Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det? Elisabet Wartoft och Helena Belfrage, Suniweb 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det? Elisabet Wartoft och Helena Belfrage, Suniweb 2011."— Presentationens avskrift:

1 Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det? Elisabet Wartoft och Helena Belfrage, Suniweb 2011

2

3

4

5

6

7 Planen från början • Vad tycker besökarna om webbplatsen? • Hur kan webben bli bättre? • Tidigt experiment med sociala medier i liten skala • Startade i maj 2009, vid lanseringen av Lnu.se

8 Användningscentrerat Användningssituation Användare mål uppgifter Innehåll, funktion tjänster

9 Vid Lnu:s lansering • Enormt mycket tyckande om formen, utseendet på webben • Kanal för alla sorters frågor – nya ”telefonväxeln”. Mycket mer än tyckande om webbplatsen • Plats för att lufta irritation (inte minst från internt håll) • Mycket cred för feedbackfunktionen

10 Ris…

11 …debatt

12

13 …konstruktiva inlägg

14 och ros…

15 Sagt om ”Tyck till” internt • ”När får vi lägga ner det här Tyck till egentligen... Det sliter hårt på våra medarbetare” Chef med personalansvar på KOM (sagt vid uppstart) • ”Jag tokdiggar den här direktkontakten vi får med våra riktiga användare.” Utvecklare Lnu.se • ”Härligt att det finns en kanal där vem som helst får komma till tals utan att det censureras.” Anställd på Lnu

16 Idag • Innehållet idag: ofta konkreta frågor, ibland feedback: – Vilken dag börjar min kurs? – Can I get admission? – Hus P finns inte med på kartan? – Trevlig artikel om projektet – Jag tycker det är svårt att hitta…

17 Idag • Vår hantering – Några på KOM följer och svarar som regel, rullande schema – Mailnotifieringar, som vi ibland skickar vidare – Våra utvecklare följer i viss mån och svarar någon gång – Vi har svarat på mycket, men inte på allt. – I vissa fall för besökarna själva debatten. – ”Tack för dina synpunkter”

18 I framtiden • Idéer – byta namn – t ex ”Fråga oss”. – Mindre provocerande, öppnare för fler typer av frågor • Utveckla rutiner – …fler som svarar. – Studerandeavdelningen? Infocenter (växel) – Fler ytor – internwebb, studentwebb?

19 Teknik • Vi köper tjänsten Kundo, månatlig hyra • Har integrerat den – enkel länk • Notifieringar per mail till flera användare • Man kan svara utan att ha konto

20 Statistik • 3-4 frågor per vecka • Ca 100 klick på Tyck till om dagen • Periodvis mycket, typiskt vid uppstart samt runt terminsstart • Ofta lite

21 Kostnader • Tid för manuell bevakning, max ett par timmar per vecka • Månadskostnad för forumet • Integration på Lnu.se – liten utvecklingskostnad • Svårt föra konstruktiva dialoger… Varumärke? • Interna debatter förs externt – kostar kanske i förtroende?

22 Vinster • En ”modern” kanal för inkommande frågor • En öppen kanal - visar att vi är öppna för dialog • Vi har uppmärksammat och kunnat rätta många små fel • Vi lär oss vad besökarna har problem med • Vi kan guida besökare mer ”rätt” • Vi kan med svaren koppla ihop en besökare med rätt kontakt internt, fortsatt dialog alltså istället för att tappa besökaren – more ”sticky” • Vi kan svara en gång istället för många då svaren finns kvar på webben sökbara för andra besökare…

23 Frågor?

24

25 Övningar • Planera för start av feedbackfunktion - vad behöver göras? - post-itlappar, 5-10/grupp - grov plan - tidslinje tillsammans • Utmaningar och möjligheter med feedbackfunktion. Diskutera två och två.


Ladda ner ppt "Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det? Elisabet Wartoft och Helena Belfrage, Suniweb 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser