Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Södermanlands Nyheter och sn.se räckvidder, hushållstäckning, upplaga, tidningsläsning och inställning till reklam.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Södermanlands Nyheter och sn.se räckvidder, hushållstäckning, upplaga, tidningsläsning och inställning till reklam."— Presentationens avskrift:

1 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Södermanlands Nyheter och sn.se räckvidder, hushållstäckning, upplaga, tidningsläsning och inställning till reklam i A-region 05 Nyköping* OD mars 2012 2011 helår * A-region 05 Nyköping är kommunerna; Nyköping, Oxelösund, Gnesta och Trosa. Nyköping/Oxelösund Trosa/Gnesta Nyköping/Oxelösund Trosa/Gnesta

2 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår 58 000 personer läser SN varje dag (2011) Riket A-region 05 Räckvidd antal läsare Södermanlands Nyheter - räckvidd 2001 – 2011 i riket och i A-region 05 Nyköping. Med räckvidd menas; antal personer i befolkningen 15-79 år som läser varje nummer av Södermanlands Nyheter. A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000

3 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår SN:s - upplageutveckling från 1998 Södermanlands Nyheter - upplaga 1998 – 2011 helår. Upplaga talar om hur många nummer av tidningen som distribueras i ett givet område. Upplagan anger antalet ex, men inte antalet läsare. Antalet läsare anges i räckvidd. Upplaga - antal Källa: TS:helår 2011

4 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Hushållstäckning – i 7 av 10 hushåll i Nyköping prenumererar man på SN Källa: TS:helår 2011 A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 Hushållstäckning talar om hur många hushåll i ett givet område som har ett eget prenumererat ex. I Nyköping prenumererar 7 av 10 hushåll (68%) på SN. SN:s dagliga upplaga är till 93% prenumererad och varje morgon får 24 200 prenumeranter sin SN hem i brevlådan och 200 personer köper sitt lösnummer. Varje nummer av SN läses i genomsnitt av 2,4 personer. Inom parentes (populations- och hushållsändring sedan föregående år) OrtPopulationAntal hushållUpplagaHushållstäckning Nyköping 51 644 (+435)23 344 (+213) 15 87468% Oxelösund 11 193 (+67)5 032 (+30) 3 43468% Trosa 11 462 (+16)4 456 (+3) 2 35353% Gnesta 10 360 (+42)4 137 ( +17) 2 02949% A-reg 05 Nyköping 84 659 (+560)36 969 (+263) 23 69664%

5 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Räckvidd SN 15-79 år, riket, A-region 05 Nyköping och i kommunerna Räckvidd - antal läsare Riket A-region 05 (Nyköping+Oxelösund+Gnesta+Trosa) Nyköping Oxelösund Trosa Gnesta A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 31 000 7 000 5 000

6 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Räckvidd SN - 15-79 år, A-region 05 Nyköping Räckvidd och OTS vid fler införanden A-region 05 Nyköping Möjligheten att se din annons anges som OTS (Oportunity to see) Vid 1 införande av annons i SN är nettoräckvidden i A-region 05 Nyköping 72% och en läsare har haft möjligheten att se din annons vid 1 (ett) tillfälle. Vid 2 införande är nettoräckvidden 76 % och en läsare har haft möjlighet att se din annons 1,9 gånger. Några nya läsare tillkommer dag två, osv. Vid 5 införanden är nettoräckvidden 81% och en läsare har haft möjlighet att se din annons 4,4gånger. Reklam är upprepning. Nyttan av att repetera din annons i tidningen gör att fler ges möjlighet att se den och att se den flera gånger. A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000

7 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Räckvidd SN - 15-79 år, Nyköping + Oxelösund Räckvidd och OTS vid fler införanden Nyköping+Oxelösund Räckvidd och OTS vid fler införanden Nyköping Räckvidd och OTS vid fler införanden Oxelösund* Vid 1 införande av annons i SN är nettoräckvidden i Nyköping+Oxelösund 77% och en läsare har haft möjligheten att se din annons vid 1 (ett) tillfälle. Vid 2 införande är nettoräckvidden 81% och en läsare har haft möjlighet att se din annons 1,9 gånger. Några nya läsare tillkommer dag två, osv. Vid 5 införanden är nettoräckvidden 85 % och en läsare har haft möjlighet att se din annons 4,5gånger. A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 * Få intervjuer (under 100) Möjligheten att se din annons anges som OTS (Oportunity to see) Reklam är upprepning. Nyttan av att repetera din annons i tidningen gör att fler ges möjlighet att se den och att se den flera gånger.

