Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Åsa Löwgren och Anneli Högström Studentinformation & vägledning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Åsa Löwgren och Anneli Högström Studentinformation & vägledning."— Presentationens avskrift:

1 En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Åsa Löwgren och Anneli Högström Studentinformation & vägledning

2 Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ADHD (ADD, DAMP) Aspergers syndrom

3 Uppmärksamhetsproblematik Koncentrationssvårigheter Komma igång Att avsluta uppgifter och arbeten Begränsa sig Tidsplanering Samspel med andra Svårigheter vid ADHD

4 Uppmärksamhetsproblematik Koncentrationssvårigheter Komma igång Begränsa sig Tidsplanering Svårigheter vid ADD

5 Vilket stöd kan vi ge? Anteckningshjälp Möjlighet att spela in föreläsningar Mentorstöd Förlängd tentamenstid Lån av tentamensdator Mindre tentamenssal Litteratur som talbok

6 Att tänka på i mötet med studenten Tydlighet när det gäller mötets innehåll och tidsomfattning Gärna både skriftlig och muntlig information Låta studenten komma igång och prata själv Tydlighet kring ansvarsfördelning

7 Hur kan lärare underlätta? Pp-presentationer i förväg Muntliga och skriftliga anvisningar Tydliga instruktioner, ge feedback Raster är viktiga Förändringar meddelas i god tid Alternativa examinationsformer Hjälpa till vid gruppindelning, om möjligt

8 Koncentrationssvårigheter Komma igång Svårt att hitta ”den röda tråden” Begränsning vid studier och tentamen Tidsplanering vid studier och tentamen Samspel med andra Svårt för snabba förändringar Ofta i kombination med andra diagnoser Svårigheter vid Asperger

9 Vilket stöd kan vi ge? Anteckningshjälp Möjlighet att spela in föreläsningar Mentorstöd Förlängd tentamenstid Lån av tentamensdator Mindre tentamenssal Muntlig kursintroduktion Litteratur som talbok

10 Att tänka på i mötet med studenten Tydlighet när det gäller mötets innehåll och tidsomfattning Gärna både skriftlig och muntlig information Anpassa samtalet efter studentens förmåga, t.ex. beröring, ögonkontakt Tydlighet kring ansvarsfördelning Ev. hjälp med kontakter i början

11 Hur kan lärare underlätta? Pp-presentationer i förväg Muntliga och skriftliga anvisningar Tydliga instruktioner Raster är viktiga Förändringar meddelas i god tid Alternativa examinationsformer Hjälpa till vid gruppindelning, om möjligt Möjlighet till frågor enskilt

12 Studenter med funktionshinder vid LiU Antal studenter med beslut om stöd i studiesituationen: stud. (dysl. 212, rh 51, np 23) stud. (dysl. 248, rh 42, np 32) stud. (dysl. 240, rh 42, np 42) stud. (dysl. 228, rh 40, np 46) stud. (dysl. 262, rh 49, np 68) stud. (dysl. 290, rh 47, np 86)

13 Tips om bra länkar Den som får finnas (dokumentärserie i tre delar på SVT) Autism och Aspergerförbundet (information om bl.a Asperger) Leva med ADHD (information om ADHD)

14 Lästips Med andra ögon – Att få diagnosen högfungerande autism i vuxen ålder, Terese Ekman Jobbmonstret - Om att leva med autism och en omöjlig arbetsmarknad, Terese Ekman

15


Ladda ner ppt "En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Åsa Löwgren och Anneli Högström Studentinformation & vägledning."

Liknande presentationer


Google-annonser