdatabas / budgetsimulering Kyrkkontot System kyrkoantikvarisk ersättning Val-/mandatsystem Kbok 2003 Utbildningsportal Pensionssystem Kollekt- o betalsystem Utjämningssystem svenskakyrkan.se Avgiftssystem H-bok E-post i mobilen Kyrkobyggnadsregister Nilex helpdesksystem Exchangebrygga till bokningssystem Clearing av kyrkliga handlingar Gemensamt intranät Integration lokala ekonomisystem till KOB

Vad kostar IT i Svenska kyrkan idag? En grov uppskattning: datorarbetsplatser med snittkostnad på kronor per styck och år = 300 miljoner kronor per år … exklusive arbetstid för bland annat upphandling, avtal, leverantörskontakter

Exempel från Stockholms stift IT-verksamhetens omfång Personalen lägger timmar per år på IT timmar går åt till att upphandla IT IT-budget på minst 22 miljoner per år 203 lokaler med olika typer av dataförbindelser 638 skrivare applikationer installerade

En vanlig server nyttjas normalt till 40% En dator drar minst 100w under kontorstid 683 skrivare i standbyläge drar el för kronor per år En GIP-server nyttjas minst till 80% En tunn klient drar 10w under kontorstid Minskad strömförbrukning sparar kronor per år i stiftet. Exempel från Stockholms stift Grön IT

Nuläge Kyrkomötets framsynthet föder möjligheter och förlöser processer Stiften driver på för fortsatt administrativ samverkan och gemensamma lösningar

Riktat församlingsbidrag (RFb) Möjliggör IT-satsningar 100 mnkr per år 2011 och 2012 Ökad samverkan mellan församlingar Bestående förändringar ska uppnås Effektivisering i verksamheten Samtliga stift satsar på IT-plattform!

Gemensam IT-plattform! Flyttar resurser till kyrkans grundläggande uppgift En mer integrerad kyrka Bättre arbetsmiljö

Vad innehåller den gemensamma IT-plattformen? Samordnad drift Ett säkert sätt att kommunicera Lagring och skydd av data Säkerhetskopior Skyddad, filtrerad åtkomst av Internet Tunna klienter

Standardprogram: MS Office, Outlook, Exchange Konto i gemensamt e-postsystem De gemensamma kyrksystemen Virusskydd Administrativa programvaror Vad innehåller den gemensamma IT-plattformen?

Varför en gemensam IT-plattform? Flytta resurser till kyrkans grundläggande uppgift! Personella och ekonomiska resurser frigörs för kärnverksamhet

Varför en gemensam IT-plattform? En mer integrerad kyrka Ökad samverkan med gemensamma lösningar Samverkan skapar samhörighet

Varför en gemensam IT-plattform? Bättre arbetsmiljö Kvalitetssäkrade system för alla Gemensamma system – större samlad kompetens Tillgång till support centralt Kollegial support

Tillgång till informationen Från min arbetsplats Från min mobiltelefon Från min hemdator Från min surfplatta Från min Mac Hans Eskemyr 15

Principer för kostnader och drift Nationella nivån tillhandahåller miljön till självkostnad för anslutna enheter Stiften ingår i ett gemensamt förvaltningsråd som förvaltar och utvecklar miljön Stiften ansvarar för användarförening i respektive stift

Församling Stift Nationell nivå Stiftet avtalar om att leverera GIP till sina enheter Nationella nivån avtalar om att leverera GIP Till stiften Nationella nivån Levererar GIP-tjänsten Till enheterna i stiften

Din enhetStiftet Lokalt införande- team Centralt införande- team Nationell nivå Införanden sker i samverkan mellan kyrkans enheter och externa IT-resurser Införanden sker i samverkan mellan kyrkans enheter och externa IT-resurser

Intresset är stort Prognos: Närmare nya användare per år 2013 och 2014 Stift Användar e jan 2012 Prognos dec 2012 Luleå Stockholm Skara Härnösand81250 Karlstad52249 Uppsala80 Linköping374 Strängnäs80 Växjö40 Lund160 Göteborg354 Visby 28 Totalt

Mer administrativ samverkan Gemensam telefoniplattform En flexibel och kostnadseffektiv plattform Låga investeringskostnader Centralt avtal för hela Svenska kyrkan Gratis intern trafik Möjligt att samverka mellan församlingar Stiftet agerar stöd till församlingarna Kostnadsbesparingar och ökad tillgänglighet

Mer administrativ samverkan Gemensam telefoniplattform Just nu mer än Centrexanvändare i Svenska kyrkan GTP implementeras nu - Luleå stift - Stockholms stift - Härnösands stift - Skara stift - Växjö stift - Uppsala stift Kostnadsbesparingar och ökad tillgänglighet

Svenska kyrkan påverkar Telia – se Intranätet!

