Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

#crossingboarders. PASSETS TEMA 1. Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "#crossingboarders. PASSETS TEMA 1. Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till."— Presentationens avskrift:

1 Twitter: @xingboarders #crossingboarders

2 PASSETS TEMA 1. Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till oss? 2. Kan inflytande vara ett verktyg för att skapa en mer inkluderande och jämställd verksamhet?

3 DET HÄR ÄR IDA! Ida Östensson 27 år Grundare och VD: stiftelsen Crossing Boarders Brinner för jämställdhet och rättvisa Skateboard, resor

4 Min ryggsäck

5 Om Crossing Boarders & Vision Om oss Crossing Boarders jobbar för att främja ett mer jämställt deltagande i fritidsverksamheter. Vision Vår vision är att alla ska ha samma möjligheter att finna, utveckla och bibehålla fritidsintressen oavsett kön.

6 Tre ben Utbildning/föreläsning - Utifrån vår 9- stegsmodell utbildar och föreläser vi i inkludering och jämställdhet Opinion/debatt -Skapar opinion och debatt i jämställdhetsfrågor Egna arrangemang - Genomför arrangemang och läger för barn och unga

7 DEL 1: Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till oss?

8 Jämställdhetseffekten ett stöd för dig som vill öppna upp din verksamhet för ett jämställt och inkluderande deltagande 9-stegsmodell

9 1. Värdegrund 2. Förebilder 3. Gemenskap 4. Särskilda satsningar 5. Marknadsföring 6. Ekonomi 7. Långsiktighet 8. Samarbete 9. Integrering

10 Vilka målgrupper riktar sig metoden till? Exemplen i föreläsningen bygger främst på områden där tjejer är exkluderade Metoderna går dock att applicera på alla underrepresenterade grupper En viktig utgångspunkt är det intersektionella perspektivet

11 2. FÖREBILDER - INSPIRATION Kulturstorm – kulturpolitisk förening bryter barriärer mellan etablerade kulturinstutitioner & unga som står utanför Resonanterna – Vikten av mentorskap – Unga önskade inom intresseområde – Guide + nätverk – Mentor/förebild i andra ledet – stärker självförtroendet

12 “Jag ville lära mig fota men det kändes omöjligt. Kulturstorm fixade en kvinna som ville lära mig, hon blev min mentor. Hon visade mig basickunskaper- hur man tog bilder. Dessa kunskaper tog jag vidare till Norrlands universitetsjukhus och lärde barnen som bodde på sjukhuset. Jag fick göra sjuka barn glada och vi gjorde en utställning tillsammans. Jag kände mig behövd och gjorde något gott. Ett år senare fick jag fotojobb för MTV. Sedan pluggade jag kulturprojektledare i Göteborg och driver nu mina egna projekt – tack vare Kulturstorm”

13 4. SÄRSKILDA SATSNINGAR - INSPIRATION Gametime – basket & fotboll • Grundades av invandrargrupper + namn och logga • Jobbar i invandrartäta områden • Drop in-träffar – gratis för alla – inga förkunskaper • Ledarna främst tjejer – ledde till 50/50

14 MARKNADSFÖRING DÅLIGT EXEMPEL Tänk på vad er marknadsföring sänder ut för budskap ”En bild säger mer än tusen ord”

15 5. MARKNADSFÖRING – INSPIRATION

16 6. EKONOMI - INSPIRATION  Problem med att få tjejerna att fortsätta efter läger  Gratis terminskort + lånebrädor/skydd+ samåkning  Nästan alla fortsatte!

17 7. LÅNGSIKTIGHET - INSPIRATION She´s got the beats röda tråd 1. Förebilder som lockar in tjejerna 2. Nybörjarverksamhet – prova på 3. Stöd att ta plats på scen Kontaktnät för att repa, spela in, ge ut musik, spelningar = verksamma musiker 4. Opinionsbildning

18 7. LÅNGSIKTIGHET - INSPIRATION Sensus, DJ-camp, Linköping • 4 dagars DJ-camp för tjejer (18+) • Erbjuder 3 gratis rep på ett musikhus • Samarbetar med en klubb i stan dit de slussas vidare • Utbildade tjejer från campet blir lärare nästa gång

