Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Styrketräning i teori och praktik Leif Larsson Sveriges Olympiska Kommitté.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Styrketräning i teori och praktik Leif Larsson Sveriges Olympiska Kommitté."— Presentationens avskrift:

1 Styrketräning i teori och praktik Leif Larsson Sveriges Olympiska Kommitté

2 Styrketräningens aspekter Prestationsutvecklande Maximal styrka explosivitet/snabbhet styrkeuthållighet Gynna den koordinativa förmågan balans - rörlighet - koordination Utveckla muskelns olika arbetssätt koncentriskt – excentriskt - isometriskt

3 Styrketräningens aspekter Skadeförebyggande balans i muskulaturens styrkeförhållande - fot/fotled - hamstring/quadriceps hö-vä - bålens styrka

4 100% Maximal styrka 1.R.M. Explosiv styrka Snabbstyrka Snabbhet - tid till förfogande för styrkeutveckling - arbetstidens längd och intensitet Uthållighet Styrkeuthållighet Styrkans olika karaktärer och träning

5 Styrketräningsområden max number repetitions % of maxtraining effect Maximal strength through enchanced motor unit activation, little hypertrofi Optimal compromise of maximal strength and hypertrofi gaines Best hypertrofi gaines leading to maximal strength Strength-endurance gaines and lower hypertrofi gaines Poliquin-86

6 Metoder för muskeltillväxt Eccentric overload Uttröttning av maximalt antal MU Traditionellt 10 – 12 repetitioner 75 – 70% av 1RM 3 – 5 omgångar Dropset, 85%-75%-65%-55% x

7 Träningsplan relativ styrka Acc 1Int 1Acc 2Int 2Acc 3Int 3 10 veckor 1 – 2 3 – – –10 6 – 8 4 – – < < e-3c 5e-4c 3e-2c 3e-2c 5e-2c 5e-1c Träningspassens längd 45-60min Vecka Reps Set Int % Tempo

8

9

10 stressmodellen intramuskulär koordination intermuskulär koordination

11 Tunga vikter och snabbstyrkeutveckling Schmidbleicher/Burle-87 Träningssystem vilka utnyttjades av tre försöksgrupper 90% 3x3 95% 2x2 100% 2x1 45% 5x870% 3x12 Vila mellan seten 5 min 2 min Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Högsta möjliga hastighet

12

13 ” Ryssprogrammet ” Vecka pass 1 pass 2 pass 3 2 x 6 (80%) 3 x 6 (80%) 2 x 6 (80%) 4 x 6 (80%) 2 x 6 (80%) 5 x 6 (80%) 2 x 6 (80%) 6 x 6 (80%) 2 x 6 (80%) Vecka pass 1 pass 2 pass 3 5 x 5 (85%) 2 x 6 (80%) 3 x 3 (90%) 2 x 6 (80%) 4 x 4 (90%) 2 x 6 (80%) 2 x 2 (100%) 2 x 6 (80%) 2 x 1 (105%) Utifrån 1RM

14

15

16

17

18

19

20

21

22


Ladda ner ppt "Styrketräning i teori och praktik Leif Larsson Sveriges Olympiska Kommitté."

Liknande presentationer


Google-annonser