Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PERSONLIGT LEDARSKAP Praktik. ◦ Ett av de vanligaste misstagen vi gör i relationer med andra människor, det ÄR att utgå från att andra människor har samma.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PERSONLIGT LEDARSKAP Praktik. ◦ Ett av de vanligaste misstagen vi gör i relationer med andra människor, det ÄR att utgå från att andra människor har samma."— Presentationens avskrift:

1 PERSONLIGT LEDARSKAP Praktik

2 ◦ Ett av de vanligaste misstagen vi gör i relationer med andra människor, det ÄR att utgå från att andra människor har samma uppfattning som vi har. ◦ Om vi ofta går emot våra normer och värderingar då försvagas vår självkänsla. Viktigt att stå upp för sig själv och vad man tror på! Men också vara lyhörd och visa respekt för att andra människor kan ha en annan uppfattning. ◦ Den du är, dina värderingar och din syn på andra människor, bär du med dig i ditt personliga ledarskap och det speglar dig som person.

3 HITTA BALANSEN Självkänsla & självförtroende

4 En film om självkänsla

5 Självkänsla vs. självförtroende Tecken på otränad självkänsla ◦ Självcentrering (allt handlar om mig) ◦ Känner sig överdriven och föraktar sig själv. ◦ Ser ner på andra människor, för att lyfta sig själv. ◦ Jämför sig med omgivningen, och kan känna sig avundsjuk och missunnsam. ◦ Val och beslut styrs av oro, osäkerhet och rädsla. Tecken på svagt självförtroende ◦ Undviker arbete som innebär att vi behöver lära oss något nytt som vi inte tror oss kunna behärska. Gör sig osynlig. ◦ Motarbetar möjligheter till fortbildning eftersom man är övertygad om att man inte klarar av det. ◦ Arbetar ofta med något man inte vill eftersom man ständigt tvivlar på sin egen förmåga att lyckas prestera på drömjobbet.

6 ◦ För att nå sina mål behöver en individ en stark tro på sin egen förmåga att prestera (självförtroende) och en inre trygghet (självkänsla). ◦ Ett medvetet ledarskap uppnår vi när vi känner oss trygga och har balans mellan självkänsla och självförtroende. ◦ Viktigt att lära sig att lyssna inåt och ge sig själv tid till reflektion och eftertanke. självkänsla självförtroende

7 Övning: Lär dig att reflektera över dina styrkor och talanger. Det är viktigt att vi lär oss lyssna inåt, att vi ger oss själva tid för reflektion och eftertanke. Dels blir vi bättre på att instinktivt känna när någonting stämmer för oss, och dels lär vi oss att gå i rätt riktning. Och glöm inte att våra största resurser frigörs när vi gör det vi tycker om. Vad har du för intressen? Om du fick fantisera helt fritt, vad skulle du då vilja jobba med?

8 Vanligaste hindren för utveckling/förändring … Livsmönster - rutiner i vardagen – gör som vi ”alltid” har gjort Brist på tålamod och uthållighet Vet inte vad du vill och inte vill. Har inget konkret handlingsprogram för hur du ska nå ditt mål Livslögner - behov av trygghet. Ångrar sig för att man inte tog chansen när man fick den Hittar ursäkter

9 Våra livsmönster, livslögner och anpassningsförmåga. Vi vet inte vilka vi egentligen är under fasaden, det är enklare att bara följa med strömmen, och inte gå sina egna vägar för när vi följer med strömmen tror vi att vi vet vi vem vi är och vilken status vi har. Vanor, rutiner, automatik, slentrian. Livsmönstret eller din inre trygghetszon är en återvändsgränd som leder till att du fastnar och håller fast dina rädslor, blockeringar, problem. Leder till känslor av maktlöshet, trötthet, uppgivenhet, du skyller ifrån dig för din livssituation på andra människor och du ser inga lösningar. Du fortsätter att göra som du alltid har gjort, du vet vad du har inte vad du får. Därför vi fortsätter om, om och om igen, även fast resultatet blir lika varje gång ändrar vi inte. Alla människor vill utvecklas, men många vet inte hur de ska göra, de saknar en konkret handlingsplan.

10 ◦ Förändring. Vill du ändra på något i ditt liv, så innebär detta att gå utanför trygghetszon och våga ta chansen till utveckling. Se allt du gör som en utmaning och ta ett eget ansvar för ditt liv så kommer du att utvecklas till den du i verkligen är. Farliga zonen Utvecklingszonen Trygghetszonen

11 SWOT-MODELLEN SWOT modellen är en tabell med fyra fält – Styrka, svaghet, möjligheter och hot. Du får ner dina egenskaper på papper i en mall som hjälper det dig att tänka igenom din situation och se vad du kan/behöver förändra. Du ser ditt utgångsläge direkt och kan lägga du upp en handlingsplan med mål.

