Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1. 2 Heter: Ruthger de Vries Gör idag: Platschef Scania Oskarshamn Gjort:Scania 19 år, produktion och logistik.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1. 2 Heter: Ruthger de Vries Gör idag: Platschef Scania Oskarshamn Gjort:Scania 19 år, produktion och logistik."— Presentationens avskrift:

1 1

2 2 Heter: Ruthger de Vries Gör idag: Platschef Scania Oskarshamn Gjort:Scania 19 år, produktion och logistik

3 3 - Introduktion - Scania - Scanias ’Leanresa’ - SPS - Ledarnas roll - Sammanfattning Frågor Agenda

4 4 LEAN RESULTS

5 5 LEAN: Alla bidrar till kontinuerligt förbättring

6 6

7 7 Vision ”Scania ska vara det ledande företaget i sin bransch genom att skapa bestående värden för kunderna, anställda, aktieägare och för samhället där Scania är verksamt.”

8 8 Scanias kärnvärden Kunden först Kunden är i fokus I vårt arbete och när vi fattar våra beslut. Respekt för individen Vi känner oss respekterade av chefer och arbetskamrater och kan påverka. Alla får möjlighet till utveckling utifrån individuella förutsättningar. Kvalitet Vi stärker vår konkurrenskraft genom att göra oss av med slöseri.

9 9 Lastbilar Bussar Producerade fordon 0 10,000 20,000 30,000 40,000 50,000 60,000 70, Historisk tillväxt 80,

10 10 Scania Europa 6/17 Luleå Söder- tälje Oskars- hamn Slupsk Söder- tälje St Peters -burg Angers Zwolle

11 11 Scania i Oskarshamn - Tillverkar lastbilshytter till Scanias europaproduktion - Kalmar läns största industri - Fabriksytan under tak är 70 ishockeyrinkar stor - Bror-Göte Persson började producera hytter för mer än 60 år sedan

12 12 Scanias modulsystem

13 13 - Scania - Scanias ’Leanresa ’ - SPS - Ledarnas roll - Sammanfattning - Frågor Agenda

14 14 Scanias ”Leanresa” - Scania och Toyota Kentucky – P Träning hemma - SPS

15 15 What gets measured gets done RESULTS

16 16 PRINCIPER RESULTAT METODER Kärnvärden

17 17 Kunden först Respekt för individen Eliminering av slöseri WIN WIN WIN Kärnvärden

18 18 Your date here Info Class Internal Department/Name/Subject 18 Inre och yttre drivkraft till förändring

19 19 Prioritering 1. Säkerhet/Miljö 2. Kvalitet 3. Leverans 4. Ekonomi

20 20 Förbrukningsstyrd produktion Normalläge - Standardiserat arbetssätt Ständiga förbättringar Rätt från mig Standardisering Takt Utjämnat flöde Balanserat flöde Visuellt Realtid Standard som bas för förbättring

21 21 Den för närvarande bäst kända och överenskomna metoden att utföra ett arbete, med hänsyn till säkerhet, kvalitet, leverans och ekonomi. Vad är ett standardiserat arbetssätt?

22 22 Positionsstandard

23 23 Tempobeskrivning

24 24 Finns standardSkapa standard Följs standardUtbilda/Följ upp Ny standard Nej Ja Standard som bas för förbättring

25 25 Det unika med Scania och SPS Vi älskar avvikelser, den dagen då vi inte ser avvikelser försvinner möjligheten att bli bättre De som jobbar i en process ska också kunna förbättra den. Om alla medarbetare kan metoder för att ställa av avvikelser, har vi bara inom Oskarshamn 1800 personer som dagligen gör oss bättre.

26 26 - Scania - Introduktion - Scanias ’Leanresa’ - SPS - Ledarens roll - Sammanfattning - Frågor Agenda

27 Ruthger de Vries/MC

28 28 Ledarens roll  Den viktigaste egenskaperna hos en ledare är att vara en bra tränare.

29 29 Ledarens roll 1. Etablerar en standard! 2. Ser till att standarden efterlevs! 3. Förbättra det standardiserade arbetssättet! Utbildar och motiverar sin personal Ansvarar för att produktionsmålen uppnås

30 30 Montörsträning i 4 steg: Operation (VAD) Viktigt att tänka på (HUR) Orsak (VARFÖR) Tempo beskrivning:

31 31 Visa 3 gånger, förklara VAD, HUR & VARFÖR Kontrollera förståelse Uppmuntra frågor Ställ frågor Besvara frågor STEG 2 - Visa och instruera STEG 1 - Förbered Montören Avdramatisera Beskriv jobbet Kontrollera förkunskaper Motivera Positionera Tränare Montör Tränare Montör Rätta fel Återkoppla STEG 3 - Övning ger färdighet Öva jobbet 4 gånger (minst) Förklara: VAD HUR VARFÖR Tränare Montör

32 32 STEG 4 - Följ upp Anvisa support Uppmuntra frågor Kontrollera mot standard Coacha extra vid behov Trappa ner uppföljningen Träna själv Tränare Montör -”Genom att kontrollera och se visar jag respekt för varje medarbetares aktiviteter”, PL på Toyotas Takaoka Plant

33 33 Förbättra Nivå 2 +5år Utmana Nivå 3 Nivå 1 Avvikelse Ständiga förbättringar

34 34 Resultat

35 35 Ledarens roll i SPS: -Etablera en standard -Ser till att standarden efterlevs -Förbättra det standardiserade arbetssättet För att: Alla ska bidra till kontinuerligt förbättring Sammanfattning

36 36

37 37 Förbättringssnurran

38 38 Modul 1&2 Att se Modul 4 Förbättringsarbete Problemlösning Modul 3 Standardisering


Ladda ner ppt "1. 2 Heter: Ruthger de Vries Gör idag: Platschef Scania Oskarshamn Gjort:Scania 19 år, produktion och logistik."

Liknande presentationer


Google-annonser