Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen Karriärum 2014 08.20-11.30. Vad händer Pass 1. CV, personligt brev Anställningsintervju Ditt personliga varumärke Pass 2. Föreläsning om kommunikation-

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen Karriärum 2014 08.20-11.30. Vad händer Pass 1. CV, personligt brev Anställningsintervju Ditt personliga varumärke Pass 2. Föreläsning om kommunikation-"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen Karriärum

2 Vad händer Pass 1. CV, personligt brev Anställningsintervju Ditt personliga varumärke Pass 2. Föreläsning om kommunikation- och beslutsstilar Återkoppling av testresultatet RAST Pass 3. Paneldebatt

3 Vad vill vi veta när vi rekryterar?

4 CV Ditt CV ska sälja in din kompetens Innehåll Kontaktuppgifter Meritförteckning -företag och bransch -Anställningstid -Din befattning -Din prestation och resultat Utbildning -Namn på skola -Datum för utbildningen -Kursinnehåll Andra färdigheter -Språkkunskaper -IT kunskaper -Relevanta förtroendeuppdrag Professionella ambitioner -Vilka kunskaper du vill utveckla och vilka långsiktiga mål du har i arbetslivet -Vad har du bidragit med. Resultat, utveckling etc

5 Översikt anställningar * Företagets namnArbetsuppgifterAnställningstid TL MaskinPartner ABNordisk Försäljningschef Pågående System 3R International ABSkandinavisk försäljningschef OEM Electronics ABProduktchef OEM Electronics ABAffärsområdeschef System 3R NordicFörsäljningsansvarig ** OEM Automatic ABSäljare Pneumatik OEM Automatic ABProduktansvarig Pneumatik IVT Graphics ABInköpschef IVT Graphics ABInköpare IVT Graphics ABInköpare/Konstruktör IVT Graphics ABKonstruktör utveckling *Se dokument arbetslivserfarenhet för fördjupad information **Södra mellan Sverige samt Norge Utbildningar Skolans namnUtbildningslinjeKursl.Examensår IHM Utvecklande ledarskap3 dagar2014 GF AcademyGlobal Anticorruption/ BriberyWeb2013 GF AcademyCompetition & Antitrust lawWeb2012 GF AcademyHuman Resourses Management4 dagar 2008 GF AcademyGeneral Management Training4 dagar 2008 * SWE-konsultLedarutvecklingsprogrammet9 dagar2005 Int. Handelshögskolan i JkpgSe utbildningsbevis25 poäng2000 Int. Handelshögskolan i JkpgIndustriell Marknadsföring5 poäng2000 Int. Handelshögskolan i JkpgKalk. och Internredovisning5 poäng1999 Int. Handelshögskolan i JkpgOrg. och ledarskap5 poäng2000 Int. Handelshögskolan i JkpgEntreprenörskap och affärsplan.5 poäng1998 ALMI FöretagspartnerFrån idé till eget företag10 dgr1995 Högskolan i JönköpingKalk. och Internredovisning5 poäng1992 Högskolan i JönköpingMarknadsföring5 poäng1992 Högskolan i JönköpingFöretagsekonomi10 poäng1991 SIFUInköp påbyggnad2 dgr1990 Erik Dahlbergsgymnasiet 4-årig teknisk linje4 år1988

6

7 Personligt brev Varför vill du ha jobbet och varför är just du bäst lämpad för det sälj dig själv på en A4 sida Tänk på följande Felstavningar och felformuleringar är förbjudna i ett personligt brev Dina brev ska visa att du har läst på om företaget och deras verksamhet Se efter vilka krav och kompetenser som platsannonsen efterlyser och försök bemöta dem Berätta hur du kan matcha företagets behov Ge exempel på egenskaper du har och som viktiga för tjänsten