12 Så här ser SWOT-modellen ut … Hur ska jag göra för att bibehålla och förbättra mina styrkor? Hur ska jag göra för att klargöra mina utvecklingsbara sidor? Hur ska jag göra för att ta tillvara mina möjligheter? Hur ska jag göra för att förebygga och neutralisera mina rädslor ?

13 SWOT- modellen Styrkor – var objektiv! Vilka är dina unika styrkor? Vad kan du göra bättra än alla andra? Vilka styrkor ser andra människor när de ser dig? Vilka är dina framgångshistorier som du är mest stolt över? Svagheter – se det som andra ser! Vad kan du bli bättre på? Vad tycker andra människor att dina svagheter är? Handlar det om brist på kompetens, erfarenheter? Var realistisk och lägg upp en handlingsplan!

14 SWOT-modellen Möjligheter – tänk kreativt ”utanför boxen”! Vad skulle hjälpa dig framåt i karriären? Vilka kontakter kan hjälpa dig? Var hittar du dina möjligheter? Utmaningar? Vad har du för fördelar på grund av dina styrkor? Titta nu på vilka av dina styrkor öppnar nya möjligheter. Se på sina svagheter. Finns det svagheter som du kan eliminera och som då öppnar nya möjligheter för dig? Hot – var realistisk och tänk utifrån ditt nuläge! Vilka hinder ser du i arbetet? Vilka hot kan skada dina karriärambitioner? (kollegor, förändringar i arbetsuppgifterna, bristen på något?) Är någon av dina svagheter reella hot?

15 Att komma vidare … ◦ Vårda nuet. För att kunna vårda nuet behöver vi släppa gamla orättvisor och våra bekymmer inför framtiden. Det INNEBÄR att förlåta sig själv och andra för att kunna gå vidare. ◦ Acceptera sina brister. Det kommer alltid att finnas områden där vi kan förbättra oss. Först och främst behöver vi acceptera och tycka om oss själva precis som vi är, trots fel och brister.. Samma respekt och kärlek du hyser för en vän behöver du ha inför dig själv. ◦ Skippa självanklagelserna. Det är viktigt att de tankar och känslor du har om dig själv är likvärdiga med hur du tänker och känner inför en riktigt god vän. Samma respekt och kärlek du hyser för en vän behöver du ha inför dig själv. ◦ Säg förlåt. Det är inte ett nederlag att be om ursäkt och erkänna sina misstag. Det är modigt och ansvarsfullt. Det är inte bara av andra vi behöver bli förlåtna för misstag vi begått, vi måste också förlåta oss själva och vad vi gjort.

16 Din utmaning idag och som du vaknar upp till varje morgon! Är att inse att Livet är en utmaning som handlar om att: -våga bryta mönster. -våga uppleva med alla sinnen, känslor och förmågor. -våga växa och vara den du verkligen är! -våga vara levande inifrån och ut och ha insikten om att det är härligt att leva. -våga utvecklas. -våga känna glädje, lycka, harmoni, frid och trygghet inifrån dig själv. -våga hitta livsglädjen och det positiva i tillvaron. (Jag är BRA-boken)

17 Jag är BRA- boken Den enklaste och snabbaste vägen till en god och välbalanserad självkänsla. Mental träning! BRA TACK HJÄLP Efter tre månader lägger du till: MINDRE BRA

18 BRA ◦ Genom att skriva ner tre bra saker om dig själv lyfter du dig uppåt. ◦ Skriv ner minst tre saker som varit bra med dig just idag. ◦ Fokusera på dina egenskaper. ◦ Du vet själv vad som är bäst för dig ◦ När vi vågar lyssna till oss själva och vad vi vill och när vi klarar av att handla i enlighet med det vi innerst inne vill  DÅ HAR VI GJORT NÅGOT BRA ◦ Skryt ordentligt och LOVE-BOMBA dig själv. BRA att jag sa nej till mamma …

