Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sv Vad tycker våra användare? Resultatet av användarundersökningar på Antagning.se och Universityadmissions.se 2014 2015-09-21 Marleen Whiteley.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sv Vad tycker våra användare? Resultatet av användarundersökningar på Antagning.se och Universityadmissions.se 2014 2015-09-21 Marleen Whiteley."— Presentationens avskrift:

1 Sv Vad tycker våra användare? Resultatet av användarundersökningar på Antagning.se och Universityadmissions.se Marleen Whiteley

2 Sv Antagning.se - Vad har vi gjort tidigare?

3 Sv Nollmätning på Studera.nu, sedan samma frågor på den nya sajten Antagning.se Genomfördes juni/juli 2010 på Studera.nu och dec/jan 2012 på Antagning.se Skickade e-post till sökande på Antagning.se tillfrågades, 485 resp 421 svar Fokus på upplevelsemål, vad VHS vill att de sökande ska uppleva när de besöker webbplatserna och använder e-tjänsterna Skalan delats i 4 olika svarsalternativ: Stämmer mycket bra, Stämmer bra, Stämmer inte särskilt väl, Stämmer inte alls VHS, från Studera.nu till Antagning.se

4 Sv Fråga, – ”Enkelt, på ett intuitivt sätt”

5 Sv Fråga, – ”Pålitlig, på ett säkert och trovärdigt sätt”

6 Sv Fråga, – ”Hjälpsam, på ett personligt sätt”

7 Sv Fråga, – ”Modern, på ett lekfullt sätt”

8 Sv Antal svar: 130 INTRYCK/UPPLEVELSE -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Enkel på ett intuitivt sätt -869 Pålitlig på ett säkert och trovärdigt sätt Hjälpsam på ett personligt sätt Modern på ett lekfullt sätt Information & service – H2014 (inloggade sidor)

9 Sv A.se - Användarundersökningen 2014

10 Sv Vi ville veta mer om våra användares upplevelser, vad tycker de om Antagning.se som webbplats och e-tjänst Kontakten med Antagningen Gör en jämförelse med andra webbplatser, var är vi? Synpunkter/feedback och förslag Utbredd undersökning

11 Sv Högskoleverket – WSI-undersökningar på Studera.nu Består av fyra delar: Användarvänlighet, Information, Design och Kontakt Standardfrågor på varje undersökning så att vi kunde jämföra med andra webbplatser Möjligheten att ställa egna frågor Rapport Presentation Web Service Award

12 Sv E-post skickades november 2014 till sökande till höstermin 2014, sökande till vårtermin 2015 – länk till enkäten 927 respondenter Undersökningen

13 Sv A.se - Besökarna

14 Sv Antal svar: 894 BESÖKSPROFIL 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Bransch värdeWSI total Är du...? Man Kvinna Är du mellan...? år år år Hur ofta besöker du vår webbplats? Dagligen En gång per vecka En gång per månad Mer sällan Detta är mitt första besök Information & service – H2014

15 Sv Antal svar: 857 ANTAGEN 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Har du blivit antagen till en högskola eller ett universitet i Sverige? Ja 87 Nej 13 Information & service – H2014

16 Sv Antal svar: 896 MODERSMÅL 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Har du svenska som modersmål? Ja 83 Nej 17 Information & service – H2014

17 Sv A.se - Användarvänligheten

18 Sv Detta delindex består av delområdena: Navigering - besökarna har fått ta ställning till hur lätt de tycker det är att hitta på hemsidan. Sökfunktion - har webbplatsen ett sökverktyg och är det lätt att hitta med hjälp av detta. Stabilitet - är det en stabil sida som inte kraschar och hänger sig? Nedladdning - Går det snabbt att ladda ned hemsidan? Strukturbeskrivning - Är det lätt att förstå hur webbplatsen är strukturerad/uppbyggd? Användarvänlighet

19 Sv Antal svar: 987 STARTSIDAN -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Bransch värdeWSI totalTopp 5 Inbjudande Lätt att förstå Innehållet uppdelat enligt mina behov Rubrikerna tydliga Lättöverskådlig Lockar att läsa mer Information & service – H2014

20 Sv Antal svar: 927 ANVÄNDARVÄNLIGHET -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Bransch värdeWSI totalTopp 5 Navigering Sökverktyg Stabilitet Nedladdning Strukturförståelse Delindex Information & service – H2014