8 Nisse HultJönköping Hultavägen HUSKVARNA Acconia Att. Joakim Skirhammar Försäljningschef Proton Lighting, Refererande till samtal med Joakim Skirhammar. Jag är en entusiastisk person som arbetat med olika typer av försäljning sedan 1996, från avancerad systemförsäljning och lösningsförsäljning inom data/tele/säkerhet till installationsmateriel för elektriska installationer, belysning och infrastruktur. Erfarenheter i produkt- och tjänsteförsäljning, främst B2B men även butik. Jag har hög servicekänsla i mitt sätt att arbeta både externt och internt, kunder, medarbetare och underställda. Som chef är jag trygg vid presentationer både internt och extern, stora samt små grupper på olika nivåer. Då mina erfarenheter inom försäljning (18 år) varit teknisk i olika nivåer har jag mycket god teknisk förståelse framför allt pga stort intresse och engagemang. Som VD för ett mindre bolag har jag ansvar för företagets framdrift och ekonomiska utveckling på alla plan. Utöver detta ingår det även, med tanke på mina tidigare erfarenheter, även avtalsförhandlingar med grossister, större kunder och leverantörer. Leverantörer är företrädesvis utländska (Polen, Rumänien, Spanien och Kina). Jag ingår i koncernens ledningsgrupp och har även en funktion som affärscontroller för koncernens ingående bolag där fokus ligger på att analysera/utvärdera och ta fram åtgärder för att förbättra. Rollen är operativ med engagemang i kundaktiviteter, mässor och förhandling mm. Med bakgrund som civilekonom och redovisningskonsult, med bra ekonomiska kunskaper och ett strukturerat arbetssätt har lönsamhet med vägning av den varit tongivande i mitt sätt att göra affärer och leda medarbetare. Mitt arbetssätt bygger på trivsel och samarbete för att skapa lönsamhet och engagemang. Jag har förutom arbetslivserfarenhet skaffat mig stor erfarenhet genom långresor till Asien, Australien och USA, har därigenom haft möjligheter att praktisera på min engelska vilken jag behärskar mycket bra. Fritiden ägnar jag åt min familj, fru och två barn (19, 21), samt regelbunden fysisk träning i form av karate, löpning, längdskidor övrig konditionsidrott och styrketräning, har genomfört ett 20-tal halvmaror och tre ”Svenska Klassiker”. Resor är också en viktig del av min fritid och då inriktat mot det lite mer äventyrliga har exempelvis varit på toppen av både Kebnekaise och Mount Fuji (Japan). Som försäljningschef på Xxyy AB kan jag tillföra gedigen erfarenhet från branschen och strategiskförsäljning/ledning/marknadsföring från bl.a. grossistledet. Utöver detta har jag även mycket goda ekonomiska kunskaper (redovisning, analys och nyckeltal). Som person trivs jag bäst när tempot är högt både privat och i arbetet, att ligga på gränsen och tvinga ut det bästa av varje situation ger mig mest tillfredsställelse. Möjlighet till personlig utveckling är en stark drivkraft. Med vänlig hälsning Nisse Hult

9 Undvik vanliga fel Utseende och innehåll är viktigt -Korrekturläs och låt även några vänner läsa igenom texten Ditt CV är för långt - Ett CV ska vara kort, koncist och lättläst Ditt CV är svårt att följa - Det är viktigt att ditt CV har en tydlig struktur med meriter i kronologisk ordning Din mailadress eller är inte att Ditt CV är för slätstruket - Det gäller att sticka ut i mängden Konstig layout, färg, typsnitt och liknande - Experimentera inte allt för mycket Semesterfoton - Visst kan man inkludera ett foto, men….

10 Anställningsintervju Läs på om företaget och googla personen du ska träffa Kom i god tid till intervjun och var passande klädd Hälsa med ett fast handslag Kom ihåg att söka ögonkontakt Fokusera under intervjun på det som är väsentligt för det aktuella arbetet Se upp med att varken tala eller tiga ihjäl intervjuaren Tänk på ditt kroppsspråk. Man sänder många omedvetna signaler genom kroppen Ställ relevanta frågor till rekryteraren, t.ex. -Kultur och värderingar på företaget -Vilken förväntan har företaget på dig -Hur ser företagets introduktionsplan ut

11 Varför har du sökt tjänsten? Vilka är dina starkaste drivkrafter? Vilka är dina utmärkande personliga egenskaper? Hur gör du för att få med dig och engagera människor i din organisation? Beskriv hur det ser ut när du är som bäst på arbetet Nämn tre utvecklingsbara sidor hos dig Beskriv ett tidigare uppdrag eller projekt som du är riktigt stolt över. Vad ser du som största utmaningen med tjänsten? Din privata situation? Fritidsintressen? Allmänt hälsotillstånd? Löneanspråk och uppsägning? Vanliga frågor vid en anställningsintervju

12 DIN MARKNADSPLAN Handlingar DITT INRE Retorik DITT YTTRE Stil, klädsel etc. SOCIALA MEDIER Aktiva beslut Var och hur vill du synas LinkedIn

13 Kommunikation och beslutsprofiler

14 Snabba, utmanande, drivande Inspiratör Samarbetare Analytiker Lyssnar, ser till gruppens behov,. Utåtriktade, sprider energi, gillar när det händer nytt Ordningsamma, strukturerade, fakta. Pådrivare

15 Alla färger har lika mycket värde

16  Karaktärsdrag – hur känner man igen en röd person?  Bidrag till gruppen  Hur svarar de på kritik?  Hur uppfattas de av andra?  Möjliga begränsningar Vilket beteende representerar respektive färg?

17 Röda Pådrivaren Vad ska vi göra? Låt oss göra det på mitt sätt! NU! Vad blir resultatet av detta? Detta tar alldeles för lång tid, det har jag inte tid med !

18 Röda Pådrivaren Ambitiösa Drivande Självständiga Målmedvetna Bestämda Snabba Viljestarka Resultatinriktade Övertygande

19 Gröna Samarbetaren När ska vi göra detta, det är väl inte bråttom? Någon som vill ha påtår? Vi frågar vad alla tycker innan vi tar beslut

20 Gröna Samarbetaren Lugna Vänliga Behagliga Stabila Hänsynsfulla Diskreta Omtänksamma Goda lyssnare Lagspelare

21 Gula Inspiratören Vem ska göra detta? Jag vill vara med!!! Låt oss göra nåt kul! Jag har en ide! Jag känner att detta kommer att lösa sig1

22 Gula Inspiratören Charmiga Entusiastiska Inspirerande Kreativa Utåtriktad Flexibla Kommunikativa Öppna Optimistiska

23 Blå Analytikern Det där behöver vi nog fundera ett varv till på. Har vi tänkt på detta? Varför? Finns det någon analys bakom??

24 Blå Analytikern Noggranna Korrekta Detaljorienterade Försiktiga Metodiska Ordentliga Reflekterande Systematiska Logiska

25 Hur upplevs de av varandra? Egoistiska Dominanta Stressande Styrande Aggressiva Ointresserade Långsamma Otydliga Avvaktande Likgiltiga Snackiga, Otåliga Oseriösa Inställsamma Slarviga Byråkratiska Petiga Kontrollerande Skeptiska Reserverade

26 Personorienterade Sakorienterade Extroverta Handling Introverta Reflekterande Vad har färgerna gemensamt?

27 Personorienterade Sakorienterade Extroverta Handling Introverta Reflekterande Samarbete?

28

29 Hur ser rapporten ut?

30 Flexibiliteten i att bemöta andra stilar Medvetenhet - vilja Varierar beroende på situation Ej för länge Ej mer än 95 % (kameleont) Detta går att träna på! * Att anpassa sig är inte att bli någon annan. Det är bara att tillfälligt ändra sitt beteende

31 Färgerna hos kända personer?


Ladda ner ppt "Välkommen Karriärum 2014 08.20-11.30. Vad händer Pass 1. CV, personligt brev Anställningsintervju Ditt personliga varumärke Pass 2. Föreläsning om kommunikation-"

Liknande presentationer


Google-annonser