Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 DAGENS TEMA.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 DAGENS TEMA."— Presentationens avskrift:

1 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 DAGENS TEMA

2 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Lagerlokalisering Hur många lager/terminaler ska man ha och vart ska de vara geografiskt? Trenden har länge varit: Centralisering! Ett enda lager eller terminal med central placering för att täcka alla kunders behov

3 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Fördelar:  Sänkta kostnader tex i form av lagerhållningskostnader  Stordriftsfördelar vid tex investeringar  Förenklad administration  Sänkta lagernivåer (lägre lagerföringskostnader) med bibehållen lagertillgänglighet Centralisering av lager Vad är motiven?

4 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 En ”tumregel” säger: Om man förändrar antalet lager/terminaler från m till n så ger det följande minskning av lagernivåerna Centralisering av lager Vad är motiven?

5 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Nackdelar:  Högre transportkostnader (ökat transportarbete)  Miljöaspekter (om transportarbetet ökar)  Komplexare planering (vilket ställer högre krav på informationssystemen  Servicenivån kan bli sämre mot kunder på stora avstånd Centralisering av lager Vad är motiven?

6 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Fördelar:  En enkel metod att använda  Bra att använda som överslag Nackdelar  Transportkostnaderna antas vara linjära mot avståndet  Endast en lokalisering kan beräknas  Eventuella restriktioner kan inte tas med Vart ska lagret vara? ”Tyngdpunktsmetoden” En kvantitativ modell

7 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Tyngdpunktsmetoden Ett exempel Efterfrågan/ behov V 1 : ton/år V 2 : ton/år V ton/år Koordinater M1: x 1 =2, y 1 =5 M2: x 2 =2, y 2 =1 M3: x 3 =6, y 3 =6 Transport- kostnader T 1 : 6 kr/ton o mil T 2 : 7 kr/ton o mil T 3 : 7 kr/ton o mil M1 M2 M3 X-koordinat Y-koordinat 0

8 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Efterfrågan/ behov V 1 : ton/år V 2 : ton/år V ton/år Koordinater M1: x 1 =2, y 1 =5 M2: x 2 =2, y 2 =1 M3: x 3 =6, y 3 =6 Transport-kostnader T 1 : 6 kr/ton o mil T 2 : 7 kr/ton o mil T 3 : 7 kr/ton o mil

9 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Tyngdpunktsmetoden Lösning M1 M2 M3 X-koordinat Y-koordinat 0

10 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Tyngdpunktsmetoden

11 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Lagerlokalisering Vart ska det ligga? Övergripande geografiska frågor  Marknadens tyngdpunkt (lägsta transportkostnaderna)  Infrastruktur  Ekonomiska förhållanden (möjlighet till bidrag?)  Tillgång till arbetskraft

12 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 Lagerlokalisering Andra frågor vid nyetablering  Vilka produkter ska lagerföras?  Differentierat eller fullt sortiment?  Servicekrav, olika för olika produkter?  Ett eller flera lager?  Eget eller hyrt lager (3pl?)?  Fysisk hantering (automatlager, plocklager, utrustning...?

13 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 KoS-uppgift Vart ska det nya lagret ligga?  Använd fraktkostnaderna som räknades fram i den förra KoS-uppgiften  Använd leverantörs- och kundregistret i kompendiet för att ta fram transporterade volymer  Använd kartan i kompendiet för koordinater  Gör en tyngdpunktsberäkning  Lämna ett motiverat förslag till lämplig lokalisering av KoS nya lager  Maila förslaget till mig (en excelfil lämpligen)

14 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 KoS-uppgift Tyngdpunktsberäkningen Alternativ 1  Lägg in data i ett excelark och skapa de formler som behövs för beräkningen Alternativ 2  Använd den färdiga mallen och lägg in data i den Alternativ 3  Räkna alltihop på miniräknaren (och få kramp i pekfingret)

15 Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 KoS-uppgift Tyngdpunktsberäkningen Alternativ 2 Inmatning Alternativ 2 Resultat Tråkigt alternativ Gör en egen


Ladda ner ppt "Roland Carlsson Lagerstyrning och transportekonomi 2013 DAGENS TEMA."

Liknande presentationer


Google-annonser