Nu är tåget i rullning Gäller att inte tappa farten Förväntningarna är skyhöga! Många vill ansluta sig till GIP och GTP Intresse för gemensamma lösningar RFb ger kraft och möjlighet till förändring Ekonomi och demografi påverkar – Svenska kyrkan behöver ställa om

Översyn administrativa system

Intresset är stort, och behovet 788 ekonomiska enheter – många lösningar GIP som gemensam infrastruktur i Svenska kyrkan Intresse för gemensamma lösningar ökar mycket snabbt Störst intresse för samordnade lösningar inom ekonomi- och löneområdet Stiften betonar vikten av samverkanslösningar Samma process inom andra organisationer

Närhet och samverkan Strukturutredningen påverkar

Exempel på administrativ samverkan Evangelisk lutherska kyrkan i Finland Central bokföring och löneräkning Servicecenter för församlingarnas, stiftens och kyrkans centralfonds bokföring och löneräkning Enheters beslutanderätt över sin ekonomi kvarstår En del av kyrkostyrelsens organisation men samtidigt självständig.

Etapper, delprojekt och pilotprojekt i stiften Ekonomi- och lönesystem 1 juli 2013 Övriga moduler i administrativa system 1 juli 2014 Delprojekt Ekonomiska förutsättningar och personella resurser Arbetssätt och processer IT-verktyg, systemmiljö och stödsystem Utvecklings- och pilotprojekt i stift Luleå, Stockholm, Skara Anknutna projekt Diarium, arkiv och dokumenthantering Fastighets- och byggnadsfrågor Gemensamma lösningar inom egendomsförvaltningen

Vad händer nu? Projektbeskrivning och förslag till budget Beslut om projektKommunikationsplan Projektorganisationen Projektet startat Samråd och planering med stiften om information och dialog i stiften Delprojekten pågår Studiebesök – andras lösningar och erfarenheter Utvecklings- och pilotprojekt pågår eller förbereds

Ekonomisystem Modulerna är Redovisning, kund och leverantörsreskontra, anläggningsregister, budgetmodul, rapportverktyg, EFH Leverantörer idag Visma, Eniac, Agrando, Soft-IT, SPCS, Agresso m.fl. Krav Kunna hantera elektronisk faktura och fakturascanning Särredovisning Webbaserade gränssnitt mot slutanvändare (attest, rapport, budget) Notifiering av faktura via E-post Förvaltningsbarhet Integrationsgränssnitt kyrkspecifika krav (mallar, verksamhetsindelning, statistik) SIE4-format stöds

Lönesystem Modulerna är Lön, tidsredovisning och reseräkning samt PA som option Leverantörer idag Hogia, Eniac, Soft-One, Visma, Aditro, Agrando, Soft-IT, SPCS, Agda, Flex, Tidomat mfl Krav Särredovisning, projektredovisning Webbaserade gränssnitt mot slutanvändare (tidsredovisning, attest) Notifiering via E-post Ledighetshantering Förvaltningsbarhet Integrationsgränssnitt (Lönestatistik, pensionskassan, tjänstepensioner, försäkringskassan m.m.) Kyrkspecifika krav (mallar, verksamhetsindelning, statistik, lönarter, avtal, avvikelserapportering, årsarbetstid, arbetsschemaplanering m.m.) Digitala lönespecifikationer Arvodeshanteringsrutiner Automatisk kryptering av lönefiler

Bokning Modulen är Bokning Leverantörer idag Agrando, Eniac, Sofit-IT, Innovator Krav Resursplanering (personer, lokaler, utrustning, förtäring) Webbaserade gränssnitt mot slutanvändare (webbokning, internetbokning, bokningsförfrågan, översikt tillgänglighet lokal el. person) Notifiering via E-post om arbetsorder samt till externa personer med information om… (Bokningsbekräftelse, deltagarlista m.m.) Förvaltningsbarhet Integrationsgränssnitt (KNavet, Kbok, Ekonomi/clearing (fakturaunderlag), Exchange, styr och regler, kyrksam, org.reg, post nr m.m. ) Underlag för annonsering/predikoturer Kyrkostatistik

Grav och karta Modulerna är Grav, kremationsjournal, karta Leverantörer idag Agrando, Eniac, Softt-IT, Sweco Krav Kunna hantera Gravplatser, Gravsatta, Kontakter, Fakturering, Arbetsorder/Arbetsunderlag, Artikelregister Webbaserade gränssnitt mot slutanvändare (”Publicera gravsatta”) Hantera prenumerationsförfarandet gällande gravvård Notifiering via E-post om arbetsorder Förvaltningsbarhet Integrationsgränssnitt (Myndigheter, KNavet, Ekonomi/clearing (fakturaunderlag), org.reg, post nr m.m.) Gravstatistik Digital arkivsäkring Karta ska vara GIS-baserat ”ArbetsordersAPP”

