Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träff om Idrottslyftet 2016 – 2019 Välkommen!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träff om Idrottslyftet 2016 – 2019 Välkommen!"— Presentationens avskrift:

1 Träff om Idrottslyftet 2016 – 2019 Välkommen!

2 Frågor i tiden Notera på papper, som finns på ditt bord!

3 Idrottslyftets logga

4 Idrottslyftets logga

5 Idrottslyftets logga Den nya logotypen ska kommunicera:
Mångfald > > > Så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt Annorlunda > > > utanför ”boxen”, unik, speciell Verksamhetsutveckling > > > framåtrörelse, uppåtrörelse, utveckling, progression, positivt Idrottens egenvärde > > > delaktighet, samhörighet, glädje, gemenskap

6 Idrottslyftets logga I texten ”IdrottsLyftet” används typsnittet ”Museo 900”, som är modernt, tydligt och kommunicerar noggrannhet, självsäkerhet och övertygelse, samtidigt som det är mjukt och inbjudande.

7 Idrottslyftets logga typer/ Har du frågor om logotyperna? Hör av dig till

8 Frågor i tiden Idrottslyftsapplikationen > Idrottsmedel
Vårens Idrottslyftsträff Uppdatering av Idrottslyftets ABC (inklusive beskrivning av distriktens SF-specifika insatser)

9 En SMARRig träff Syfte: Att förstärka relationen mellan SF och distrikt samt kunskapspåfyllnad och inspiration. Mål: Att alla har fått en tydligare bild av kommande arbete, har en känsla av att VI ska göra det här tillsammans och har etablerat några nya kontakter. Att alla har lärt sig något nytt! Arbetsgång: Se separat program, viss dokumentation kommer att finnas på Regler: Lyssna uppmärksamt och var aktiv i dialogerna! Håll tiden! Roller: Anders, Milou och Lena med flera leder. Samtliga bidrar till en bra och givande träff.

10 Program tisdag 29 november
Kl Inledning med fokus på SF:s och distrikts arbete med IL 2017 – Kl Föreläsningspass 1, fokus ”Träning & tävling”/ speeddating grupp 2 Kl Lunch Kl Reflektion föreläsningspass 1/forts. speeddating grupp 1 Kl Föreläsningspass 2, fokus ”Tränare & ledare”/ speeddating grupp 1 Kl Eftermiddagsfika Kl Reflektion föreläsningspass 2/forts. speeddating grupp 2 Kl Inspirationspass med Jens Lind Kl Dagen avslutas för SF, de distrikt som önskar stannar kvar för att prata om distriktens planer. Kl Middag för de som bor kvar på hotellet Några omkastningar i programmet jämfört med kallelsen Ta chansen att prata med fler – speeddatingen är inte enda tillfället att etablera kontakta med distrikt/SF. Har frångått differentieringsgrupperna. Föreläsningspassen filmas. Alla föreläsningar på eventvåning. Speeddatingen på entréplan i lokal Linus + Sandra. Fika serveras på eventvåningen Lunch (mingel) på bottenplan utanför Sandra + Linus Middag – i restaurangdelen på entréplan, vin & öl köps i baren Gruppincheckning i samband med eftermiddagsfika

11 Program onsdag 30 november
Kl Inledning Kl Hur kan vi utveckla vårt uppföljnings- och utvärderingsarbete? – Strategirådet berättar Kl Föreläsningspass 3, fokus ”Anläggning”/speeddating grupp 3 Kl Förmiddagsfika Kl Reflektion föreläsningspass 3/forts. speeddating grupp 3 Kl Lunch Kl Föreläsningspass 4, fokus ”Föreningsmiljö”/ speeddating grupp 4 Kl Reflektion föreläsningspass 4/forts speeddating grupp Kl Avslutning och eftermiddagsfika

12 Utmana din förening Se film via följande länk: utu.be

13 Fler filmer

14 Strategiarbetets milstolpar

15 Svensk idrotts mål 2025 Livslångt idrottande:
Svensk idrott ska vidareutveckla verksamheten så att barn, unga, vuxna och äldre väljer att idrotta i förening under hela livet. Svensk idrott ska nå fler idrottsliga framgångar internationellt. Idrottens värdegrund är vår styrka: Alla lever och leder enligt svensk idrotts värdegrund. Idrott i förening: Svensk idrott ska vidareutvecklas, samverka med andra aktörer och ge goda möjligheter att idrotta i förening. Idrotten gör Sverige starkare: Idrottsrörelsen är en ännu starkare samhällsaktör.