21 Sv A.se - Information

22 Sv De delområden som ingår i detta delindex är: Uppdatering av information - är den information som finns på webbplatsen aktuell och uppdaterad? Anpassning av information - Känner besökaren att den information som finns på webbplatsen är den information som just han/hon vill ha. Nyhetsvärde - känner besökarna att de ofta hittar ny information på er webbplats? Tydlighet - är informationen på webbplatsen tydlig och enkel att förstå? Företagsinformation - känner besökarna att de kan hitta bra information om ert företag på webbplatsen. Information

23 Sv Antal svar: 908 ATT SÖKA INFORMATION 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Bransch värdeWSI total Hur söker du oftast information på webbplatsen? Letar mig fram via rubriker i menyerna Via informationen på startsidan Söker i sökfunktionen som finns på webbplatsen Via bilder och bildpuffar Annat Information & service – H2014

24 Sv Antal svar: 884 INFORMATION -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Bransch värdeWSI totalTopp 5 Uppdatering info Anpassning info Nyhetsvärde Tydlighet Företagsinformation Delindex Information & service – H2014

25 Sv Antal svar: 846 ALLT DU BEHÖVER VETA 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Har du läst om någon av följande information under fliken Allt du behöver veta? Grundläggande behörighet 62 Särskild behörighet 44 Meritvärde 47 Meritpoäng 42 Urval 45 Hur du ska svara på ditt antagningsbesked 47 Prioriteringsordning i anmälan 36 Hur många poäng du kan tacka ja till 34 Vanliga frågor 30 Annat 2 2 Har inte läst nått under fliken Allt du behöver veta 13 Information & service – H2014

26 Sv Antal svar: 758 ALLT DU BEHÖVER VETA 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Hittade du informationen du sökte efter? Ja 92 Nej 8 8 Information & service – H2014

27 Sv Antal svar: 721 ALLT DU BEHÖVER VETA 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Var informationen enkel att förstå? Ja 93 Nej 7 7 Information & service – H2014

28 Sv Antal svar: 878 RÄKNEHJÄLPEN 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Har du använt Räknehjälpen (räknaren som tar fram ditt jämförelsetal)? Ja 8 8 Nej, men vet att den finns 14 Nej, visste inte att den fanns 77 Information & service – H2014

29 Sv Antal svar: 65 RÄKNEHJÄLPEN 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Hjälpte Räknehjälpen dig? Ja 88 Nej 12 Information & service – H2014

30 Sv A.se - Design

31 Sv De delområden som ingår i detta delindex är: Designen underlättar navigationen - underlättar designen för besökaren att hitta rätt på webbplatsen? Designen är tilltalande Design

32 Sv Antal svar: 858 DESIGN -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Bransch värdeWSI totalTopp 5 Design underlättar nav Designen är tilltalande Delindex Information & service – H2014

33 Sv A.se - Kontakt

34 Sv Detta delindex bygger på ett område, nämligen det samlade betyget på hur besökarna ser på möjligheterna att komma i kontakt med Antagningen på ett sätt som passar dem. Utöver delindexet så finns även omdömen från de besökare som har varit i kontakt med Antagningen rörande svarstid och kvalitet på svaren. Kontakt

35 Sv Antal svar: 876 KONTAKT 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Bransch värdeWSI total Har du någon gång under de senaste 6 månaderna skickat e- post via den här webbplatsen? Ja Nej Information & service – H2014

36 Sv * Skickat KONTAKT -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Bransch värdeWSI totalTopp 5 Kontaktmöjligheter Svarstid * Svarskvalitet * Delindex Information & service – H2014

37 Sv A.se - Sökfrågor

38 Sv Antal svar: 876 SÖKVÄG 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Bransch värdeWSI total Hur hittade du till webbplatsen? Chansade, skrev in den troliga adressen Genom reklam/annons Internetsökning Kände till den sedan tidigare Länk från annan webbplats Tips från vän/bekant Via arbetet Via företagets material Via sociala medier Annan sökväg Information & service – H2014

