Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet"— Presentationens avskrift:

1 Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Torsdag 4 april, Välkommen!

2 Presentation Hej hej. Vilka är vi? Josefin Adolfsson, kommunikatör klf
Emelie Östergren, central webbredaktör Ted Challis, webbadministratör Emelie

3 Roller i webborganisationen
Tre roller på förvaltningarna: Innehållsansvarig Webbkoordinator på förvaltningen Skribenter Fyra roller centralt: Sponsor Central webbkoordinator Central webbredaktör Webbförvaltare Webbkoordinator – har det övergripande ansvaret för webbarbetet på sin förvaltning och att de riktlinjer som finns för webbarbetet följs. Denne skriver för och publicera på webben. Skribenter – har kunskap om verksamheten och hjälper till att skriva för och publicera på webben. Innehållsansvarig – är ansvarig för att sidans innehåll är korrekt, relevant, uppdaterad och av god kvalitet. Denne kan även vara skribent

4 Vad gör en skribent? Roll
Sköter regelbunden uppdatering och publicering på några av ”förvaltningens” webbsidor. Ansvar Uppdaterar regelbundet den information och de sidor på webbplatsen som han/hon fått ansvar för. Säkerställer att innehållet följer de riktlinjer som finns. Lyfter önskemål och behov kring webbplatsen till webbkoordinatorn på förvaltningen. Gör inte Publicerar inte nyheter – nyheter är på förvaltnings- och central nivå. JOSEFIN Vad gör en skribent? Roll sköter regelbunden uppdatering och publicering på några av förvaltningens webbsidor (i samarbete med informationsägare/webbkoordinator) Ansvar Har kunskap om verksamheten uppdaterar regelbundet den information och de sidor på webbplatsen som han/hon fått ansvar för säkerställer att innehållet följer webbpolicys och de riktlinjer som finns deltar i webbmöten på förvaltningen lyfter önskemål och behov kring webbplatsen till webbkoordinatorn på förvaltningen.

5 Agenda Hur intranätet är uppbyggt Bildverktyget
Riktlinjer och regler ___________________ Labb 3: Lägga in bilder Dokumenbiblioteket Labb 1: Logga in testserver Labb 4: Ladda upp dokument och byta ut dokument Bassida/webbplats Webbdelar Labb 2: Skapa en sida och redigera sida Labb 5: Skapa länkar FIKA ca kl Labb 6: Lägga in kontakter

6 Hur är intranätet uppbyggt
Anställning hittar du det du behöver veta kring din anställning. Ex: lön, arbetstid, sjukdom och friskvård. Arbetsplats finns information om allt som rör din fysiska och digitala arbetsplats. Ex: dator, telefon, kontorsmaterial, felanmälan, kontor och lokaler. Arbetsstöd finns information om de arbetsmetoder, stödfunktioner, verktyg och riktlinjer som du behöver. Ex: ekonomi, HR, ärende- och dokumenthantering, statistik, service och bemötande, upphandling, kommunikation. Styrning kan du läsa hur kommunen styrs, gemensamma styrområden samt hur din förvaltning styrs. Vår kommun Här finns information om Botkyrka som kommun och plats, samt en beskrivning av organisationen med alla verksamheter. Tänk på detta när ni skriver Olika målgrupper

7 Riktlinjer och regler Riktlinjer för Bilder och dokument
Så skriver du bra webbtexter Länkar Anvisning för informationssäkerhet vid webbpublicering Manual och riktlinjer hittas: https://intranet.botkyrka.se/arbetsstod/kommunikation/skri v-och-publicera-pa-webben/manualer-och-riktlinjer- webbarna/Sidor/default.aspx Manualen uppdateras då och då. Saknar ni något i den eller har önskemål – mejla

8 Labb 1: Logga in på testserver (s. 9)
Starta webbläsaren Internet Explorer. Gå till https://botkyrkaintranet.dyndns-web.com Kryssa i ”Det här är en privat dator”. Skriv botkyrkatest\asa.moberg och lösenord Klicka på OK.

9 Så är en bassida uppbyggd
Delar: Högerdel där man lägger webbdelar som länkar och kontakt. Mittdel med huvudinnehållet: Rubrik Ingress Ingressbild Brödtext Publiceringstillfälle (Förfallodatum) Publicerad av (Målgrupp) Innehållsansvarig Vad gör en skribent? Roll sköter regelbunden uppdatering och publicering på några av förvaltningens webbsidor (i samarbete med informationsägare/webbkoordinator) Ansvar Har kunskap om verksamheten uppdaterar regelbundet den information och de sidor på webbplatsen som han/hon fått ansvar för säkerställer att innehållet följer webbpolicys och de riktlinjer som finns deltar i webbmöten på förvaltningen lyfter önskemål och behov kring webbplatsen till webbkoordinatorn på förvaltningen.

10 Labb 2: Skapa och redigera sida (s. 11-16)
Vad syns i svarta listen, kolla menyerna Gå in på Redigera sida Skriv rubrik och ingress Klistra in brödtext och rensa format Formatera brödtext Skapa mellanrubriker, skapa punktlista Ange skribent och publicerat av

11 Labb 3: Lägga in bild (s. 17-23)
OBS! Bildbibliotek är gemensamt. Se till att personen på bilden har skrivit på ett PUL-intyg samt att vi har bildrättigheterna. Klicka på ”Lägg till ingressbild” alternativt stå i brödtextfältet och välj ”Infoga” samt ”Lägg till bild”. Välj ”Bläddra om du vill välja bild från dind dator Välj ”rätt” format på bilden och välj vilket utsnitt du vill ha Skriv in all information om bilden, speciellt alt-text.

12 Labb 4: Ladda upp och byta dokument (s. 24)
Ladda upp dokument Spara i rätt bibliotek Fyll i alla metadata Lägg till webbdel för länkar i högerdel Skapa länk till ett dokument i dokumentbiblioteket Skapa länk till en webbsida

13 Labb 5: Skapa länkar (s. 25-28)
Lägg till webbdelen ”Sammanfattningslänkar”. För att lägga till en länk, klicka på ”Ny länk”. Skriv in rubrik – detta blir länktexten. Klistra in URL, alternativt välj ”Bläddra” för att länka till ett internt dokument eller intern sida på intranätet. Klicka i ”Öppna länk i nytt fönster” om det är ett dokument eller om du vill länka till en extern sida. I ”Format” välj det alternativ som passar bäst. Detta val är främst till för att visa upp rätt ikon vid din länk. OBS! Se till att ta bort ordet/titeln ”Sammanfattningslänkar”.

14 Labb 6: Lägga in kontakter (s. 29)
Tryck på ”Lägg till en webbdel”. Välj Botkyrka och ”Botkyrka Kontaktwebbdel”. Fyll i uppgifterna enligt: Namn Titel Beskrivning OBS! Se till att ta bort ordet/titeln ”Sammanfattningslänkar”.


Ladda ner ppt "Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet"

Liknande presentationer


Google-annonser