16 Svensk idrotts utvecklingsresor - förslag
En ny syn på träning och tävling Inkluderande idrott för alla En jämställd idrott – en självklarhet Ett modernt medlemskap som engagerar

17 Livslångt idrottande - triangel blir rektangel ”Så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt”

18 Idrotten står inför utmaningar

19 Dags för rörelsebingo!

20

21 Idrottslyftets syfte Att utveckla verksamheten så att barn och unga i åldern 7-25 år väljer att idrotta i förening och stimuleras till ett livslångt idrottande i föreningsidrotten.

22 Idrottslyftets mål Att samtliga SF, utifrån sina unika behov, vid programperiodens slut har utvecklat sin verksamhet för barn och unga mellan 7-25 år. Utvecklingsinsatserna ska vara i linje med RF:s anvisningar för barn- och ungdomsidrott och leda till att svensk idrott utvecklas, samverkar med andra aktörer och ger goda möjligheter att idrotta i förening.

23 Fem utgångspunkter för Idrottslyftet 2016 - 2019
Att Idrottslyftet får en starkare koppling svensk idrotts strategi mot 2025. Att Idrottslyftet får en tydligare koppling till föreningsidrottens egenvärde snarare än på vissa grupper eller frågor.

24 En attraktiv verksamhet för utövaren
Idrottande i förening = Stärkt föreningsliv Livslångt idrottande = Bättre Folkhälsa Föreningsmiljön En attraktiv verksamhet för utövaren (så bra som möjligt!) Så många som möjligt (Rekrytera) Välutbildade tränare/ledare Anläggnings-tillgång Så länge som möjligt (Behålla) Om våra grundvärderingar färgar in i utvecklingsarbetet så kommer de gröna på köptet Kvalité i träning och tävling Integration, jämställdhet mm Starkare samhällsaktör

25 Fem utgångspunkter för Idrottslyftet 2016 - 2019
Att Idrottslyftet får en starkare koppling svensk idrotts strategi mot 2025. Att Idrottslyftet får en tydligare koppling till föreningsidrottens egenvärde snarare än på vissa grupper eller frågor. Att RF och SF ges en tydligare ledande roll i arbetet.

26

27 Fem utgångspunkter för Idrottslyftet 2016 - 2019
Att Idrottslyftet får en starkare koppling svensk idrotts strategi mot 2025. Att Idrottslyftet får en tydligare koppling till föreningsidrottens egenvärde snarare än på vissa grupper eller frågor. Att RF och SF ges en tydligare ledande roll i arbetet. Att idrottsrörelsens stödorganisationer ses som en enhet och erhåller resurser för att kunna stötta SF:s och föreningarnas arbete utifrån identifierade behov. Att kraven på SF är olika beroende på omfattningen av deras föreningsverksamhet och i vilken utsträckning SF har en organisation som kan arbeta med frågorna.

28 SF:s och distrikts utvecklingsplaner
Kritiska glasögon Innehåll - Långsiktighet - Hållbarhet - Förnyelse - Fokus Struktur - Röd tråd - Uppföljning - Begriplighet Spridning

29 Exempel - Ishockey Sunda Idrottsmiljöer Ledarutbildning
* Behålla tjejer längre upp i åldrarna * Spelarutveckling * Rekrytering

30 Exempel - Orientering * Föreningsutveckling * Demokrati och delaktighet * Tränar- och ledarutbildning * Distriktsutveckling * Tävlingsverksamhet

31 Exempel - Västerbotten
* Fler och starkare rektangelföreningar * Fler och bättre utbildade ledare * Idrottslig mångfald * Nya verksamhetsformer

32 Distriktens SF-specifika insatser
Utgångspunkt = SF:s föreningsfokus Utveckling av tränings- och/eller tävlingsverksamheten Utvecklingsarbete för att få en väl fungerande IF Utbildning i olika former Ledarförsörjning/ledarvård Jämställdhet/mångfald/ungdomsdelaktighet Ökad tillgänglighet Samverkan med andra IF

33 Distriktens SF-specifika insatser
Idrottsövergripande och SF-specifika insatser överlappar varandra. Distriktens uppdrag är avgränsat till kompetenshöjande insatser för att hjälpa IF att utveckla den verksamhet som SF vill se, t ex i form av utbildning och processledning. Processer som leder till att konkreta aktiviteter (exkl. utbildning) ska genomföras bekostas inte av distriktens SF- specifika IL-medel. Regler ska skapas för SF-specifika utbildningar Tydliggörande kring samverkan distrikt < > SF:s föreningsutvecklare/idrottsutvecklare

34 Distriktens SF-specifika insatser
Inledningsvis ett minimalt regelverk i övrigt – arbetas fram vid behov. 2017 – ett läroår! Viktigt med dialog


Ladda ner ppt "Träff om Idrottslyftet 2016 – 2019 Välkommen!"

Liknande presentationer


Google-annonser