Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Workshop – Studenthälsan Gun Austrin – Socionom/leg. Psykoterapeut Marie Delsander – Samtalscoach www.liu.se/studenthalsanwww.liu.se/studenthalsan(hälsa.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Workshop – Studenthälsan Gun Austrin – Socionom/leg. Psykoterapeut Marie Delsander – Samtalscoach www.liu.se/studenthalsanwww.liu.se/studenthalsan(hälsa."— Presentationens avskrift:

1 Workshop – Studenthälsan Gun Austrin – Socionom/leg. Psykoterapeut Marie Delsander – Samtalscoach och livsstil/självkänsla)

2 Underskatta inte värdet av att göra Ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra. Källa: Nalle Puh

3  Självförtroende handlar om det du gör  Självkänsla handlar om den du är

4 Har den som har en prestationsbaserad självkänsla och måste prestera för att må bra

5 Har den som presterar mycket och inte behöver den yttre bekräftelsen för att definiera sitt egenvärde

6  Jämför dig bara med dig själv  Nya tankemönster: Byt ut jag måste mot jag vill, jag kan, jag ska  Mindfulness/ medveten närvaro – träna på att vara närvarande i nuet  Tänk: Jag är värd, jag är stark framför jag är värdelös och svag

7  Notera tre bra saker varje dag – skriv ner dem  Tänk ut tre saker du har att vara tacksam över – skriv ner dem

8 För höga krav från andra och dig själv blir en stressfaktor! Fundera över:  Vad är det värsta som kan hända om jag inte klarar en uppgift perfekt? Skriv ner dina farhågor eller dela dina tankar med andra.

9 Styrka är att kunna handskas med sina svagheter. Du duger som du är med fel och brister. Det är inte ”duktighet” och prestationer som gör människor verkligt omtyckta. Nyckeln är att kunna tycka om sig själv och känna sig värdefull.

10 Lär dig använda dygnets 24 timmar på ett sätt som håller dig hållbar  Arbeta/studera 8 timmar  Fritid 8 timmar  Sova 8 timmar

11  Gör en sak i taget  Sätt upp realistiska mål  Ta små steg - varje liten förändring är en framgång

12  Hungrig  Arg  Ledsen  Trött

13  Beröring  Grönskan  Motion  Vila  Humor (Källa: Rigmor Robert)

14 Andas in! Andas ut! Knep:

15 Jag är jätterädd men jag är inte rädd för att vara rädd, utan ser det som en del av livet. Man kommer aldrig sluta att vara rädd, alla är rädda. Skillnaden är att de som lyckas med det de vill är de som vilar i sin rädsla istället för att låta rädslan hindra dem.

16 För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh

17 Det värsta som kan hända en människa är att tycka illa om sig själv (Johann Wolfgang Von Goethe)


Ladda ner ppt "Workshop – Studenthälsan Gun Austrin – Socionom/leg. Psykoterapeut Marie Delsander – Samtalscoach www.liu.se/studenthalsanwww.liu.se/studenthalsan(hälsa."

Liknande presentationer


Google-annonser