Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Ombordladdare för snabbladdning’ (program Energi & Miljö inom FFI) Startat 2013-09-15 och planerat slut 2014-12-31.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Ombordladdare för snabbladdning’ (program Energi & Miljö inom FFI) Startat 2013-09-15 och planerat slut 2014-12-31."— Presentationens avskrift:

1 Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Ombordladdare för snabbladdning’ (program Energi & Miljö inom FFI) Startat och planerat slut ePower är projektledare och QRTECH är huvudstödmottagare Stödsumma SEK Jan Stenevi,

2 Ombordladdare för snabbladdning Bakgrund Till laddhybrid- och elfordon saknas både globala lösningar för ombordladdare (OBC), samt global standard för snabbladdning. Nuläge Idag används både likström- (DC) och växelströmladdning (AC). Samtidigt som det finns få aktörer på marknaden som erbjuder ombordladdare med kapacitet över 1-fas 16 A 3,7 kW. 2 Mål Projektet utforskar möjligheten att finna ett modulärt byggsätt, som leder till volymmässiga synergier mellan både personbil och tunga fordon, samt att projektet ska demonstrera sådana möjliga lösningar.

3 3 Partners, projekttid 15 sep 2013 – 31 dec 2014  Elektronikspecialist HW & SW  Unik kompetens, teknologi och kunskap  100 PhD & MSc med 8-9 års erfarenhet  Global fordonsleverantör i 20 länder och anställda  450 dedikerade utvecklare  Kraftelektronikkomponenter  Team med 20 personer  Kraftelektronik, HW, SW, meka- tronik och producerbarhet  Eget testlab 3 Elektronikspecialist kraftelektronik Simuleringsmodeller Utvärderar mätdata prototyp kontra simuleringar

4 ProductFunctionDistinctions DC/DC Converters Convert V DC from ESS to all auxiliaries on 12/24 V DC  Among the smallest on market  Robustly built, confidence in details and components used  Successful vehicle installation and tests On Board Chargers Charge ESS from grid to V DC  Attractive scalable architecture for a wide power range  First SOP in 2016 Inverters for Auxiliaries Control electric motor and provide required power from ESS  Among the smallest on market  Safety strategy – edge know-how 4 Product Focus – Stand Alone or Combined 4 Combined - sharing cooler between e.g. OBC & DC/DC

5 ’Lokal’ omvärldsanalys & trender

6 Vart är vi på väg ? 6

7 7 Vattenfall bygger laddnät för elbilarÖresundskraft laddinfrastruktursatsning Infrastruktursatsningar Source: Ny Teknik

8 OEM satsningar - Personbilar 8 ”Normal” kostnad för ett litiumbatteri till en elbil är runt 500 dollar per kWh. Teslas nuvarande batteripack kostar 274 dollar per kWh. Nyckeln är tekniken. Source: Ny Teknik Batteripris styr Teslas framtid

9 OEM satsningar – Tunga fordon  Göteborg, Stockholm, Hamburg och Luxemburg har redan beställt den nya laddhybriden.  Bussen minskar koldioxid- utsläpp med 75 procent och  Den minskar den samman- lagda bränsleförbrukningen med drygt 60 procent jämfört med en dieselbuss. Källa: Ny Teknik och Volvo Pressrelease 9 Volvo visar nya laddhybridbussen

10 Trådlös laddning på linje 204 (Berlin) 10 Ex. andra OEM och infrastruktursatsningar Källa: Ny Teknik

11 Reflektion & Slutsats  Utvecklingen går framåt i alla områden runt fordonsladdning.  Infrastrukturen byggs ut hela tiden, lokalt, regionalt och globalt.  I personbilsegmentet görs framsteg på tillverkningskostnaden, vilket skall möjliggöra att nästa generation laddfordon kan säljas till ett halverat pris.  I det tunga fordonssegmentet är intresset för laddfordon hett i många delar av världen av både miljömässiga och ekonomiska skäl.  Laddfordon har kommit för att stanna växa !  Då behövs laddare av olika typ och teknik.  Fordonsladdning är en tillväxtmarknad vilken kan ge arbetstillfällen.  Kostnadsjakten driver kontinuerlig nyutveckling på området.  ePowers ambition är att vara en ledande utvecklingsaktör inom området ombordladdning. 11

12 Utmaningar & Hot  Fordonstillverkarna är globala marknadsaktörer.  Komplex och kostsam Certifiering –Avsaknad av global certfierings std. –Kravstandarder är regionala i bästa fall (ex. EU) –Kravstandarder är nationellt fragmenterade i sämsta fall (ex. Brasilien)  Bränslecellsteknologin - konkurrent till laddteknologin.  Stora elproducenters ’Carbon footprint’. 12

13 Laddteknikområden där Energimyndigheten kan bistå industrin  Genom EU verka för globala certifieringsstandarder.  Verka för ren och kostnadseffektiv elproduktion.  Stöd infrastruktur expansion.  Stöd till forskning och utveckling inom laddteknikområdet. Det här ger då:  Bättre miljö  Ekonomisk tillväxt  Fler arbetstillfällen 13

14 Projektets tolkning och resultat

15 Moduluppbyggnad ombord- & snabbladdare PRIMÄRSIDA  Olika inspänning V AC  Ett effektsteg för 16 A (3,5 kW)  2-6 parallella effektsteg á 3,5 kW ger 1-3 fas versioner i spannet 7-22 kW vid en nätspänning på 230/400 V SEKUNDÄRSIDA  Versioner med olika utspänning, kräver olika transformatorer: – V DC – V DC  Antal faser (1-3) x antal effekt- moduler x utspänningsnivå x x upptagen strömnivå (US volt)  många möjliga varianter 15 Effektmodul Varianter Kontroll & mätning Kompromissen blir packningsvolym då fler än tre effektsteg används. Primärsida (AC) Sekundärsida (HVDC)

16 Energimyndighetens roll är fortsatt viktig  Energimyndighetens FFI stöd till bland annat projektet ’Ombordladdare för snabbladdning’ har varit viktigt.  ePower har genom nyvunnen kunskap i projektet kunnat flytta fram sin position till att vara en teknisk ledande aktör på ombordladdar- marknaden.  Det här resulterade under projektet till att Kongsberg Automotive i mars 2014 vann en affär för ombordladdare för en ledande global OEM inom sitt segment.  Som en direkt följd av den framgången anställer ePower just nu fem nya medarbetare.  Utvecklingsarbetet är i full gång och produktion väntas starta under 2016 och då kommer även miljövinsterna.  Att ’samverkans konceptet’ fungerar är därmed fört i bevis. 16

17 Tack för visat intresse. Jan Stenevi tel.:


Ladda ner ppt "Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Ombordladdare för snabbladdning’ (program Energi & Miljö inom FFI) Startat 2013-09-15 och planerat slut 2014-12-31."

Liknande presentationer


Google-annonser