19 Egenskaper ◦ Affärsmässig ◦ Alert ◦ Avspänd ◦ Ambitiös ◦ Balanserad ◦ Ball ◦ Beslutsam ◦ Charmig ◦ Cool ◦ Duktig ◦ Driftig ◦ Effektiv ◦ Empatisk ◦ Egensinnig ◦ Fantastisk ◦ Festlig ◦ Flexibel ◦ Fokuserad ◦ Fredlig ◦ Intelligent ◦ Jordnära ◦ Klarsynt ◦ Klok ◦ Klurig ◦ Kul ◦ Levande ◦ Lugn ◦ Lojal ◦ Mogen ◦ Motiverad ◦ Mysig ◦ Noggrann ◦ Nyfiken ◦ Närvarande ◦ Optimistisk ◦ Orädd ◦ Positiv ◦ Proffsig ◦ Renhjärtad ◦ Rättvis ◦ Samarbetsvillig ◦ Sann ◦ Seriiös ◦ Skapande ◦ Stark ◦ Storsint ◦ Tankfull ◦ Tillgiven ◦ Trofast ◦ Trygg ◦ Tydlig ◦ Tålmodig ◦ Underbar ◦ underfundig ◦ Unik ◦ Varm ◦ Villig ◦ vital ◦ Värdefull ◦ Ärlig ◦ Ömsint ◦ Överseende

20 TACK ◦ Skriv ner en sak som vi har varit eller borde vara tacksamma över just idag ◦ Lika viktigt att öva upp och känna tacksamhet över det vi har i livet, som att känna att vi är bra. ◦ Att känna tacksamhet är ett aktivt val vi gör – se glädje och möjligheter eller problem och orättvisor. ◦ Skriv tacksamhetslista för att se vad DU har just nu! Tack för att jag är jag!

21 TACK ◦ Tack för att jag utvecklas hela tiden ◦ Tack för att jag har någonstans att bo ◦ Tack för en fin och trevlig alldeles vanlig dag ◦ Tack för att jag har vänner ◦ Tack för att jag vågade bryta min relation ◦ Tack för att jag vågar prova nya saker ◦ Tack för att jag lärt mig förlåta ◦ Tack för alla möten jag får vara med om ◦ Tack för mina vänner som aldrig dömer mig ◦ Tack för att jag får skratta ofta ◦ Tack för att jag har en fantastisk framtid ◦ Tack ör att jag vågar stå på egna ben ◦ Tack för att jag har ett jobb ◦ Tack för att jag klarade av att bli arbetslös utan att livet kraschade helt ◦ Tack för min semester ◦ Tack för mina möjligheter ◦ Tack för att jag kan hitta glädje i det lilla ◦ Tack för att jag tror gott om människor ◦ Tack för att jag är modig ◦ Tack för att jag kan känna lycka ◦ Tack för allt jag fått vara med om

22 HJÄLP eller JAG BEHÖVER ◦ Identifiera vad du är orolig över och be om hjälp att kunna hantera det ◦ Det vi oroar oss för blir tydligare när vi skriver ner det ◦ VEM vi ska be om hjälp väljer vi själva

23 HJÄLP ◦ Hjälp mig att besluta mig för vilken utbildning jag ska gå ◦ Hjälp mig att våga ringa och bjuda ut … ◦ Hjälp mig att bli villig att börja träna ◦ Hjälp mig att vara närvarande i nuet ◦ Hjälp mig att acceptera att jag … ◦ Hjälp mig att tycka att jag är härlig ◦ Hjälp mig att orka komma upp ur sängen imorgon ◦ Hjälp mig att veta vad jag vill ◦ Hjälp mig att se min egen utveckling ◦ Hjälp mig att vara en generös och omtänksam person ◦ Hjälp mig att känna mig trygg ◦ Hjälp mig att finnas till för andra ◦ Hjälp mig att fatta rätt beslut ◦ Hjälp mig att komma ihåg hur viktigt det är att skratta varje dag

24 MINDRE BRA ◦ Lägger du till efter du skrivit BRA, TACK & HJÄLP i tre månader ◦ Du ska vänta med att lägga till denna rubriken för att det är alldeles för lätt att hacka på sig själv. ◦ Vinsten med att ställa sig själv i rampljuset och fundera över vad som varit mindre bra med mig själv idag, är att vi gör saker som vi tidigare smitit ifrån.