39 Sv Antal svar: 966 UTBILDNINGSKATALOGEN -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Stämmer inte allsStämmer i liten utsträckningStämmer till stor delStämmer helt Eget resultat Sökfunktionen för utbildning (utbildningskatalogen) på startsidan är tydlig och enkel att använda Det är tydligt beskrivet hur man utför en sökning i utbildningskatalogen De alternativ jag kan välja att söka på motsvarar mina behov Sökresultatet presenteras på ett tydligt och överskådligt sätt Sökresultatet ger mig svar på det som jag efterfrågar Sökresultaten kan sorteras efter mina behov Det är lätt att via utbildningskatalogens sökfunktionen gå vidare till detaljerad information Information & service – H2014

40 Sv A.se - Övriga frågor

41 Sv Antal svar: 884 NÖJD 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Hur nöjd är du med Antagning.se? 10 Mycket nöjd Inte nöjd alls 1 1 NPS 2014: 18 (16+23)-( ) Information & service – H2014

42 Sv Antal svar: 750 REKOMMENDATION 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Bransch värdeWSI total Skulle du rekommendera den här webbplatsen till någon annan? Ja Nej Information & service – H2014

43 Sv Antal svar: 871 UTBILDNINGSKATALOGEN 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Saknar du något alternativ för att kunna förfina din sökning ytterligare? Ja 19 Nej 81 Information & service – H2014

44 Sv Antal svar: 984 INTRYCK/UPPLEVELSE -50 %-25 %0 %25 %50 %75 %100 % Mycket svårtSvårtEnkeltMycket enkelt Eget resultat Göra en anmälan -387 Skapa ett konto -585 Hitta information om dina meriter Använda aktiveringskod -873 Hur enkelt var det att…. Information & service – H2014

45 Sv A.se - Sammanfattning

46 Sv Antal svar: 927 SAMMANFATTNING 0 %25 %50 %75 %100 % Eget resultat Bransch värde * *Utbildning WSI totalTopp 5 ANVÄNDARVÄNLIGHET INFORMATION DESIGN KONTAKT Web Service Index Information & service – H2014

47 Sv A.se - Öppna svaren

48 Sv Ful :)

49 Sv Design är rörig och det är svårt att hitta rätt Intrycket av sidan skulle förbättras om sökrutan hade en mindre skrikig grön färg. RÖSTER FRÅN BESÖKARNA Det vore super om man kunde inkorporera antagningsstatistiken i antagning.se Jag upplever att hitta rätt anatgningsstatistik kan vara ganska plågsamt samtidigt som att det är en jätte viktig information för många studenter. Ja. det skulle kunna stå vilken datum man får besked om ifall man kommit in på en utbildning eller ej. (om det inte redan gör det någonstans alltså) Jag tycker att det kan vara knapphändig information i vissa fall gällande kurser, startdatum, etc Att kunna söka till olika betalda kurser särskild om man saknar behörighet via meritpoäng eller högskoleprov.. eller ngn bra länk till de kurser Det är inte lätt att förstår hur meritvärden är framräknade, särskilt när det gäller utländska meriter. Vad jämför man med i Sverige?

50 Sv Enkelt och smidigt men ibland behövs den mänskliga hjälpen också. Vad vissa kurser öppnar för nya vägar. RÖSTER FRÅN BESÖKARNA Hade varit bra med information med gy11; vilka som hamnar i b1ex-kvoten och hur länge kvoten kommer finnas osv. Att inte ändra människors namn. Om man har ett dubbelefternamn utan bindesträck blir informationen fel om personen skrivs in med enbart ett efternamn Onödigt krånglig sökfunktion för utbildningar. Vet inte vilken betygsgrupp jag tillhör (tog studenten i slut av 90-talet) men det spelar ingen roll. Tycker i början att det var svårt att hitta vilket datum man får svarsbesked. Utländska utbildning i meriter visar inte den faktiska position behöver därför mycket improvement.Need integration mellan CSN, utbildningsanordnare och myndighetrna.

51 Sv Mer lättöverskådligt när man söker utbildningar samt lättare med fler sållningsalternativ. Tycker det alltid är svårt att logga in, detta måste bli bättre. RÖSTER FRÅN BESÖKARNA Borde göras mer mobilvänlig. Är väldigt svårt att logga in och använda hemsidan när man sitter med telefonen, vilket många gör idag. Hade vart fint om det var tydligare huruvida man söker fristående eller inom program när man söker utbildningar. Typ att man måste välja vilket alternativ som gäller för varje kurs för att kunna lämna in. Jag vill kunna öppna 'mer information' om flera utbildningar samtidigt, utan att den andra länken jag klickar på öppnas i fliken för den första länken jag klickat på Kan man söka utbildningar på lättare sätt så att man ska hitta så snabbt som möjligt sin önskade utbildning. Bättre tillgänglighet från mobila enheter. Sidan verkar för tung att ladda Lägg in lägsta antagningspoängen för utbildningar så att man ser vilken poäng som lägst krävdes för att man skulle komma in.

