Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP Sjöfruskolan Läsår 11-12.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP Sjöfruskolan Läsår 11-12."— Presentationens avskrift:

1 HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP Sjöfruskolan Läsår 11-12

2  Våra vanor i hemmet påverkar såväl individens och familjens välbefinnande som samhället och naturen.  Kunskaper om konsumentfrågor och arbetet i hemmet ger människor viktiga verktyg för att skapa en fungerande vardag och kunna göra medvetna val som konsumenter med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö. Livet i hem och familj har en central betydelse för människan

3  Hur kan ett hem se ut?  Hur kan en familj se ut? Hem och familj?

4 Varför HK på schemat?

5  Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet. Syfte

6  planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,  hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och  värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling. Elever ska få förutsättningar för att…

7  Recept, instruktioner och begrepp för matlagning och bakning  Grundläggande bak- och matlagningsmetoder  Redskap och teknisk utrustning i köket  Livsmedels- och kökshygien  Dagens måltider; byggstenar, tallriksmodell  Måltidens betydelse för gemenskap och traditioner  Ungas ekonomi, sparande och konsumtion  Reklam och jämförpriser  Märken och symboler t ex KRAV, Nyckelhålet, Svanen  Källsortering, återvinning och resurshushållning Vi HK-lärare i Umeå har pratat om detta för åk 6!

8 ÅK 8 HÖSTTERMIN Fördjupade matlagningsmetoder Matkultur; Nordisk mat Mat & Miljö: Hållbar mat Rengöring, rengöringsmedel  VÅRTERMIN  Tvätt och tvättmedel  Valet som konsument: te x köpa ett plagg: reklam, reklamation, öppet köp, märkning  Mat & hälsa

9  Den hållbara lunchen/tacokvällen  Konsumentekonomi; rättigheter, skyldigheter, internethandel, teckna abonnemang, hushållets kostnader  Matkultur; mat i världen, religion, traditioner  Hållbar måltid i formen av ”Halvåtta hos mig” ÅK 9

10  Ökar ju högre årskurs och högre kompetens  Arbetsro och trivsel  Planera efter givna förutsättningar/inom ramar  Äger egen kunskapsutveckling mot satta mål  Redovisningsform  Utvärdera efter varje temaområde Elevinflytande!

11  En pedagogisk planering utifrån centralt innehåll, elevernas intresse och bestämda temaområden med tydliga kravnivåer  Öva, öva och öva och få feedback för att slutligen visa kunskaper i ett examinationstillfälle.  Matris i Unikum med kommentar hur eleven uppnår kravnivå efter varje temaområde Bedömning

12 Hösten innebär i HK…

13  Vilka råvaror kommer vi att använda under hösten?  Var kommer råvarorna ifrån?  Hur påverkar detta val ekonomi? Hälsa? Miljö? Vad tror du?

14 Då kör vi….


Ladda ner ppt "HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP Sjöfruskolan Läsår 11-12."

Liknande presentationer


Google-annonser