Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of."— Presentationens avskrift:

1 Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap 2009-2015 JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of Media Studies, december 2015

2 Strategier för SU 2015-2018 Mål: En god alumnverksamhet ska säkerställas och ytterligare utvecklas gentemot svenska och internationella alumner Åtgärder: Utveckla alumnverksamhet nationellt såväl som internationellt HS-området Mål Områdets samverkansarbete ska synliggöras bättre, utbildningarnas arbetslivsanknytning ska öka Åtgärder: Samverkan med arbetsplatser och alumner ska öka, användning av praktik inom utbildnings- program ska öka Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

3 IMS verksamhetsplan 2015 Mål: Utveckla arbete med alumner Åtgärder: följa upp och utföra alumnundersökningar, IMS verksamhetsplan 2016 Mål: Utveckla arbete med alumner Åtgärder: Inrätta funktionen alumnkoordinator Hemsida, alumnintervjuer, alumnundersökningar…. Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

4 Studiens utförande Examinerade: 2009 (juni) - 2015 (maj) antagna 07-12 Antal: 82 st Survey&Report: Anonym webbenkät Svarsfrekvens: 77 % (63 av 82) 13 frågor: Bakgrund, yrkesrelaterade, värderingsfrågor Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

5 Resultat 35/63 (58%) fick arbete relevant för studierna inom 6 mån 39/63 har heltidsanställning 2/61 har ej anställning f.n. Många internationellt antagna bor & arbetar i Sverige, Stockholm 22/28 (in) 5 antagna till forskarutbildning 8 uppger forskning som sitt arbete De flesta arbetar inom Communication & PR Andra områden, Advertising, forskning… Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

6 Användbarhet av utvecklade kompetenser skala 1-5 M. & C. knowledge, Critical thinking…Understanding of media…Sharpened ability …. Övervägande svar positiva, inom 3-5 73% värderar ökat kritiskt & analytiska tänkande inom 4-5 Kommentarer: Önskemål om mer praktiska moment, praktik Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

7 Undervisningsformer Lectures, Thesis supervision & Group work and seminars 50 % värderar alla undervisningsformer 4-5 Kommentarer: Varierade svar, stor skillnad mellan delkurserna, ingen värderar föreläsningar som mycket negativa Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

8 Värdera utbildning ur tre perspektiv Birgitta Fiedler, Departmetn of Media Studies

9 Akademiskt perspektiv 52 personer (85 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv! Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

10 Personligt perspektiv 42 personer (66 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

11 Anställningsbarhet 26 personer (40%) värderar utbildningen som negativ eller mycket negativ  16 personer (25 %) värderar utbildningen som positiv eller mycket positiv Kommentarer ”very theoretical master” ”quite little relevance for the professional world…” ”The program was unfortunaly not focused on preparing the students for the future career/…/I´d rather learned some practical tool that are applicable in real life situations” Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

12

13 Beskriv ditt arbete och dina professionella ansvarsområden- enkäten Birgitta Fiedler, Department of Media Studies

14 Birgitta Fiedler Department of Media Studies


Ladda ner ppt "Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of."

Liknande presentationer


Google-annonser