19 7. LÅNGSIKTIGHET – INSPIRATION Camp Remix 2012 • 5 dagars läger pop/rock/punk. • Stöd av kunniga ledare har inriktningen pop/rock/punk • Får ingå i en musikgrupp. Miss Beat, för tjejer som vill gå vidare i musiken • Ingår i en musikgrupp och träffas en gång i veckan under en termin • Avslutar terminen med att arrangera en konsert. • Hjälp av inspirerande och kunniga ledare Remix replokal • Replokal är för dig som spelar i band • Krav: övervägande tjejer/personer som definierar sig själva som tjejer i bandet. • Reptider med låg kostnad med utrustad replokal. • Tillgång till bandcoach TJEJ - NBV

20 8. SAMARBETE - INSPIRATION Crossing Boarders “Ha så kult”  Samarbetade med över 20 verksamheter med över 100 arrangörer  Nådde en bredare målgrupp - berikade mångfalden  Skapade crossovers  Ledde till samarbeten som fortsatt efter veckan!

21 9. INTEGRERING - INSPIRATION Crossing Boarders skatecamp

22 DEL 2: Kan inflytande vara ett verktyg för att skapa en mer inkluderande och jämställd verksamhet?

23 2 1 3 4 1, 2, 3, 4 Steg för inflytande

24  ”Vill du lära dig rappa och göra beats? Hip hop? Haha, ja sånt håller vi tyvärr inte på med här. Slå upp boken nu så kör vi en till Taube.”  ”Jag fick mycket läxor när jag gick kulturskola, de har gjort mig till en bättre musiker!”  ”Kursplaner är overkill, jag vet vad som ska göras och eleverna ska inte behöva tänka på det.”  ”När eleverna börjar prata om IT och alternativa lösningar för undervisningen slår ja dövörat till… Jag tror inte på sånt!”  ”Vi måste hitta bra plattformer för att kommunicera med våra elever, facebook- grupper går bort, det är för den unga generationen – inte för mig!” STEG 1 – Göra utan att fråga ”Jag vet vad unga tycker, jag har själv varit ung”.

25  Enkäter, idélådor, tävlingar, kundundersökningar – som ej återkopplas  Valalternativ: ”Ge förslag vilka låtar ni vill spela upp på konserten.”  Skendemokrati: ”Vid terminsstart får alla tycka till om målen, men oftast är det för tidskrävande att förändra så mycket, men de har ju i alla fall fått säga sin åsikt.” STEG 2 - Fråga och sen göra själv ”Det viktigaste är att de unga får göra sina röster hörda.”

26 ENKÄTER

27 Kampen om rampen

28 T.E.X:  Elevråd, arrangemangsgrupper, arbets/ämneslag, konsertråd m. elevrepresentation  Sätta upp mål, följa upp och utvärdera målen tillsammans  Skapa kundundersökningar tillsammans med de unga/föräldrar – vad är viktigt?  Gå igenom kundundersökningarna med elever – tillsammans besluta hur förändringar ska in i verksamhetsutvecklingen  Alla lärare har en ung mentor som är elev nu eller en som gått ut  Forumspel där både lärare och elever får uttrycka sig om skolan Detta steg måste göras rätt och måste börja tidigt!! STEG 3 – Göra tillsammans

29 Dream it Do it

30  Själva sätta upp föreställningar  Mentorsprogram elever emellan  Själva sätta upp träningsläger inför en konsert/uppvisning  Egna rep/träningstider och tillgång till handledare när de själva önskar (el sistema)  Elevstyrda forumspel för lärare om Musik och kulturskolan STEG 4 – Låta de unga göra själva

31

32 Idéer – Eleverna planerar vad kulturskolan ska vara, hur den ska utvecklas – ni antecknar. Eleverna håller temadag för lärarna om ”den perfekta musik och kulturskolan!” Ekonomi – Egen budget, röstning på nätet, unga tar beslut. Beslut – Omröstningar på sociala medier, styrelse med elevmajoritet, elever rekryterar lärare. Eleverna tar fram kurs- och verksamhetsplaner. Elevrektor? Genomförande – Som de unga själva vill, med er som verktyg! Utvärdering – Låta de unga utforma utvärderingen & avgöra om det blev lyckat eller ej. Ha inte egna mål och syften med de ungas projekt/arrangemang/upplägg! HIGH FIVA MED UNGDOMARNA!! STEG 5 – De unga styr

33 EXEMPEL PÅ HIGH FIVE PROJEKT

34  Ungdomsstyrelsen utsåg den kommun de ansåg jobbade och satsade bäst på ungdomar mellan 13 och 25 år  2008 blev Umeå utsedd till årets ungdomskommun Vadå ungdomskommun?

