Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:"— Presentationens avskrift:

1 Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: 021-130519 E-post: sara.walsoe-pedersen@vastmanlandstolkservice.se Hanna Stålarv verksamhetsledare/ socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon: 0220-241 94 E-post: hanna.stalarv@hallstahammar.se

2 Teamwork

3 Samarbete Öppnar möjlighet till förändring Ett sätt att kvalitetssäkra  Relevans  Förståelse  Bedömning Kortare processer

4 Förvaltningslagen 8 §  När en myndighet har att göra med någon som inte behärskar svenska eller som är allvarligt hörsel-eller talskadad, bör myndigheten vid behov anlita tolk.  I propositionen sägs att myndigheten bör använda auktoriserade tolkar när sådana finns att tillgå.

5 God tolksed – ett samlat begrepp för det regelverk och yrkeskodex som finns inom området. Kammarkollegiets författningssamling ( KAMFS 2004:1)  En fullgod tolkning kräver att budskapet med alla dess nyanser återges så korrekt som möjligt på det andra språket. Det innebär att termer och uttryck så långt som möjligt återges på motsvarande sätt.  Tolka allt som sägs  Tolka i jag-form  Tolken ska inte förklara, förenkla, förtiga, tillägga eller förändra  Tolkens uppgift är att möjliggöra kommunikation mellan personer som inte talar samma språk. En tolk ska på det andra språket återge all information som lämnas. I tolkens roll ingår inte att bedöma vad som är intressant eller ointressant av det som sägs.  Tolken har tystnadsplikt  Tolken ska inte komma med sakkunnighetsutlåtanden  Tolken ska vara neutral och opartisk  Tolken ska anmäla jäv

6 Viktigt att tänka på som tolkanvändare o Tidsaspekten o Direktkontakt med patienten/klienten o Direkt tilltal o Tala i första person o Aldrig avbryta en tolk

7 Tips! Ställ kontrollfrågor för att försäkra dig om att din klient/patient förstår. Formulera frågan på ett sätt så att svaret kräver mer än bara ett ja eller nej. T.ex. Kan du vänligen återge den information jag precis gav dig?

8 Samtalet

9 Tankar om förändring (Direkt snodda av Aviva Suskin-Holmqvist leg. klinisk psykolog) Lösningsfokuserat (bygger lösningar) Man behöver inte känna till problemet, bara veta hur man vill ha det istället Förändring är oundviklig. Förändring kan uppenbara sig på oväntade sätt. Små förändringar leder till fler förändringar Problemfokuserat (löser problem) Man måste förstå problemet för att lösa det Man måste först vad som hindrar förändring för att lösa problemet Något måste lagas. Något måste läggas till

10 3 viktiga steg för ett lyckat teamwork!  Förberedelse innan mötet vid LF-samtal Att tänka på innan bokning av tolk av hänsyn till klient Välkomnande och information till tolk  Skapa bra grund för samtalet Bygga allians Samma mål– olika uppdrag Ta hänsyn och underlätta  Eftersnack (Inget krav, men trevligt och lärorikt)

11 Samtalets 4 pelare  Var uppriktigt nyfiken, utforska och förstärk det som fungerar genom följdfrågor och positiv feedback  Låt det ta tid och våga bekräfta svårigheter  Sammanfatta framgångar och resurser som synliggjorts under samtalet  Synliggör tecknen på att önskad förändring sker

12 Goda exempel! Bilda triader och intervjua varandra! A intervjuar B, B intervjuar C, C intervjuar A Bilda grupper om 3-4 deltagare. A frågar B, B svarar, ställer samma fråga till C, C svarar och ställer samma fråga till A. Lägg ut frågorna med 2-3 minuters mellanrum.  Berätta om ett tillfälle där du deltog i ett samtal där samarbetet mellan tolk, tolkanvändare och klient fungerade lite extra bra!  Vad gjorde ni då för att uppnå det?  Vad mer?

13 Gör mer av det som redan fungerar!  Så, utifrån det du har berättat, vad skulle du mest vilja utveckla genom att medverka idag?  Vad mer?  Hur kommer du/andra att märka att du har utvecklats ännu mer mot det du har berättat?

14 Resursskvaller! Resursskvallra på det ni delat med er av i era respektive smågrupper! A och B kan hjälpas åt att ge C resursskvaller. Därefter A och C om B och till slut B och C om A. Regler kring resusskvaller…  - Prata indirekt om personen som eventuellt lyssnar (hon är…hon gjorde…) och vänd dig till de övriga i gruppen  - Skvallra om starka sidor, resurser och kvaliteter som du har upptäckt och observerat hos personen (jag är imponerad…genom att ta tag i situationen visade hon hur bra hon är på…det var till hjälp för mig hur hon…)

15


Ladda ner ppt "Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:"

Liknande presentationer


Google-annonser