Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda."— Presentationens avskrift:

1 Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1

2 Innehåll Dagens agenda

3 Fakta sökmotorer

4 Search Engine Result Page SERP Visa SERP, vad är organiskt sök Vad är titel Vad är description Var visas detta Annonser. AdWords. Sponsrade länkar. Annonsörer betalar per klick. Naturliga sökresultat. Organiskt sök. SEO- resultat.

5 SEO och Sponsrade länkar AdWords AdWords Kostar per klick Synlighet direkt. Går fort. Outstanding vid kampanjer. SEO Kostar inget per klick. Är en långsiktig satsning. Omfattande arbete. Kräver arbete onpage och offpage. Onpage är det du gör och skriver på din sida. Offpage är allt utanför din egna sida, t ex inlänkning.

6 Google Vad händer när Google läser en sida?

7 SEO arbetet Mål sommar 2015: Öka trafiken till Bilia via sökmotorernas organiska sök med 20%. Strategi: Öka kunskapsnivån. Taktik: White Hat optimering och synergieffekter. Att nå de satta målen Resultatet av den totala effekten är större än summan av de enskilda insatserna tillsammans.

8 Plan & mål Utbildning Support ? Kompletterande insatser Utbildning Ny webb Söktrafiken står för 45% av den totala trafiken Söktrafiken ökar med 5% Oktober 2014December 2014Sommar 2014Vår 2014 Utbildning Söktrafiken ökar med 10% Söktrafiken ökar med 15% Utbildning Söktrafiken ökar med 20%

9 SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Server inställningar Redirects Robots Komprimering Sidans laddningstid Kodjusteringar Language CSS Domänålder Offsite – det vi kan göra utanför Bilia.se Länk till en kampanj från Facebook Det skrivs en redaktionell artikel En bloggare berättar om sin nya bil Länkar från sociala medier Bannerkampanjer Samarbeten med andra sajter Peka in ägda domäner

10 SEO taktiker Sätt att påverka position i sökmotorer Black Hat Snabba resultat Snabba resultat Spamlänkar Spamlänkar Bloggkommentarer Bloggkommentarer Automatiskt genererade texter Automatiskt genererade texter Grey Hat Livet i gråzonen Livet i gråzonen White Hat Enligt Googles rekommendationer Enligt Googles rekommendationer Bra kvalitet på text och innehåll Bra kvalitet på text och innehåll Manuellt skrivna artiklar Manuellt skrivna artiklar Redaktionella artiklar Redaktionella artiklar

11 SEO strategi Vägen Skriva för Kunderna Jounalisterna Aktieägarna Och nu även… För sökmotorerna Och helst… På samma gång.

12 Onsite Det vi gör på webbplatsen

13 Förutom att Google läser in sidornas titel och beskrivning och värderar det mot innehållet? Genom att ha iögonfallande beskrivningar för sidor så kan vi ta en stor del av besökarna. Är en beskrivning attraktiv kan man få mycket besökare även om man inte rankar som nummer ett. Att sökordet förekommer i titeln är en viktig parameter. Förutom att Google läser in sidornas titel och beskrivning och värderar det mot innehållet? Genom att ha iögonfallande beskrivningar för sidor så kan vi ta en stor del av besökarna. Är en beskrivning attraktiv kan man få mycket besökare även om man inte rankar som nummer ett. Att sökordet förekommer i titeln är en viktig parameter. Varför ha titel och beskrivning?

14 Onsite Onsite SEO är åtgärder som görs på sidan Ett bra exempel på en mindre bra titel.

15 För ren SEO ska beskrivningen börja med, eller ha det viktiga sökordet tidigt i beskrivningen. För att locka besökare börja med en fråga, och avsluta med call-to-action – när det går.. För ren SEO ska beskrivningen börja med, eller ha det viktiga sökordet tidigt i beskrivningen. För att locka besökare börja med en fråga, och avsluta med call-to-action – när det går.. Hur är en bra beskrivning? Sökstrategin en förlängning av er och resultatet en kontaktyta. Andra call-to-action kan vara ”Kom in till oss idag!” ”Bläddra bland våra bilar nu!” ”Boka hjulskifte nu!” ”Provkör idag!” Meta taggen description

