Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)"— Presentationens avskrift:

1 Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)

2 Upplägg • SEO- begreppet • Varför optimera • Optimering Off page och on page • Hur rankar google • Vem optimerar våra sidor och hur (i syfte att nå hög ranking i Google)

3 Begrepp • SEO (Search Engine Optimization) • Sökmotoroptimering • Sökordsoptimering • Sökoptimering • (sökordsoptimerare)

4 Avsikten med optimeringen Är att komma högt upp i sökmotorernas träfflistor. Därmed öka den organisk trafiken till webbplatsen. Ge relevanta träffar (sökmotorn). Ett kontinuerligt projekt och bör vara en naturlig del av varje företags marknadsföring (Mediaanalys)

5 Optimering On page och off page Optimering på sidan - On page • Inkluderar: att nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan • att formatera rubriker med HTML-taggar som h1, h2 eller h3 och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubrikerHTML • att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer, dels med h1-rubriken, dels med den länktext som används internt på webbplatsen • att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text, inte enbart med grafiska bildertextbilder • att inte använda scriptspråk såsom JavaScript, Flash och DHTML alltför mycket, eftersom det gör webbsidan svårtolkad för sökmotorerJavaScriptFlashDHTML • att länka internt med sökorden som s.k. ankartext (länkad text).länka Optimering utanför webbplatsen - Off page • att få andra webbsidor, främst sådana som behandlar samma ämne, att länka till sidan som ska sökmotoroptimeras • att se till att sidan kommer med i erkända länkkatalogerlänkkataloger • att ankartexten som används i länkarna är relevant sett till sidans innehåll och de sökord man optimerar mot. Slarvigt uttryckt ”länkbygge”. Skaffa länkar till egna webblatsen. Källa:

6 Google • Googles Pagerank - algoritm för att mäta relevant informationsvärde på webbsidor. Skala • Larry Page: "förstår precis vad du menar och ger dig exakt vad du vill ha" • (www.hig.se har 7/10)

7 Forts…Google rankning • Okänt hur Google rankar, det ändras hela tiden. • Av ca 400 faktorer är ett 20-tal kända • En webbplats straffas om den ”fuskar”. Funkade förr… • En myndighet rankas högre. • ”Gamla sidor” rankas högre • Webbplats med många ”länkar in” rankas högre • Vad gillar andra (vad klickar andra på). Finns vår webbplats med där rankas vi högre. Google har en ”social"-faktor. Underskatta därför inte bloggar, twitter och andra sociala medier • Det som KAN kollas är placeringen i ”serpen” tex: are are

8 Vad visas i Google resultatlista? 1.Title (alt. sidans rubrik) 2.Sidans url 3.Sidinnehållets första stycke (trunkerat)

9 Skriva för Google Rubriken ska innehålla den primära sökfrasen Huvudrubriken på varje enskild sida på sajten ska innehålla just den sidans primära sökfras. Alltså det eller de ord som du vill att just den sidan ska bli hittade med. Just den här sidans huvudrubrik är ”Skriva för Google”. Visst skulle man kunna tänka sig andra rubriker som till exempel ”Skriva SEO-anpassade texter” eller ”Så skriver du om Google ska hitta din sida” men jag har valt en kort rubrik som innehåller de båda viktiga orden (nyckelorden) skriva och Google. I övrigt gäller samma regler som vid annan rubriksättning. Skriv kort och slagkraftigt, locka läsarna till vidare läsning på sidan. Sidans title-text ska vara unik och innehålla den primära sökfrasen Det här rådet förutsätter att du kan ändra title-texten i publiceringssystemet. Ofta kan man det, men långt ifrån alltid. Bra publiceringssystem använder automatiskt sidans huvudrubrik som title-text och riktigt bra publiceringssystem gör det möjligt att dessutom specialanpassa texten. Title-texten är faktiskt den allra viktigaste texten på sidan, och den svåraste att få till. Title-texten ska, precis som huvudrubriken, vara unik för varje sida på sajten. Vidare har du inte särskilt många tecken på dig. Google tar bara hänsyn till de första 65 tecknen (inklusive blanksteg) i din title-text. Skulle title- texten vara längre kapar Google bort kvarvarande tecken och lägger till tre punkter (se bilden nedan). Försök att använda den primära sökfrasen så tidigt som möjligt i din title-text och att skriva den så att den lockar till vidare läsning. Försök också fundera på om dina besökare kommer att använda en sökfras i singular eller plural och om de kommer att använda obestämd eller bestämd form. Om du har svårt för att bestämma dig tar du hjälp av Googles eget verktyg som visar antalet sökningar på olika ordformer, Google Keword Tool.Google Keword Tool Källa:

10 Titletaggen Den enskilt viktigaste faktorn! • Helst inte längre än 64 tecken lång. (Google trunkerar efter 64 tecken.) • Försök vara exakt. Upprepa inte ett ord mer än två gånger.