25 MINDRE BRA ◦ Var det något jag sa ja till när jag egentligen ville säga nej? ◦ Kände jag mig osäker inför något idag eller kände jag mig mindre värd i något sammanhang? ◦ Är det någonting jag har skjutit upp idag som jag egentligen hade lovat att jag skulle göra? ◦ Om jag fick leva om min dag, vad skulle jag då ha gjort annorlunda? ◦ Har jag ältat någonting som jag ändå inte kan få ogjort och därför istället borde göra om till en rolig historia? ◦ Valde jag att känna mig kränkt över någonting någon sa till mig idag? ◦ Har jag varit snål med mig själv idag? ◦ Har jag haft för hårda krav på mig själv idag? ◦ Har jag valt att ta på mig mer än vad som egentligen är mitt ansvar och i så fall varför? ◦ Har jag någon del i mitt arbete inte flutit helt enkelt för mig idag? ◦ Har jag varit oärlig mot någon idag? Borde jag t.ex. ha satt en gräns som jag inte riktigt vågade göra? ◦ Har jag haft på mig offerkoftan för länge idag? (mer än en timme)

26 Mias ”Jag är BRA-bok” MINDRE BRA Jag föll in i skitsnacket om en kollega = Det var oärligt av mig. BRA Bra att jag inte blev arg utan förklarade tydligare för Vivi när jag tyckte att hon klankade ner på min syn på andlighet och vad det innebär för mig. TACK Tack för underbart vackert vårväder. HJÄLP Hjälp mig att få igång Positiv Livskrafts verksamhet ordentligt.

27 VERKTYGSLÅDA

28 Vilka är dina normer och värderingar?

29 Hitta dina normer och värderingar. När vi fattar snabba och viktiga beslut, baserar vi ofta dem ofta på vilka normer och värderingar vi har. Fundera kring följande påståenden ◦ Alla människor har samma värde. Har de det, eller vill jag att det ska vara så? ◦ Var och en kan uppnå alla sina drömmar. Vill vi ens kunna göra det? Varför är drömmar viktiga? ◦ Människor får vad de förtjänar. Är detta ett negativt eller positivt påstående? ◦ Det är viktigare att ställa upp för sina vänner än för sig själv. Går det verkligen att vara en riktigt bra vän om vi inte först ser till oss själva? ◦ Det är viktigt att ta ansvar för sig själv och göra rätt för sig. I så fall, gör människor det? Gör jag det? ◦ Hälsan är viktigast av allt. Vad betyder ordet hälsa för dig? ◦ Konflikter bör så långt som möjligt undvikas! Vad är en konflikt egentligen? Är det här ett negativt eller positivt ord? Är det negativt att vara konflikträdd? ◦ Killar har som regel bättre självkänsla än tjejer. Om jag sagt självförtroende, hade ditt svar då blivit annorlunda?

30 Övning för att vända en motgång till en erfarenhet för att utvecklas. Ta en situation som du var med om nyligen och som fick dig att känna dig misslyckad. Beskriv situationen för dig själv och besvara på följande frågor: 1.Vad kan jag lära mig av den här situationen? 2.Vad är den viktigaste orsaken till att den här situationen inträffade? 3.Vad kan jag göra för att se till att denna situation inte inträffar igen? 4.Vilka erfarenhet i den här situationen kan jag ha nytta av i framtiden? 5.Om jag ska ge mig själv ett löfte inför framtiden, vilket löfte är det?

31 Övning: Irritationsmetoden 1.Beskriv vad eller vem du stör dig på. 2.Beskriv kortfattat ner varför du känner som du gör. Tanken är att kartlägga dig själv och ditt beteende. 3.Vad är det hos dig som är hotat? SJÄLVKÄNSLA – man känner inte att man duger och tar kritik personligt. STOLTHET – när man blir bemött nedlåtande och inte känner att man får visa sin kompetens. KÄNSLOMÄSSIG TRYGGHET – känner sig otrygg med människor vi inte får riktigt grepp om MATERIELL TRYGGHET – om exempelvis anställningsförhållanden ändras, lönen sänks SOCIAL AMBITION – våra åsikter om vad vi tycker är rätt och riktigt FRAMTIDSAMBITION – målmedvetenheten som vi har om framtiden PERSONLIGA RELATIONER – relationer med människor i min närhet blir hotade av t.ex. befodran

32 4. Egen del. Nu när du fått svart på vitt vad som är hotat hos dig, kan du titta på din egen del och vad som är ditt ansvar i situationen. 5. Egen del. Vad kan du själv göra åt situationen? Skriv gärna en handlingsplan/kontrakt för hur du ska gå tillväga. Det kan handla om att acceptera att det är som det är och gå vidare, vilket inte samma sak som att säga att det är okej.

33


Ladda ner ppt "PERSONLIGT LEDARSKAP Praktik. ◦ Ett av de vanligaste misstagen vi gör i relationer med andra människor, det ÄR att utgå från att andra människor har samma."

Liknande presentationer


Google-annonser