16 Frågan ska vara utformad så att den som sökt kan svara ”ja” på den för sig själv. Exempel Jag söker på: Var kan jag enkelt finansiera mitt bilköp? Jag svarar: -”ja, ett enkelt upplägg är precis vad jag vill ha, jag vill ha hjälp med finansieringen!” Ordet ”billån” har mycket sökningar. SEO mässigt är det bra att få med i titeln, och allra helst som första ord. Antal sökningar per månad i Sverige på relaterade sökbegrepp. Frågan ska vara utformad så att den som sökt kan svara ”ja” på den för sig själv. Exempel Jag söker på: Var kan jag enkelt finansiera mitt bilköp? Jag svarar: -”ja, ett enkelt upplägg är precis vad jag vill ha, jag vill ha hjälp med finansieringen!” Ordet ”billån” har mycket sökningar. SEO mässigt är det bra att få med i titeln, och allra helst som första ord. Antal sökningar per månad i Sverige på relaterade sökbegrepp. Hur är en bra beskrivning? SökordAntal sökningar per månadBetalt sök uppskattat klickprisSEO värde vid position 1 Billån6 60069 Kr192 293 Kr Bil lån32092 Kr12 387 Kr Lån till bil140132 Kr7 794 Kr Finansiering bil9034 Kr1 921 Kr Bil finansiering2023 Kr196 Kr Meta taggen description

17 Det kan vara svårt att formulera en fråga och en uppmaning som dessutom ska ha sökordet först eller tidigt, men det går nästan alltid om man anstränger sig lite. Ett simpelt klick när du ligger på position 6 på en bilmodell kan betyda en försäljning redan samma dag! Fler klick på ett sökresultatet triggar Googles algoritm och rankas upp när det klassas som relevant, och Google vill ju (förutom att tjäna pengar på annonser) visa så relevanta sökresultat som möjligt. Det kan vara svårt att formulera en fråga och en uppmaning som dessutom ska ha sökordet först eller tidigt, men det går nästan alltid om man anstränger sig lite. Ett simpelt klick när du ligger på position 6 på en bilmodell kan betyda en försäljning redan samma dag! Fler klick på ett sökresultatet triggar Googles algoritm och rankas upp när det klassas som relevant, och Google vill ju (förutom att tjäna pengar på annonser) visa så relevanta sökresultat som möjligt. Ökad CTR Med en bra och säljande description

18 Onsite Content – text

19 Onsite Duplicate content

20 Onsite Content - bilder

21 Onsite Teknik & serverinställningar

22 Nytt hos Google Vårt sökbeteende Räkna med att sökresultaten kommer att bli än mer anpassat de närmsta åren.

23 SEO verktyg Taktiska vapen

24 SEO verktyg CopyScape.com

25 SEO verktyg Google.se/trends December 2015

26 SEO verktyg Google.se/trends Möjlighet till mer trafik! Google position 7 idag.

27 Google Analytics Mät besökarna och ta lärdom

28 Google Analytics Mät besökarna och ta lärdom

29 Google Alerts Bevaka vad som skrivs om Bilia

30 Majestic SEO Avgör värdet av en länk

31 Offsite SEO Åtgärder som görs utanför webbplatsen

32 Offsite Offsite SEO är åtgärder som görs utanför den egna sidan

33 Offsite Källor

34 Offsite Länkar

35 Ankartexten är den text som är klickbar och ofta blå med ett streck under. Hos er är den orange. Förr i tiden fick man goda resultat på att alltid ha sina sökord i ankartexten. Det ska man fortfarande ha, men varvat med naturliga ankartexter. En länkprofil med enbart Sökbegrepp som ankartexter kommer att klassas som onaturlig av Google. Offsite Ankartexter (Anchor) 30% av ankartexterna kan innehålla sök-begreppet. Det är just dessa länkar som får er att ranka upp. Om sök-begreppet är med i ankartexten har det bäst effekt först eller så tidigt som möjligt.

36 Offsite Länkprofil från MajesticSEO Bilia.se är starkare än.no och.dk

37 Se upp med Pitfalls

38 Synergieffekterna Några exempel Texten borde varit en länk.

39 Twitter Länka ibland Här hade det passat bra med en länk till undersidan om hjulskifte.

40 Google+

41 Facebook

42 Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 2 Onsite. Åtgärder på sidan. Vad kan vi göra och vad ska vi tänka på när vi lägger upp innehåll för att maximera möjligheten till trafik från sökmotorer? Vi lär oss att skriva för användarna på ett sätt som Google tycker om. Tillfälle 3 Offsite. Vad kan vi göra utanför bilia.se för att uppnå positiva SEO effekter och vad kan andra hjälpa oss med? Kraftfull SEO genom bra ankartexter. Synergieffekterna. Kanalerna som Google älskar. Använda sociala medier för SEO. Konkreta tips och exempel. Tillfälle 4 Onsite. Åtgärder på sidan. Fördjupning. Tekniska inställningar som webbredaktörerna bör vara medvetna om och kunna upptäcka, för att kunna lyfta frågan och be en tekniker åtgärda eventuella fel. Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Preliminärt

43 Lär dig mer?

44 Tack för visat intresse!


Ladda ner ppt "Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda."

Liknande presentationer


Google-annonser