Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KOST föreläsning Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KOST föreläsning Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet."— Presentationens avskrift:

1 KOST föreläsning Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet

2 FRUKOST OFTAALLTID ALDRIG IBLAND

3 Ordet frukost härstammar från medellågtyskans "vrokost". Det är en sammansättning av orden "vro” (som i tyska früh, tidig) och "kost" och lär ha använts redan på 1500-talet i betydningen "den tidiga kosten". Frukost är dagens första måltid och kommer i många variationer.

4 Varför äta frukost? - fylla på bränsle efter nattens fasta - bättre ork & vakenhet - förbättrar koncentrations- och inlärningsförmåga - startar ämnesomsättningen ( från ”Näring och Hälsa” Ulla Johansson)

5 - alla är inte hungriga på morgonen - ”reservtank” Vrålhungrig? Mat? Nu? Individuellt - bra start på dagen - aktiviteter dagen innan

6 - vänta en timme - promenad -”frukost låda” (ät på bussen/på skolan) ät något Du tycker om - variera kosten - frukt, sen macka vid kl. 10

7 -mycket långsamma kolhydrater - lagom protein - lite fett - fiberrik - C-vitamin ( för bra upptag av järn ) BRA FRUKOST innehåller

8 1 veckas FRUKOST måndag -”förstärkt” havregryns gröt med rivet äpple + 2dl lättmjölk - kaffe/te tisdag -2 grova mackor med skinka, ost och tomat -1 apelsin/ grapefruit - kaffe/te onsdag - omelett (2 ägg + 1 vita) - fruktsallad (äpple, apelsin, banan) - 1 grov macka - kaffe/te torsdag - 3dl lättyogurt med müsli, banan, linfrö & valnötter - kaffe/te fredag - 2 grova mackor med kalkon, gurka & lätt philadelfia ost - kokt ägg -1 banan/ 2 kiwi - kaffe/te lördag -fruktsallad (äpple, vindruvor, ananas, banan, apelsin, päron) Valnötter + russin 1,5dl lätt yoghurt - kaffe/te (+ 1 glas apelsin juice) Förstärkt: -krossat linfrö (1msk) -Valnötter (4st) -Solrosfrön (1msk)

9 BRÖD TÄNK PÅ… >9g socker/100g tuggmotstånd mörkt bröd ljust bröd

10 MELLANMÅL

11 1 2 3

12 Mellanmål FÖRE EFTER - frukost - Matig macka med snabba Kolhydrater - risi frutti

13 Mellanmål FÖRE EFTER - lunch - Matig macka med snabba kolhydrater - risgrynsgröt

14 Mellanmål FÖRE EFTER - middag - fruktsallad med yoghurt -matig macka med snabba kolhydrater

15 lunch middag

16 kolhydrater grönsaker protein kolhydrater protein grönsaker Fyll på! Energi för hela dagen! LUNCH = största måltiden på dagen MIDDAG = lättare måltid Träning - ät som lunch Vila - lättare mat Skillnad - motionär och elit

17 Tallriksmodellen

18 1 2 3 MellanmålLunchMiddag ÖVERBLICK Frukost

19 Äta efter träning  1-20 minuter efter träning:  Återhämtningsmål: -1 macka med skinka/kalkon. -Yoghurt smoothie -Protein shake  Inom 60 minuter efter återhämtningsmål: - större måltid  1-20 minuter efter träning:  Återhämtningsmål: -1 macka med skinka/kalkon. -Yoghurt smoothie -Protein shake  Inom 60 minuter efter återhämtningsmål: - större måltid

20 Hjärnmat under prov, skolan mm  Juice  Frukt  Macka  Godis, läsk är snabb energi och höjer blodsockernivån snabbt, och sjunker därefter djupare än innan. Ej rekommenderbar hjärnmat.  Juice  Frukt  Macka  Godis, läsk är snabb energi och höjer blodsockernivån snabbt, och sjunker därefter djupare än innan. Ej rekommenderbar hjärnmat.

21 Egen mat och träning Fundera på hur:  DU äter för att klara ditt idrottsprojekt  DU tar hand om din kropp  Vad passar din kropp för? Fundera på hur:  DU äter för att klara ditt idrottsprojekt  DU tar hand om din kropp  Vad passar din kropp för?


Ladda ner ppt "KOST föreläsning Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet Februari 2014 Kristina Yondt arlandagymnastiet."

Liknande presentationer


Google-annonser