8 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Räckvidd SN - 15-79 år, Gnesta + Trosa Räckvidd och OTS vid fler införanden Gnesta + Trosa Räckvidd och OTS vid fler införanden Gnesta* Räckvidd och OTS vid fler införanden Trosa* Vid 1 införande av annons i SN är nettoräckvidden i Gnesta + Trosa 57% och en läsare har haft möjligheten att se din annons vid 1 (ett) tillfälle. Vid 2 införande är nettoräckvidden 63% och en läsare har haft möjlighet att se din annons 1,8 gånger. Några nya läsare tillkommer dag två, osv. Vid 5 införanden är nettoräckvidden 71% och en läsare har haft möjlighet att se din annons 4 gånger. * Få intervjuer (under 100) A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 Möjligheten att se din annons anges som OTS (Oportunity to see) Reklam är upprepning. Nyttan av att repetera din annons i tidningen gör att fler ges möjlighet att se den och att se den flera gånger.

9 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 A-region 05 Nyköping – kön och läsning SN - besök sn.se Räckvidd procent av populationen 71% av männen läser SN varje dag. 36% besöker sn.se varje vecka eller oftare. 77% läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. 33 000 personer i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år är män. 24 000 (71%) av dem läser SN varje dag. 12 000 (36%) besöker sn.se varje vecka eller oftare.25 000 (77%) läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. Läser SN Besöker sn.se varje vecka eller oftare Läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare ålderPopulationAntalAndel av pop.AntalAndel av pop.AntalAndel av pop. Män33 00024 00071%12 00036%25 00077% Kvinnor33 00024 00072%11 00033%26 00079% Totalt66 00047 00072%23 00035%52 00078%

10 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår 9 000 personer i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år bor i bostadsrätt. 6 000 (66%) av dem läser SN varje dag. 3 000 (33%) besöker sn.se varje vecka eller oftare.7 000 (73%) läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 Läser SN Besöker sn.se varje vecka eller oftare Läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare BoendeformPopulationAntalAndel av pop.AntalAndel av pop.AntalAndel av pop. Bostadsrätt9 0006 00066%3 00033%7 00073% Hyresrätt13 0008 00062%5 00039%10 00074% Villa38 00030 00078%13 00034%32 00082% Jordbruks- eller annat boende5 0003 00062%2 00030%3 00066% Räckvidd – antal i procent av populationen A-region 05 Nyköping – boendeform och läsning SN - besök sn.se 66% av de som bor i bostadsrätt läser SN varje dag. 33% besöker sn.se varje vecka eller oftare. 73% läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare.

11 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 Läser SN Besöker sn.se varje vecka eller oftare Läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare Ekonomiska lägetPopulationAntalDel av pop.AntalDel av pop.AntalDel av pop. Ej gott11 0007 00062%2 00020%7 00069% Ganska gott41 00029 00072%15 00037%32 00078% Mycket gott13 00010 00078%5 00042%11 00085% A-region 05 Nyköping – ekonomiska läget och läsning SN - besök sn.se Räckvidd procent av populationen 72% av de som tycker att hushållets ekonomiska läge är ”Ej gott”, läser SN varje dag. 20% besöker sn.se varje vecka eller oftare. 69% läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. 11 000 personer i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år tycker att hushållets ekonomiska läge är ”ej gott”. 7 000 (62%) av dem läser SN varje dag. 2 000 (20%) besöker sn.se varje vecka eller oftare.7 000 (69%) läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare.

