Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Studieresa - BRO 24-25 nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Studieresa - BRO 24-25 nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS."— Presentationens avskrift:

1 Studieresa - BRO 24-25 nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS Handelskammaren Inkubera Regionförbundet 20 personer

2 Syftet med resan var: Lära av andra Ta del av andras erfarenheter Öka kunskapen om några nationella organisationers näringslivsfrämjande arbete Tid för dialog mellan deltagande parter

3 Arena för tillväxt – medskick… Allt hårdare konkurrens för det svenska näringslivet på den globala marknaden (alla branscher, snabbare, kraftfullare) Fortsatt storstadskoncentration - tydligt samband mellan befolkningsstorlek och regional ekonomisk tillväxt. Stora utmaningar väntar… Behov av investeringar i infrastruktur i ett regionalt perspektiv Betydande arbetskraftsbrist inom vård, pedagogik och teknik/naturvetenskap – behov av invandring Påfrestningarna på den kommunala ekonomin och välfärdsystemen ökar. Endast möjligt att skattefinansiera en oförändrad standard i de offentlig välfärdssystemen. På sikt krävs nya lösningar för finansiering av välfärdstjänster. Behov av sektorövergripande samarbete lokalt och regionalt

4 Resultat Bra uppslutning Många nöjda med innehåll och utbytet Arena för Tillväxt – dag 2 Workshop o Kunskap Pressklipp - Avstamp för en fortsatt dialog…..

5 Workshop Vad måste vi jobba med lokalt? Vad ska vi samarbete kring regionalt? Lokalt: skapa attraktiva boende miljöer, förbättra för pendlingen, skapa trivsel/positivitet, ledarskap, starta-eget Regionalt: Infrastruktur-kommunikationer, kommunicera/marknadsför, Science Park, ledarskap, spetskompetens, fokus på att skapa vilja för att växa, Mer specialistkunskap, än generalister, satsa på gemensamma branschnätverk för våra viktigaste branscher tex. Logistik, Handel, Robotik & teknik, Besöksnäringen, Vård&omsorg, Tjänter&service, Kulturella & kreativa näringen –stärka samarbete universitet-företag och region – alltför att stärka tillväxten. Skapa Sveriges 4:e största kommun gm sammanslagningar Tillåt Örebro vara loket – Köra med de som vill Våga satsa på BRO - både ekonomiskt och mentalt Inte för utan med näringen (företagen)

6


Ladda ner ppt "Studieresa - BRO 24-25 nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS."

Liknande presentationer


Google-annonser