35  0,5miljoner, varav 150 000 kr från ungdomsstyrelsen  Anställde en ung person med 200 000 kr i budget  Vad ville ungdomarna att pengarna skulle gå till? - Satsningar på större arrangemang - Att få skapa aktiviteter själv VAD FICK VI FÖR DET DÅ?

36

37 MARKNADSFÖRING PÅ SOCIALA MEDIER

38 100 000 kr är nu avsatt för ungas egna initiativ och idéer. Pengarna kan sökas av alla unga i Umeå mellan 13-25 år. Både privatpersoner och föreningar kan ansöka om dessa pengar. Ansökan är enkel och man får besked om man får pengarna senast en vecka efter inlämnad ansökan. Regler för checken - Det finns inget maxtak på ansökan men om ansökan går på mer än 5000 kr kommer beskedet om man får pengarna eller ej ta längre tid. Ansök bara om de kostnader du faktiskt behöver. Mycket kan man få gratis via samarbeten. - Din idé ska genomföras i Umeå - Rikta sig till ungdomar i någon form under v.44 - Vara till glädje och/eller nytta på något sätt för andra än de/dem ansökande - Projektet måste följa svensk lag - Alla aktiviteter måste vara drogfria Det är först till kvarn som gäller på pengarna så snabba och sök. Fort som fan! Om du är osäker och vill bolla din idé. Maila ida.ostensson@umea.se eller ring 070 544 07 98.ida.ostensson@umea.se REGLER FÖR CHECKEN

39 Några av idéerna som genomfördes: • Maskeradsittning på universitetet • Kläder med budskap av kartong - workshop. • Tennbroderi • Skuggan – improvisationsteater • Väggmålningar på fritidsgårdar – konstskolesamarbete • TP inte TC - spela spel istället för att gå ut • Dansworkshop av Umeå dansskola • Kung fu workshop + mat och film • Umeå local jam - hiphop och R'n'B kväll • MAD gala - music against drugs • Halloween Boxbusters – snowboardjam mitt i stan Mer än 200 000 kr blev sökta i över 35 projekt på 2 veckor MER ÄN 100 000 KR TILL UNGAS IDÉER

40  Det finns fler steg.... prova er fram...6,7,8,9,100!  För att hantera nr 100 krävs det träning... alla steg är viktiga i olika faser  Ingen trodde att vi skulle kunna åka till månen...  Tävling: Månadens/årets ”High five” - för den som jobbat bäst med inflytande! NÖJ ER ALDRIG!

41 HEMLÄXA: TESTA DIN EGEN VERKSAMHET! www.jhe.nu

42

43 Hur kan ni använda er av jhe.nu? 1.Själv gå in och testa er verksamheten och få en nulägesanalys 2.Få en jämförelse med andra inom ert eller andra fält. 3.Ett diskussionsunderlag av enskilda svar i en arbetsgrupp. 4.Göra testet tillsammans och spara ner ert gemensamma svar/resultat 5.Göra testet 6-12 månader senare och se om ert resultat har förändrats. 6.Läsa tipsen på de steg som ni har lägre poäng på och skapa handlingsplaner. 7.Sprida testet till andra som behöver få upp ögonen för jämställdhetsarbete och metoder. Ni kan testa allt från en liten del av en verksamhet till hela skolan

44 UTVÄRDERING AV PASSET + och – på post-it lappar Tänk konstruktivt :)

45 Kontakt Ida Östensson 070 544 07 98 ida@crossingboarders.se www.crossingboarders.se www.reachforchange.org/crossing-boarders www.twitter.com/xingboarders www.jhe.nu www.twee-q.com


Ladda ner ppt "#crossingboarders. PASSETS TEMA 1. Hur når och rekryterar vi underrepresenterade målgrupper? Hur behåller vi de som kommit till."

Liknande presentationer


Google-annonser