12 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 A-region 05 Nyköping – utbildning och läsning SN - besök sn.se Räckvidd procent av populationen 76% av de som har grundskoleutbildning läser SN varje dag. 19% besöker sn.se varje vecka eller oftare. 78% läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. 19 000 personer i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år har grundskoleutbildning. 14 000 (76%) av dem läser SN varje dag. 4 000 (19%) besöker sn.se varje vecka eller oftare. 15 000 (78%) läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. Läser SN Besöker sn.se varje vecka eller oftare Läser SN och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare ålderPopulationAntalAndel av pop.AntalAndel av pop.AntalAndel av pop. Grundskola19 00014 00076%4 00019%15 00078% Gymnasium26 00019 00071%12 00044%21 00078% Universitet Högskola21 00014 00069%8 00037%16 00077%

13 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 A-region 05 Nyköping – detta läser vi mest i SN 96% av de kvinnorna som läser tidningen i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år läser lokala nyheter, 98% av männen. Männen läser i snitt tidningen 21 minuter/dag och kvinnorna 20minuter/dag. Stoppkraft – ju längre man läser/lyssnar/tittar på ett media, desto större är möjligheten för din annons att synas.

14 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 A-region 05 Nyköping – detta gör vi på Internet 53 000 (81%) av de som bor i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år använder e-post. 43 000 (65%) läser lokala nyheter. Tjänster på InternetAntalDel av pop. Använder E-Post53 00081% Betala Räkningar/Bankärenden50 00075% Telefonnummer/Adresssökning50 00075% Väder46 00070% Köp/Sälj45 00068% Nyheter44 00066% Butiker43 00065% Lokala Nyheter43 00065% Nöje/Evenemang42 00063% Resor41 00062% Tittar På Webb-Klipp Ex Youtube40 00060% Jämföra Priser40 00060% Musik39 00059% Tv-Kanal/Tv-Program38 00058% Mat/Dryck38 00058% Nätbutik37 00056% Riksnyheter37 00055% Specialintressen/Hobbies37 00055% Bostad36 00054% Wikisar (Wikipedia)35 00053% Använder Sociala Nätverk33 00050% Företag33 00050% Lyssnar På Musik Online33 00049% Tittar På Webb-Tv32 00048% Jobb30 00046% Kultur29 00043% Bil/Motor28 00043% Tjänster på InternetAntalDel av pop. Heminredning28 00043% Lyssnar På Webb-Radio27 00041% Radiokanal/Radioprogram27 00040% Hälsa/Friskvård26 00040% Sport24 00037% Chattar22 00034% Bloggar21 00032% Auktioner21 00032% Communities21 00032% Näringsliv/Ekonomi21 00031% Studier/Forskning20 00030% Aktier/Fonder/Börskurser19 00029% Nedladdning/Fildelning18 00028% Mode/Skönhet18 00027% Laddar Ner Musik16 00024% Lek/Tävlingar16 00024% Ledare/Debatt14 00022% Laddar Ner Film11 00017% Spelar Online-Spel11 00017% Kommenterar Andras Bloggar9 00014% Föräldrar/Barn9 00014% Spel Om Pengar Gambling6 0009% Mikrobloggar (Twitter/Bloggy)5 0008% Kärlek/Relationer4 0007% Skriver På En Egen Blogg4 0006% Dating3 0005% Kommenterar Nyhet P Nyhetssajt3 0004%

15 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 A-region 05 Nyköping – inställning till reklam i olika medier 28 000 personer 42% av populationen i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år är ”ganska eller mycket positivt” inställda till reklam i morgontidningen (SN). Allmän inställning till reklamAntalDel av pop. Annonser i morgontidningar28 00042% Butiksreklam26 00039% Annonser i gratistidningar20 00031% Direktreklam i brevlådan18 00027% Annonser på Internet12 00019% Reklamtavlor/affischpelare12 00019% Reklambilagor i morgontidning12 00018% Annonser i telefonkataloger10 00015% TV-reklam9 00014% Radio-reklam5 0008% Reklam i mobilen2 0003%

