Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy."— Presentationens avskrift:

1 ”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy of Education

2 Läsning är en social verksamhet som kräver att vi behärskar ett antal olika förmågor AvkodningFonologisk medvetenhet, bokstavskunskap (ljuden) koppla ljud till bokstäver, läsflyt med ortografisk läsning (helords-läsning) FörståelseStrategier, inferenser (koppla till tidigare erfarenheter), ordförståelse Motivation Egna text- och läserfarenheter, andras text- och läserfarenheter och inställning till utmaningar. (form) (innehåll)

3 Ordens form 1.Bornholmsmodellen utvecklar den fonologiska och fonemiska medvetenheten på ett lekfullt sätt. Fokus på ljuden – inte på bokstäverna. 2.Koppla ljud till bokstav. 3.Sätta ihop bokstäver till ord (ljuda). 4.Läsa flytande, helords-läsning (läsa ord som bilder). fonologisk medvetenhet → avkodning → läsflyt

4 tåg tå g Skifta fokus från innehåll till form Ta isär är ofta lätt Sätta ihop igen är ofta svårare med betydelse utan betydelse

5 Hämä hämä häkki kiipes langalle Tuli sade rankka, hämähäkin vei Aurinko armas kuivas satehen Hämä hämä häkki kiipes uuddellee

6 Imse vimse spindel klättra uppför trån Ner faller regnet spola spindeln bort Upp stiger solen torka bort allt regn Imse vimse spindel klättra upp igen

7 Vad behövs för en god läsförståelse?  Ordkunskap och begreppsuppfattning  Att kunna läsa på och mellan raderna  Att kunna göra textkopplingar (till andra texter och/eller till egna erfareneter)  Erfarenhet av olika slags texter, exempelvis skönlitteratur och faktatexter  Förmåga att använda sig av läsförståelsestrategier

8 Läsfixarna hjälper oss att använda läsförståelsestrategier: Spågumman - Förutspår handlingen eller ställer åtminstone rimliga hypoteser. Detektiven – Letar upp och klargör otydligheter som svåra ord och uttryck. Läs mer om läsfixarna i vårt bibliotek.

9 Reportern - Ställer frågor till texten och författaren – Vad?, Vem?, Hur? och Varför? Frågorna ställs på olika nivåer. Konstnären – Upplever texten med sina sinnen, exempelvis genom att skapa inre bilder. Cowboyen - Sammanfattar texten.

10 Hur mycket läsning behövs egentligen? Forskning visar att det krävs 5 000 timmars läsning för att bli en duktig läsare. Om vi ägnade varje minut av varje lektion enbart åt läsning, skulle eleverna vara goda läsare när de slutar årskurs 6. För att kunna ta del av vårt samhälle (information, nyheter, instruktioner, diskussioner m.m.) krävs ett ordförråd på minst 50 000 ord. Nio av tio ord vi lär oss, lär vi oss av skriven text. En sjuåring har ett ordförråd på 7 000 ord. En sjuttonåring som har läst/lyssnat till texter regelbundet har ett ordförråd på 70 000 ord. En sjuttonåring som inte har läst/lyssnat till texter regelbundet har ett ordförråd på 17 000 ord.

11 Vad kan man göra hemma?  Läs med och för ditt barn och läs ofta  Välj inte alltid de mest lättlästa böckerna, utan variera och utmana.  Läs både böcker med och utan bilder. Tänk på att bilderböcker är skrivna för högläsning. Texterna är ofta för svåra för nybörjarläsaren.  Stanna upp och prata om innehållet – använd läsfixarna.  Läs och samtala om olika slags texter; skönlitteratur, fakta, annonser, brev/mail, recept. Om du som vuxen ”tänker högt”, visar du vägen!

12 Här kan ni få boktips www.barnbokskatalogen.se Här finns fler tips om hur man kan arbeta med läsförståelse www.enlasandeklass.se


Ladda ner ppt "”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy."

Liknande presentationer


Google-annonser