Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen. Eftersom vi inte kan lägga in en bild på hela klassen, får denna lilla humla vara en symbol för alla.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen. Eftersom vi inte kan lägga in en bild på hela klassen, får denna lilla humla vara en symbol för alla."— Presentationens avskrift:

1 Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen. Eftersom vi inte kan lägga in en bild på hela klassen, får denna lilla humla vara en symbol för alla barnen i klass 3. För precis som humlan testar än den ena blomman än den andra på sin jakt efter nektar, har alla barnen vetgirigt testat alla de olika uppgifter jag har utsatt dem för under våren i sin jakt på kunskap.

2 Barnen i klass 3 är mycket flitiga bokläsare och det syns tydligt i den pärm med bokrecensioner som de skriver efter varje utläst bok. De berätta för varandra om de böcker de har läst och det blir tips på nya böcker att sluka för kamraterna. För att det ivriga läsandet skulle synas för våra besökare kom vi överens om att tillverka ett bokträd där böckernas titlar skulle sättas upp som olika löv. En givmild förälder gav oss tillstånd att hämta grenar efter röjningen i sin trädgård och under sportlovet sattes det ståtliga ”trädet” upp. Barnen är stolta när de kan sätta upp ett nytt löv med lämpligt klistermärke på de snart fyllda grenarna. På den vänstra bilden syns också några av de rymdfarkoster som barnen i 2:an och 3:an tillverkade när vi inledde vårt temaarbete om rymden.

3 Ett av målen i kursplanen är att eleverna ska känna till sin egen historia. Därför fick barnen forska om sin egen bakgrund och intervjua sina föräldrar om deras bakgrund. De fick också skriva ner sina önskemål inför framtiden när det gäller yrke, resmål eller något annat de drömmer om att göra. Resultatet blev en ”Min historia”-bok som de gjorde en fin framsida till med hjälp av svart papper och färgstänk.

4 I klassrummet använder vi oss av olika arbetssätt. Vissa veckor har barnen i sin planering att spela spel. Det kan vara olika mattespel eller någon form av kortspel. Under de veckor då vi arbetade med bråkräkning i matteboken, spelade vi ett bråk-memory tillsammans. Efterhand som barnens kunskaper ökade ville de att vi skulle ta tiden när vi spelade. Barnen blev bättre och bättre och slog nya rekord hela tiden. Den bästa tid de fick till var strax under 1 min på de 16 memorykorten. Vilket var en kanontid som de var mycket stolta över. På bilden är det Oskar, Therese och Paul som spelar BANKEN. Ett spel där man ska växla till hundralappar så fort man har fått ihop så många tjugor och tior så att det blir hundra kronor.

5 Inför påsken pysslade vi tillsammans med tvåorna. Vi gjorde en rolig påsktupp av en pappersmugg och ett snöre. När man drog i snöret lät det som om tuppen gol. Vi gjorde också en påskduk som vi dekorerade med små kycklingar. Kycklingarna kom till genom att vi gjorde tryck med tummen och gul textilfärg. Sedan ritade vi näbb och ben med en penna. Vi åt också glass och persikor som en lite för tidig påskfest. Eftersom inte vädret utanför fönstret inbjöd till någon större påskkänsla dekorerade vi klassrummet istället. Alla barnen fick en björkkvist som de sedan klädde med påskfjädrar.


Ladda ner ppt "Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen. Eftersom vi inte kan lägga in en bild på hela klassen, får denna lilla humla vara en symbol för alla."

Liknande presentationer


Google-annonser