16 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 47 000 personer (72% av populationen) i A-region 05 Nyköping läser SN varje dag. 52 000 (78% av populationen) läser SN varje dag och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare. Räckvidder Radio, TV, www, och DR jämfört med SN i A-region 05 Nyköping procent av population MedieAntalDel av pop. SN+sn.se52 00078% SN47 00072% Direkt- reklam (oadr.)41 00062% TV4 >15 min/dag31 00046% sn.se23 00035% SR P4 >5 min/dag19 00029% Rix Fm >5 min/dag12 00019% SR P3 >5 min/dag1200019% Bandit >5 min/dag6 00010%

17 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Nyköping – hantering av DR i brevlådan Hantering oadresserad DRAntal% av pop Nej tack till direktreklam17 00025% Slänger direkt5 0007% Bläddrar igenom38 00058% Läser det mesta500<1% A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 17 000 personer, 25% av de som bor i A-region 05 Nyköping i åldern 15-79 år har skylt på brevlådan med nej tack till reklam. 68% - 11 000 av dem läser SN varje dag. 32% - 5 000 besöker sn.se varje vecka eller oftare. 74% - 12 000 läser SN varje dag och/eller besöker sn.se varje vecka eller oftare.

18 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 www.sn.se - genomsnittlig räckvidd i riket och A-region 05 Nyköping 39 000 personer i riket besöker www.sn.se varje vecka eller oftare. 23 000 personer i A-region 05 Nyköping besöker www.sn.se varje vecka eller oftare. Det betyder att 35% av oss som bor i A-region 05 Nyköping besöker www.sn.se varje vecka eller oftare.

19 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår SN www.sn.se 38 000 20 000 Dubbelläsning SN och www.sn.se - vecka i riket 58 000 personer i riket i åldern 15-79 år, läser Södermanlands Nyheter. (38 000+20 000) 38 000 personer läser enbart Södermanlands Nyheter. 20 000 läser både Södermanlands Nyheter och besöker www.sn.se (dubbel-läsning). 19 000 besöker enbart www.sn.se (nettotillägg). Räckvidden för SN + www.sn.se är 77 000 läsare (38 000+20 000+19 000). Trafiken på www.sn.se vecka 10 - 2012; 43 473 ”unika besökare” gjorde 139 775 ”besök” på sn.se och det gjordes 333 237 ”sidvisningar” Unika webbläsare Förenklat uttryckt kan detta sägas motsvara antalet datorer som kopplats upp mot sn.se Sidvisningar Förenklat uttryckt kan detta sägas motsvara en fil eller en kombination av filer skickade till en användare som ett resultat av denna användares förfrågan. En förfrågan av en giltig användare ska resultera i en sidvisning. Besök Förenklat uttryckt kan detta sägas motsvara hur många gånger en unik webbläsare har varit uppkopplad mot mätobjektet och hämtat information. 77 000 19 000

20 Källa: Orvesto Konsument 2011:helår A-region 05 Åldersgrupp 15-79 år Population 66 000 SN www.sn.se 28 000 19 000 4 000 19 000 47 000 personer i A-region 05 i åldern 15-79 år, läser Södermanlands Nyheter. (28 000+19 000). 28 000 personer läser enbart Södermanlands Nyheter. 19 000 läser både Södermanlands Nyheter och besöker www.sn.se (dubbel-läsning). 4 000 besöker enbart www.sn.se (nettotillägg). Räckvidden för SN + www.sn.se i A-region 05 Nyköping är 51 000 läsare (28 000+19 000+4 000). Dubbelläsning SN och sn.se - vecka i A-region 05 Nyköping I A-region 05 Nyköping finns 66 000 personer i åldern 15-79 år. 51 000 (78%) av dem läser SN varje dag eller besöker sn.se varje vecka eller oftare! RÄCKVIDD 8 av 10 51 000


Ladda ner ppt "Källa: Orvesto Konsument 2011:helår Södermanlands Nyheter och sn.se räckvidder, hushållstäckning, upplaga, tidningsläsning och inställning till reklam."

Liknande presentationer


Google-annonser