Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD."— Presentationens avskrift:

1 Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD

2 MSEK 2011 Q32010 Q3 Nettoomsättning Resultat före skatt Periodens kassaflöde Vinstmarginal % * ,68,1 Nyckeltal *Resultatet före skatt har påverkats negativt med MSEK 150 till följd av förlikning med Tåg i Bergslagen

3 Resultat före skatt MSEK Q1-120 Q Q 3 Helår 406 Q * *Resultatet före skatt har påverkats negativt med MSEK 150 till följd av förlikning med Tåg i Bergslagen

4 Trafik & kapacitet IndexQ3Jan - sep Personkm Platskm95 Beläggning 99 Yield99 Antal resor (miljoner)22,4 95 7,

5 Q3 2011Q Fjärrtåg, 15 min X 2000, 15 min Regional, 5 min Punktlighet 83

6 SJ satsar på förbättrad trafikinfo SJs kundapp lanserades 28 september Bevaka specifika tåg och avgångar Få meddelanden om förändringar i trafiken Automatisk avisering ang trafikstörningar har laddat ned ”appen” hittills Kostnadsfri ”kundapp” SMS-aviseringar till pendlare i Mälardalen

7 Ny lågpriskalender på sj.se Lättare att hitta billiga resor De 12 populäraste sträckorna (ex.Stockholm-Göteborg Malmö-Sundsvall) Snabbare dialog på sj.se förenklar biljettköpet Erbjudande om kringtjänster

8  200 MSEK i vinterförbättringar  Teknikförbättringar X 2000 och X 40 ger ökad tillförlitlighet och färre vinterskador  Fordonsöversyn  Förbättrad avisningsmetod och avisningskapacitet  Vintertidtabell med större marginaler  Förstärkt trafikledning med 40 personer – uppdrag minimera störningskonsekvenser för våra resenärer  Förbättrad trafikinformation genom nytt avtal med Trafikverket Genomförda åtgärder inför vintern

9  Beredskapsorganisation i drift året runt  Förbättrat kundomhändertagande i störda lägen  Vid stora störningar bemannas butiker, kundtjänst och stationer upp och butikernas öppettider förlängs  Dygnet runt-jourer inom alla verksamhetsområden  Snabbare mobilisering i störda lägen  Avtal med bemanningsföretag  Beredskapsövningar och utbildningsinsatser genomförda Genomförda åtgärder inför vintern

10 Besluten flyttas närmare tågen - organisationsöversyn i SJ Synliggör affärerna och dess fulla lönsamhet Decentraliserar och tydliggör ansvaret Förenklar roller och processer Säkrar robust planering och produktion Skapar effektiv kärnverksamhet och minimerar administrationen

11 Nya snabbtåget SJ 3000 Sveriges modernaste och miljövänligaste tåg Större, rymligare vagnar, modern bistro SJ Ombord nytt koncept för information och nöje Specialanpassat för medellånga sträckor med många stopp med snabb acceleration och inbromsning Planerad trafikstart under första kvartalet 2012


Ladda ner ppt "Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD."

Liknande presentationer


Google-annonser