52 Sv Extremt långsam och för otydlig. Omordern på alla sätt och ful. Omöjligt att hitta rätt utbildning. Den ska inte vara "lekfull" den ska fungera. Man borde lättare kunna sortera bland olika typer av skolor. Och se associerade kurser med program tydligare vilka kurser och program man kan söka. En tydligare inloggningsknapp skulle säkert underlätta för många som är nya till sidan. Den är lite dold uppe i högra hörnet, lätt att missa. Vidare upptäckte jag idag att det är MYCKET svårt att navigera på er sida i mobilen (Galaxy S5, android) om man klickar sig vidare från ett mail. Om ni har en mobilvänlig sid bör man automatiskt skickas till denna när man går via mobilen. RÖSTER FRÅN BESÖKARNA Tycker att detta är en utmärkt sida. Använder den ofta för att söka och jämföra antagningsstatistik och givetvis för att söka program, vilket fungerar smidigt. Mitt frågetecken är vad som är skillnaden på denna sida och studera.nu. Det skulle vara bra om man kunde se ALLA meriter under fliken 'meriter', även utländska betyg. Det skulle också vara bra om det var tydligare för de som bedömer behörighet, eftersom det har hänt många gånger att de helt har missat att jag har utländska betyg.

53 Sv Fixa sökmotorn så att om man tex söker på ordet samhälle ska alla program och kurser som har att göra med det komma upp. Vill också kunna söka på exakta hp för att slippa bläddra, tex 240 hp osv Det skulle underlätta att kunna söka kurser eller program genom att gruppera dem. Ex om jag vill läsa socialrätt och psykologi vill jag kunna gruppera tex 3 olika kurser i socialrätt som prio ett och 2 olika kurser i psykologi som prio två istället för att som nu behöva ta typ varannan kurs av respektive ämne för att vara någorlunda säker på att jag kommer in på en av varje. Nu känns det som lotto om man lyckas prioritera kurserna på ett bra sätt så att man inte råkar komma in på X antal psykologikurser och sen missa en kurs i socialrätt bara för att man redan fyllt de antal poäng man kan bli antagen till. RÖSTER FRÅN BESÖKARNA Förbättra sökfunktionen. Att man kan klicka bort ej aktuella alternativ. Att man även kan söka på vilken period kursen skall starta på. Att kunna välja flera olika %. Använd mindre färger. Det ser rörigt ut på webbplatsen. Förra var enklare att förstå. Mer struktur och ordning.

54 Sv Tips på kurser som passar ens tidigare utbildning, eller en "kravprofil" som man kan generera och som sedan visar tips för kurser som finns i ens närhet eller distanskurser som uppfyller profilen man skapat. Life long learning! Användarvänligheten av sökverktyget skulle kunna utvecklas, göras enklare och tydligare. Listan med resultat skulle kunna passas in bättre till 1 sida så man inte behöver skrolla ner. Ett jämförelsealternativ vore trevligt när man fått 100 resultat och vill jämföra de 10 som verkade intressant vid första ögonkastet. Jag sitter normalt med 10 flikar uppe och glömmer bort vad jag tyckte om de olika. Allt tar 10 gånger så lång tid att jämföra och välja. RÖSTER FRÅN BESÖKARNA Jag uppdaterade lösenord i samband med att jag gjorde anmälan. Tydligen kraschade allting då för när jag skulle kolla min anmälan den 15 oktober hade jag varken konto eller giltig anmälan. Trots att jag fick ett bekräftels på att ni tagit emot min ansökan. Det var alltså bara för att jag dubbelklllade min ansökan av en slump som jag hann fixa konto och anmälan. Notera att jag fått bekräftels att min anmälan gått in!! Anmärkningsvärt då att systemet plockat bort både min anmälan och mitt konto mellan den 28 september och 15 oktober. Katastrof faktiskt.