Systemkarta Grav Bokning Kalender Elektronisk faktura EFH webbattest Lön Self-service Anläggnings register Rapport I ntegra- tions- motor Gemensam Faktura scanning Budget PA Verksamhets- register Karta Fastighets system Dokument- hantering Diarie/Arkiv Gudstjänst planering Kund reskontra Redovisning Leverantör reskontra

Samråd och samverkan Referensgruppen för administrativ samverkan Dialog med stiften Resurser i projektet

Erfarenheter från projektet Röster om gemensam IT-plattform ”Vi gjorde en kartläggning på hur mycket tid vi sparade och det visade sig vara en hel del arbetstimmar.” ”Nu jobbar vi på och kan kontakta den centrala supporten om vi behöver hjälp.” Kent Nordin kyrkoherde Lycksele församling

Erfarenheter från projektet Röster om gemensam IT-plattform ”Samverkan mellan alla nivåer inom Svenska kyrkan är viktigt. Genom medveten samverkan kan vi på sikt sänka våra administrativa kostnader.” ”Sårbarheten är påtaglig i både små och medelstora enheter då administrativ personal är frånvarande.” Ulrika Cedgård chef för administrativa avdelningen Skara stift

Erfarenheter från projektet Röster om gemensam telefoniplattform ”Det är suveränt att man på detta sätt kan sänka driftskostnaderna, samtidigt som dyra mobilsamtal undviks.” ”Det innebär stor avlastning särskilt för pastorsexpeditionen. Dessutom får den som ringer höra en mänsklig röst också när inte vi själva svarar. Det är helt enligt vår egen värdegrund.” Carina Wikman Kyrkoherde Skellefteå S:t Olovs församling

Samverkan och gemensamma lösningar Sparar pengar och skapar mer tid till kärnverksamhet Samverkan ger vilja till samordning och skapar samhörighet

Policy för Svenska kyrkans gemensamma telefoniplattform Denna policy omfattar fast telefoni, mobiltelefoni och i tillämpliga delar sk surfplattor

Fastställd av Svenska kyrkans IT-ledning Denna policy är bindande för användning vid Svenska kyrkans nationella nivå samt finns som rekommendation till övriga enheter i Svenska kyrkan.

Syfte Att skapa en hög tillgänglighet och bra servicegrad gentemot Svenska kyrkans intressenter, samt en bra funktion för den anställde. Mål Vår omvärld, medlemmar, anställda, leverantörer, allmänheten ställer höga krav på Svenska kyrkans service och tillgänglighet. Målet är därmed att våra anställda med sin telefoni skall kunna vara så tillgängliga som möjligt och ge så bra service man kan. Telefonipolicyn utgör riktlinjer för organisationens användande av telefoni. Därmed skall telepolicyn syfta till att höja, säkra och ständigt förbättra Svenska kyrkans tillgänglighet.

Ansvar Enskilda medarbetare ansvarar för sin egen telefonidisciplin i enlighet med policyns riktlinjer. Chefer/ arbetsledare ansvarar för att avdelningens organisation avseende telefoni är ändamålsenlig. Man är också ansvarig att följa upp sin telefoni. Arbetsledare skall informera sin personal om vikten av en god servicenivå och att de anställda strävar efter detta. Enheten förbinder sig att se till att när personalen inte kan besvara samtal, ska de hänvisa sig på något av de sätt som erbjuds i systemet. Svenska kyrkans IT-ledning står som utfärdare av och är ytterst ansvarig för denna telefonipolicy, samt skall se till att den revideras i takt med utvecklingen.

Dokumentet

Ansvar I det lokala LAN/WAN får användaren mkt stöd när det gäller administration,säkerhet mm I en mobiltelefon/smartphone är jag som användare både systemadministratör och säkerhetsansvarig.

Håll koll på farliga appar Det har blivit allt vanligare med virusattacker mot smartphones visar en rapport från säkerhetsföretaget Symantec

Exempel Falling Down, Super Guitar Solo, Super History Eraser, Photo Editor, Super Ringtone Maker, Super Sex Positions, Hot Sexy Videos, Chess, Hilton Sex Sound, Screaming Sexy Japanese Girls, Falling Ball Dodge, Scientific Calculator, Dice Roller, Advanced Currency Converter, App Uninstaller, Funny Paint, Spider Man

Exempel Men hur är det dom där apparna som ”alla” använder…. Facebook, google maps mm

”Tillgänglighet, vårt gemensamma ansvar” e/default.aspx?id=748099

sammanfattning Utbyggnad på driftsidan Utbyggnad på införandekapacitet Kvalitétsarbete – undvika onödig växtvärk Gip Gtp –Dörröppnare för samverkan Gas –Projekt –Våra leverantörer –Integrationsprojektet – resan Teknet/utbildarträffarna. Samarrangemang m KOM Samverkan, öppenhet är nyckeln Telia o vitryssland