Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ta ställning Argumentera Respektera Samarbeta ”Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ta ställning Argumentera Respektera Samarbeta ”Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer."— Presentationens avskrift:

1

2 Ta ställning Argumentera Respektera Samarbeta

3 ”Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form skall vara inslag i skolans verksamhet” Ur: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94

4 Praktiskt, Estetiskt, Arbete Tex. drama, rörelse, musik och bild Detta är ett exempel på vad vi gjorde under några veckor med de som gick i år 1-2 hösten PEA

5 ORO SORG RÄDSLA

6 Funderingar? •Hur känns det i magen när man är rädd? •När blev du riktigt rädd? •Hur vet man när någon är orolig? •Kan man se utanpå hur en människa känner sig? •Hur ser man ut när man är ledsen? •Kan man på något sätt hjälpa en annan människa som tex är orolig.

7 Praktiska övningar Vi lyssnar på musik. Vad känner man? Kan musiken göra oss gladare? Kan man känna sig sorgsen av viss musik? Hur är det på film? En skräckfilm med glad musik? Vi rör oss till musiken

8 Vi går och hälsar på varandra vissa är ledsna och vissa är väldigt glada Vi hittar på små minipjäser. Spelar upp dem på olika sätt. Glatt, långsamt och sorgset. Kan man vara trött? Vi provar…. Vi målar till musiken. Oro, rädsla och sorg valde vi denna gång. Skriver ner lite känslor eller något man varit med om på små lappar.

9 Så här blev bilderna och så här låter musiken…… Musiken är från Känsloresan

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Så här tyckte vi……

23 Jag blir orolig av att vara ensam hemma. Oro är när man inte känner sig trygg. Jag blir orolig när min mamma åker bort. När katten höll på att ramla ner från räcket då var jag väldigt orolig. Om man går vilse då kan man bli orolig. ORO

24 Man kan bli rädd av att läsa läskiga historier. Det kom en främmande bil in på gården när vi var ute och snickrade, då blev vi jätterädda. När det är mörkt blir jag rädd. RÄDSLA När jag ska sova kan jag bli rädd. När det är mörkt så kan man ibland höra ljud.

25 När någon som är större brottar ner en då blir man ledsen. Om någon är dum blir jag ledsen. Man kan bli ledsen när någon man tycker om åker bort. Man kan bli ledsen när någon dör. Det är sorgligt att min morfar dog, han hann inte ens med att se mig. När min pappa åkte bort var jag ledsen. SORG

26 Det blev ett fint collage!

27 I arbetet använde vi musik ur Känsloresan utgiven av Rädda Barnen Spår 1: Giacinto Scelsi / Uaxacum Spår 12: Henryk Gorecki / Ur symfoni nr 3 Spår 14: Alfred Schnittke / Ur Concerto Grosso Musiken ”tidens skördar” är hämtad från multimediabyrån Denna presentation är gjord av Karin Spännare på Segersta Skola 2010.


Ladda ner ppt "Ta ställning Argumentera Respektera Samarbeta ”Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer."

Liknande presentationer


Google-annonser