55 Sv A.se - Förslag för prioritering Diskuteras i redaktionen, sedan till produktägaren

56 Sv Högst sannolikhet att bli antagen/lägsta antagningspoäng (- alltså en statistikfunktion inbyggd i Utbildningskatalogen) En funktion som gör att jag kan utesluta vissa utbildningar. Att kunna använda sökord såsom AND OR NOT etc. Att kunna söka på antal högskolepoäng En påminnelse till min mail om viktiga datum. Skriva in vilken behörighet man har och söka därefter istället för att få upp alla alternativ Det är svårt att hitta de utbildningarna man önskar om man inte vet exakt vad det är man söker. En funktion som frågar om man menar något liknande än det exakt man sökt kanske hade varit bra? Förslag som har prioriterats i redaktionen

57 Sv Det skulle vara bra om man kunde se ALLA meriter under fliken 'meriter', även utländska betyg. Det skulle också vara bra om det var tydligare för de som bedömer behörighet, eftersom det har hänt många gånger att de helt har missat att jag har utländska betyg. Jag skulle vilja kunna se utbildningar som även inte går att söka för att de t.ex. startar senare Räknefunktionen till meritpoängen hade kunnat vare lite smidigare! En tydligare inloggningsknapp skulle säkert underlätta för många som är nya till sidan. Den är lite dold uppe i högra hörnet, lätt att missa. …förslag

58 Sv Universityadmissions.se

59 Sv Skickade e-post till internationella sökande till hösttermin 2014 Skickades i februari 2014 Fick svar 11 frågor Istället för ”Ja eller nej” som tidigare använde vi en skala på vissa frågor Möjligheten till öppna svar på en del frågor Använde Webropol till analys av svaren Gjorde egen enkät

60 Sv 60 Is this the first time you’ve applied to studies in Sweden?

61 Sv 61 What did you apply for to autumn 2014?

62 Sv 62 What country do you currently reside in? The 25 most frequently countries (N=3354)

63 Sv Sweden India Germany China Greece Bangladesh United Kingdom Pakistan Ethiopia Ghana Where do you reside – topp 10

64 Sv 64 What other countries have you applied to? Top 25

65 Sv United Kingdom Germany Netherlands United States Denmark Sweden Finland Norway Canada France Where else did you apply – topp 10

66 Sv 66 How did you find the overall application process on Universityadmissions.se?

67 Sv 67 How helpful was the information on Universityadmissions.se?

68 Sv 68 Regarding application and tuition fees in particular, how helpful was the information on Universityadmissions.se?

69 Sv 69 If you paid the application fee, did you find it easy to submit your application fee payment? * Not applicable excluded in the graph:

70 Sv 70 If you paid the application fee, did you find it easy to submit your application fee payment? * No: Top 10

71 Sv Complicated to transfer money/don’t have credit card Financial problems No access to it in my country Online payment system failed to work I didn’t pay Didn’t have enough time Don’t trust the system Too little information Because of war EU Citizen Why difficult to pay application fee – top 10

72 Sv 72 Did you complete your application by the 3 February deadline (i.e. send in your supporting documentation, application fee payment or fee exemption documents)? *

73 Sv 73 Did you complete your application by the 3 February deadline (i.e. send in your supporting documentation, application fee payment or fee exemption documents)? * No: Top 10

74 Sv Not enough time Financial constraints Problems with English documentation Delivery service problems Change of plans/personal problems Looking for a scholarship Waiting for results/documents Hard to send from my country Incomplete documents Internet problems Why didn’t complete application top 10

75 Sv 75 If you had contact with University Admissions, either by or telephone, how helpful were they in answering your questions?

76 Sv 76 Please use the space below to provide us with any additional comments you have regarding your experiences applying to universities in Sweden. Top 10

77 Sv Application was easy/good experience Don’t like fees – 193 Good website Complicated system/process I was late with my application - 91 Bad communication/feedback with University Admissions – 57 It would be better to submit documents online - 45 Not good information on website - 39 Want to be notified through regarding status of application - 37 Difficulties logging in to my account - 20 Additional comments – top 10

78 Sv Marleen Whiteley Kontaktinformation


Ladda ner ppt "Sv Vad tycker våra användare? Resultatet av användarundersökningar på Antagning.se och Universityadmissions.se 2014 2015-09-21 Marleen Whiteley."

Liknande presentationer


Google-annonser