Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En företagares upplevelse av vardagen och kommunen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En företagares upplevelse av vardagen och kommunen."— Presentationens avskrift:

1 lars.ericson@ramsoforvalning.se1 En företagares upplevelse av vardagen och kommunen

2 lars.ericson@ramsoforvalning.se2 Mål och syfte 1. Ge er en bild av hur en entreprenör och företagare är och fungerar 2. Dela med mig av mina erfarenheter av kontakter med kommunala förvaltningar

3 lars.ericson@ramsoforvalning.se3 Lars Ericson Göteborgare Gift med Helena 3 barn Litteratur, historia, segling, religionsfilosofi, idrott, musik Egenföretagare sedan 1991 EntreprenörSamarbetspartnerwww.lars.ericson@ramsoforvaltning.se

4 lars.ericson@ramsoforvalning.se4 Några av våra projekt  Tidbloms Hotell & Restaurang, Göteborg 1991 - 1996  Lundsbrunn Konferens & Kurort, Götene 1998 - 2003  Smögens Havsbad, Smögen, Sotenäs 2003 – 2008  Haparanda Arctic Spa 2008 - 2010  Marstrand, Kungälv 2009 -

5 lars.ericson@ramsoforvalning.se5 Avgörande skillnader  Personer/personligheter  Kulturer  policys  rutiner  Ledarskap

6 lars.ericson@ramsoforvalning.se6 Lundsbrunn 1998 – 2002 Tkr

7 lars.ericson@ramsoforvalning.se7 Smögens Havsbad 2002 – 2007 Tkr

8 lars.ericson@ramsoforvalning.se8 Kommunkontakter  Planfrågor

9 lars.ericson@ramsoforvalning.se9

10 10 Kommunkontakter  Planfrågor  Tillståndsfrågor  Personalrekrytering och utbildning  Byggfrågor  Kultur  Mm.mm.

11 lars.ericson@ramsoforvalning.se11 Café Havsnära - Smögen

12 lars.ericson@ramsoforvalning.se12 Kontakter för Café Havsnära  Miljö – och hälsa - tillstånd  Alkoholhandläggaren – tillstånd  Skatt  Personbevis  Konkursfrihetsbevis  Ritningar  mm  Byggkontoret – bygg – och planfrågor  Trafikkontoret – p – platser och transporter  Tekniska kontoret – båtplatser  Kulturnämnden - kulturverksamheten  Räddningstjänsten – brand  Polisen – tillstånd

13 lars.ericson@ramsoforvalning.se13 Åtgärdslista Café Havsnära Åtgärdslista Havsnära ÅtgärdAnsvarigKlart Alkoholtillstånd Torbjörn 0705 139505 LEOK Miljö och Hälsa Henrik 0706 245471 BLOK Räddningstjänst Kurt 0706 056704 BLOK Polisen LEOK Trafikkontoret LEOK Tekniska nämnden LEOK Fora LEOK Alecta LEOk Skattemyndigheten LEOK Byggkontoret LEOK Inredning LEKlart Utrustning - rest LEKlart Utrustning - kök LEKlart

14 lars.ericson@ramsoforvalning.se14 Åtgärdslista - forts Utsmyckning HEOK Meny - mat LJOK Meny - dryck LJOK Telefonabonnemang ALKlart - - Till Caféet - 0523 - 610 100 - - Till kortdragaren 0523 310 36 Kortdragare LEKlart Mf LJKlart Trycksaker LKOK Logotype LJOK Personalplanering LJOK Bryggplatser LEOK Musikkvällar LJ/LEOK Utställarverksamhet/Galleri LEOK Övrig kultur LE OK Aktivitetsutformning LJ OK Bokningsrutiner LJOK

15 lars.ericson@ramsoforvalning.se15 Åtgärdslista - forts Larm LEOK Prissättning aktivitet och uthyrning LJ OK Kassasystem Ankers LEKlart Tredje våningen LE OK Försäkring LEOK! Sol - och regnskydd BLAvvakta Altan BLKlar Ölpump Spendrups Markus 0701 886545 LJKlar Kaffemaskin LEOK Kaffeleverantör LEOK Avtal med Amex LE9573130333 Avtal med Diners LE20357330024 Avtal VISA LE OK P - plats Göran Johansson 0706 - 264767 LEOK!

16 lars.ericson@ramsoforvalning.se16 Åtgärdslista - forts Båt avvakta! LEAvvakta Skyltar LEOK Piano LE OK PA LE OK Musikanläggning AL OK

17 lars.ericson@ramsoforvalning.se17 Entreprenörens akilleshäl! Brist på tid Brist på resurser

18 lars.ericson@ramsoforvalning.se18 Det handlar om 1. Smidighet - effektivitet 2. Inställning i organisationen 3. Attityder till företagande och företagare

19 lars.ericson@ramsoforvalning.se19 1. Smidigt - effektivitet

20 lars.ericson@ramsoforvalning.se20 Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!

21 lars.ericson@ramsoforvalning.se21 Hot mot effektivitet MålkonflikterIntressekonflikter Politiska konflikter Personliga konflikter Kravet på transparens

22 lars.ericson@ramsoforvalning.se22 Exempel ur min erfarenhet  Nämndens ordförande, som backar omedelbart vid samrådet = politik.  Gamla personliga konflikter i kommunen  Revirtänkande mellan  Förvaltningar  Tjänstemän  Politiker  Ö – rådet på Smögen

23 lars.ericson@ramsoforvalning.se23 Kvalitén i tjänsten man levererar är beroende av den person, som levererar den!

24 lars.ericson@ramsoforvalning.se24 2. INSTÄLLNINGEN

25 lars.ericson@ramsoforvalning.se25 Smögens Havsbads expansion  Omsättningsökning från knappt 14 miljoner till ca 49 miljoner på knappt 4 år år  Omsättningsökning = 35 miljoner  Årsverken (ökning) = 50  Antal pers (ökning) = 100 - 110  Hur många ytterligare i kommun?  25 miljoner i löner och lönebikostnader

26 lars.ericson@ramsoforvalning.se26 3. Attityder mot företagande och företagare

27 lars.ericson@ramsoforvalning.se27 Lundsbrunns Konferens & Kurort 1998  25 uppsagda  -25.000.000:- de senaste åren  -5.800.000:- året vi tog över  Negativ spiral  Konkurshot

28 lars.ericson@ramsoforvalning.se28 Lundsbrunns Konferens & Kurorts utveckling 1998 - 2003  Ökade antalet helårstjänster med 47 st  Arbete för ca 75 – 85 personer  Omsatte under 5 år ca 160 – 170 miljoner  Av det betalade vi 75 miljoner i löner, skatter, social avgifter mm

29 lars.ericson@ramsoforvalning.se29 Anna – Greta Wide folkskolelärareGöteborg 1920 - 1965


Ladda ner ppt "En företagares upplevelse av vardagen och kommunen."

Liknande presentationer


Google-annonser