Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner? Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner? Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81"— Presentationens avskrift:

1 Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner? Björn Stenvad Sponsoranalytiker

2 Oberoende analysföretag specialiserade inom sponsring och evenemang Vi erbjuder: Validerade kvalitativa och kvantitativa mätningar Mediebevakning Värdering Faktabaserad rådgivning Verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark Egen forskningsverksamhet – Hans Mathias Thjømøe, Handelshögskolan BI i Oslo Sponsor Insight

3 Andra byråerRättighetsinnehavareSponsorer

4 ”Vi behöver nu mer stöd” ”Sponsorerna sviker” ”Sponsorerna ställer inte upp” vad är sponsring?

5 Kommunikation via människors passioner Sponsor Insight Kommunikation via människors passioner Sponsor Insight Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter. Den sponsrade ger vissa förmåner till sponsorn och får som motprestation kontanta medel, varor eller tjänster. Har inga krav på motprestation avtalats är det inte sponsring utan fråga om gåva eller donation. Uppsala Universitet Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter. Den sponsrade ger vissa förmåner till sponsorn och får som motprestation kontanta medel, varor eller tjänster. Har inga krav på motprestation avtalats är det inte sponsring utan fråga om gåva eller donation. Uppsala Universitet Sponsring är associationsmarknadsföring; en affärsmässig metod för kommunikation, marknadsföring och försäljning. Sponsring bygger på ett kommersiellt avtal mellan (normalt) två parter där ett företag betalar för kommersiella rättigheter att utnyttja en association (med t.ex. ett evenemang, en person, organisation, ett projekt) Sponsrings- och eventföreningen Sponsring är associationsmarknadsföring; en affärsmässig metod för kommunikation, marknadsföring och försäljning. Sponsring bygger på ett kommersiellt avtal mellan (normalt) två parter där ett företag betalar för kommersiella rättigheter att utnyttja en association (med t.ex. ett evenemang, en person, organisation, ett projekt) Sponsrings- och eventföreningen vad är sponsring?

6 Källa: Sponsor Navigator 2008, Sponsor Insight jag blir mer positiv till företag som sponsrar… 8 av 10 svenskar 7 av 10 svenskar

7 Källa: QuickWise, på uppdrag av Annonsörföreningen, april 2005 marknadsföring vi tycker om

8 *Andel av reklamkakan Källa: IRM Sponsringskakan: +89 procent Reklamkakan: +41 procent utveckling Sverige

9 TV-reklam vs. Sponsring MSEK

10 Högre krav på etik och samhällsansvar Möjlighet till möten och associationer – produkterna blir mer och mer lika Idrotten blir mer och mer kommersiell Mer idrott i TV De sociala organisationerna blir mer och mer professionella Kan öka ännu mer om… Mediebyråerna tar till sig sponsringen till fullo Rättighetsinnehavarna lär sig räkna Utveckling av kanaliseringen varför ökar sponsring?

11 Involvement with 1) Sponsor Category 2) Object Category Attitude towards Sponsor Object Attitude towards Sponsor Fit Attitude towards Sponsorship Sponsor Sincerity Effect for sponsor Effect for sponsor object,19,49,20,19,38,51,14,28,14,16,29 sponsringens villkor

12 ge sponsorn beröm ICA är stolt sponsor till Med hjälp av kunde vi under 2006 hjälpa barn med bromsmedicin mot HIV. Stort tack för ert stöd. Med hjälp av kunde vi under 2006 hjälpa barn med bromsmedicin mot HIV. Stort tack för ert stöd.

13 ge sponsorn beröm

14 hur viktiga är följande mål och syften för ert sponsorskap? Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005

15 hur viktiga är följande mål och syften för ert sponsorskap? Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005

16 Rättighet Målgrupp Kanaler Varumärke Samhälls- ansvar Försäljning Affärsnätverk Analys

17 Entreprenörsinriktade människor Svenska folket Entreprenörer med en idé målgrupp Nyföretagare

18 kanaler Webb vs intresserade (nr 2) medlemmar 20 MSEK omsättning sponsring räckvidd upplaga MSEK omsättning annonser

19 kanaler

20

21

22

23

24

25 samhällsansvar 88 % uppger att de kommer söka sig till arbetsgivare vars engagemang i CSR-frågor speglar deras egna värderingar. 86 % kan tänka sig att lämna en arbetsgivare som inte längre uppfyller CSR-kraven. Källa: Öhrlings PricewaterhouseCoopers, ungdomar i hela världen

26 Sponsorpengar Erfarenheter Insikt Glädje Sällskap Livsglädje Ungdomlighet samhällsansvar

27

28

29 ErinranEffekt Sponsorerinran AktiveringLojalitet Reaktion analys

30 - brand relation

31 analys - top-of-mind – Ishockey VM 2008 Fråga: Om jag ber dig att tänka på ett ölmärke, vilket är det första ölmärke du tänker på då? Målgruppen = sett minst 3 matcher av hockey-VM 2008

32 analys Jag skulle sakna sponsor X om de slutade sponsra Nyföretagarcentrum…

33 Stort tack! Björn Stenvad Sponsoranalytiker


Ladda ner ppt "Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner? Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81"

Liknande presentationer


Google-annonser