Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet Torsdag 4 april, 9.00-12.00 Välkommen!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet Torsdag 4 april, 9.00-12.00 Välkommen!"— Presentationens avskrift:

1 Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet Torsdag 4 april, Välkommen!

2 Presentation Hej hej. Vilka är vi?  Josefin Adolfsson, kommunikatör klf  Emelie Östergren, central webbredaktör  Ted Challis, webbadministratör

3 Roller i webborganisationen  Tre roller på förvaltningarna: –Innehållsansvarig –Webbkoordinator på förvaltningen –Skribenter  Fyra roller centralt: –Sponsor –Central webbkoordinator –Central webbredaktör –Webbförvaltare

4 Vad gör en skribent?  Roll –Sköter regelbunden uppdatering och publicering på några av ”förvaltningens” webbsidor.  Ansvar –Uppdaterar regelbundet den information och de sidor på webbplatsen som han/hon fått ansvar för. –Säkerställer att innehållet följer de riktlinjer som finns. –Lyfter önskemål och behov kring webbplatsen till webbkoordinatorn på förvaltningen.  Gör inte –Publicerar inte nyheter – nyheter är på förvaltnings- och central nivå.

5 Agenda  Hur intranätet är uppbyggt  Riktlinjer och regler ___________________  Labb 1: Logga in testserver  Bassida/webbplats –Labb 2: Skapa en sida och redigera sida  FIKA ca kl  Bildverktyget –Labb 3: Lägga in bilder  Dokumenbiblioteket –Labb 4: Ladda upp dokument och byta ut dokument  Webbdelar –Labb 5: Skapa länkar –Labb 6: Lägga in kontakter

6 Hur är intranätet uppbyggt  Anställning hittar du det du behöver veta kring din anställning. Ex: lön, arbetstid, sjukdom och friskvård.  Arbetsplats finns information om allt som rör din fysiska och digitala arbetsplats. Ex: dator, telefon, kontorsmaterial, felanmälan, kontor och lokaler.  Arbetsstöd finns information om de arbetsmetoder, stödfunktioner, verktyg och riktlinjer som du behöver. Ex: ekonomi, HR, ärende- och dokumenthantering, statistik, service och bemötande, upphandling, kommunikation.  Styrning kan du läsa hur kommunen styrs, gemensamma styrområden samt hur din förvaltning styrs.  Vår kommun Här finns information om Botkyrka som kommun och plats, samt en beskrivning av organisationen med alla verksamheter.

7 Riktlinjer och regler  Riktlinjer för –Bilder och dokument –Så skriver du bra webbtexter –Länkar  Anvisning för informationssäkerhet vid webbpublicering  Manual och riktlinjer hittas: https://intranet.botkyrka.se/arbetsstod/kommunikation/skri v-och-publicera-pa-webben/manualer-och-riktlinjer- webbarna/Sidor/default.aspx https://intranet.botkyrka.se/arbetsstod/kommunikation/skri v-och-publicera-pa-webben/manualer-och-riktlinjer- webbarna/Sidor/default.aspx  Manualen uppdateras då och då. Saknar ni något i den eller har önskemål – mejla

8 Labb 1: Logga in på testserver (s. 9)  Starta webbläsaren Internet Explorer.  Gå till https://botkyrkaintranet.dyndns-web.comhttps://botkyrkaintranet.dyndns-web.com  Kryssa i ”Det här är en privat dator”.  Skriv botkyrkatest\asa.moberg och lösenord  Klicka på OK.

9 Så är en bassida uppbyggd  Delar:  Högerdel där man lägger webbdelar som länkar och kontakt.  Mittdel med huvudinnehållet: –Rubrik –Ingress –Ingressbild –Brödtext –Publiceringstillfälle –(Förfallodatum) –Publicerad av –(Målgrupp) –Innehållsansvarig

10 Labb 2: Skapa och redigera sida (s )  Vad syns i svarta listen, kolla menyerna  Gå in på Redigera sida  Skriv rubrik och ingress  Klistra in brödtext och rensa format  Formatera brödtext  Skapa mellanrubriker, skapa punktlista  Ange skribent och publicerat av

11 Labb 3: Lägga in bild (s )  OBS! Bildbibliotek är gemensamt. Se till att personen på bilden har skrivit på ett PUL-intyg samt att vi har bildrättigheterna.  Klicka på ”Lägg till ingressbild” alternativt stå i brödtextfältet och välj ”Infoga” samt ”Lägg till bild”.  Välj ”Bläddra om du vill välja bild från dind dator  Välj ”rätt” format på bilden och välj vilket utsnitt du vill ha  Skriv in all information om bilden, speciellt alt-text.

12 Labb 4: Ladda upp och byta dokument (s. 24)  Ladda upp dokument  Spara i rätt bibliotek  Fyll i alla metadata  Lägg till webbdel för länkar i högerdel  Skapa länk till ett dokument i dokumentbiblioteket  Skapa länk till en webbsida

13 Labb 5: Skapa länkar (s )  Lägg till webbdelen ”Sammanfattningslänkar”.  För att lägga till en länk, klicka på ”Ny länk”.  Skriv in rubrik – detta blir länktexten.  Klistra in URL, alternativt välj ”Bläddra” för att länka till ett internt dokument eller intern sida på intranätet.  Klicka i ”Öppna länk i nytt fönster” om det är ett dokument eller om du vill länka till en extern sida.  I ”Format” välj det alternativ som passar bäst. Detta val är främst till för att visa upp rätt ikon vid din länk.  OBS! Se till att ta bort ordet/titeln ”Sammanfattningslänkar”.

14 Labb 6: Lägga in kontakter (s. 29)  Tryck på ”Lägg till en webbdel”.  Välj Botkyrka och ”Botkyrka Kontaktwebbdel”.  Fyll i uppgifterna enligt: –Namn –Titel –Beskrivning  OBS! Se till att ta bort ordet/titeln ”Sammanfattningslänkar”.


Ladda ner ppt "Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet Torsdag 4 april, 9.00-12.00 Välkommen!"

Liknande presentationer


Google-annonser