11 Därefter kommer rubriken 1.Sidrubriken är viktig tillsammans med den inledande texten 2.Mellanrubriker - 3.Korta stycken 4.Upprepa relevanta ord (men inte för ofta) 5.Meta-data. Har minskat sin nytta men ej att förakta, ett plus i den interna sökmotorn.

12 Minichecklista för skribenten 1.Skriv en bra title 2.Sidrubriken är viktig tillsammans med den inledande texten, ingressen, tänk därför till extra på den 3.Skriv korta stycken 4.Ha mellanrubriker ( - ) 5.Upprepa relevanta ord (men inte för ofta) 6.Se alltid till att ha en bra META Description

13 Vem gör vad? Webmaster: • Optimerar startsidan och huvudingångarna • Ranka upp enskilda sidor för den interna sökmotorn. Tex: schema, stipendier, Sidmakaren/skribenten: • Title • Sidrubrik • Skapa relevant innehåll på sidan. • Metadata främst för interna sökmotorn (Se On-page-optimering slide 5)

14

15 Hur göra? Webmaster: Justera serverinställningar, tex att kod generas korrekt, h1-h2 Ha en bra informationsstruktur på webbplatsen. Oftast engångsarbeten som gås genom några gånger per år. Sidmakaren/skribenten: Varje gång sidor skapas eller ändrar innehåll. Löpande arbete. (visa title-fältet i SV) (visa att hur filnamnet, title, och sidrubrik samspelar i SV)

16 Forts. Vem gör vad? Marknads- förande text. Centralt på webbplatsen. Gemensamt ansvar men för olika delar.

17 Slutligen…sätt upp gemensamma mål – nå målen Bestämma i vilka resultatlistor vi vill komma med. Vilka sökord använder våra besökare ? Toppa listan!

18 Hjälp att nå och mäta • Google analytics för statistik • Serpen gserp • Googles verktyg: Riktlinjer för webbansvariga: wer= wer=35769 • Googles grundhandbok i sökmotoroptimering (innehåller stycke för innehåll på sidan): lcp/www.google.se/sv/se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine- optimization-starter-guide-sv.pdf Skriva innehåll: googla på SEO + skriva bra innehåll för google. ;) Bra innehåll för google är bra innehåll för besökaren! lcp/www.google.se/sv/se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine- optimization-starter-guide-sv.pdf

19 Tills sist om köpta länkar… Myt 8 Köpta länkar fungerar inte! Det finns en myt som i princip låter ungefär så här: “Google säger att köpta länkar är fel och det fungerar inte. Du måste ha naturliga icke- betalda länkar för att ranka högt.” Personligen gillar jag inte köpta länkar, tycker det är tråkigt och rekommenderar det inte då det finns stora risker med det. Däremot är det som så att köpta länkar kan fungera. Inom vissa konkurrensutsatta marknader är köpta länkar fortfarande en stor företeelse inom sökmotoroptimering – och i många fall fungerar det faktiskt. Det vill säga så vida inte Google vet om det – då kommer länkarna inte ge någon effekt – alternativt vara direkt skadliga för dig. Källa: seo-som-du-inte-ska-bry-dig-om/http://blogg.binero.se/2011/01/simons-seo-tips-12-myter-inom- seo-som-du-inte-ska-bry-dig-om/

20 Kvar… • Jobba med innehållet – rubriker, title • Styrd trafik • Annonsering • …?

21 Startsida hig.se

22 Källa hig.se startsida

23 Egenskaper för startsida

24 Vill studera

25 Källa Vill studera

26 Egenskaper för Vill studera


Ladda ner ppt "Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)"

Liknande presentationer


Google-annonser