Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan."— Presentationens avskrift:

1 Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan

2 Foto: Henrik Johansson

3 Målförskjutning – styr vi rätt? Ett exempel från Polisen: Nykterhetskontroller av bilister, LA-tester: ”Vi brukar blåsa 75 % av LA-kontrollerna själva så att vi slipper höra massa gnäll.” Bild från utställningen Piketen, Polismuseet. Text från effektivitet pdf

4 Numeriskt naiv? Saknas förmåga att dra ut kunskapen som finns gömd i siffrorna? Tidsperspektivet, perioder, årsserier Slumpmässiga eller systematiska variationer? Hur skiljer man på brus och när något verkligen HAR hänt? Hur samlas och redovisas data? Används rätt grafer och när är det lämpligt att använda %

5 Exempel - nyckeltal Tal vi intresserar oss för Förenklad bild av verkligheten Utgör en referenspunkt som underlättar kvalitativ analys och diskussion Exempel KiB: Antal chefer:10 Antal kvinnliga chefer:7 Antal kvinnliga chefer (7)/antal chefer(10):0,7 Antal anställda: 116 Antal kvinnliga anställda:68 Antal kvinnliga anställda (68)/antal anställda (116): 0,6 Andel kvinnliga chefer(0,7)/andel kvinnliga anställda(0,6)= 1,2

6 Bibliotek ska vara av hög kvalitet. Detta innebär tillgängliga, attraktiva och lämpliga lokaler, välkomponerade mediebestånd, personal med hög kompetens som erbjuder ett bra bemötande och ger bra service. Biblioteken ska ha generösa öppettider och förväntas locka många besökare. Foto: Elisabet Ahlqvist

7 Kundvärdesstrategi Lågt pris/mer för samma pengar Snabba leveranser Hög kvalitet God service Foto: Elisabet Ahlqvist

8 Strukturkvalitet – antal filialer ”Det finns en f.d. filial som har öppet 4 t/v. Den drivs av en intresseförening med kommunala bidrag. Utlåningen består mest av barnlitteratur till en lågstadieskola.” ”Resurserna ska kraftsamlas vid ett antal större bibliotek som håller hög kvalitet och attraktivitet.” Foto: Elisabet Ahlqvist

9 Strukturkvalitet - öppettider ”Resurserna är låsta i bibliotekslokaler, som i några fall bara håller öppet ett fåtal timmar i veckan och har mycket få besökare. ” På fem år har utlåningen på Lunds bibliotek minskat med närmare åtta procent. Nu föreslår bibliotekschefen dygnetruntöppet på stadsdelsbiblioteken. – Vi måste kunna ha öppet när folk är hemma och kan komma till biblioteken, säger Ingrid André. I Veberöd har försöket att hålla öppet på kvällstid utan personal blivit en succé.

10 Processkvalitet - bestånd ”Till sist har vi nått en gräns där det stora beståndet blir ett hinder för låntagarna att hitta det man söker, en för tung ryggsäck för personalen att handskas med och där hyllorna dignar under oanvända exemplar. ” (Katarina Kristoffersson &Ulla-Carin Stenberg) ”Resultatet blev bra i Katrineholm, säger Nellde. 40 procent av beståndet gallrades bort, besöken ökade med 19 procent och utlåningen med tio procent.” (Framsidan eller-oanad-mojlighet/ ) eller-oanad-mojlighet/ Foto:Tina Stafrén Campus Härnösand, Sambiblioteket 2

11 Grupparbete Samtala vid bordet om exempel då stävan efter höga värden leder till felprioriteringar eller


Ladda ner ppt "Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan."

Liknande presentationer


Google-annonser