Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FOLKUNIVERSITETET SKRIVER WEBB TIPS OCH TRICKS SÅ DU KAN BÖRJA FÖRFATTA I MORGON 101014 Jesper Gisslén Jonas Blomqvist.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FOLKUNIVERSITETET SKRIVER WEBB TIPS OCH TRICKS SÅ DU KAN BÖRJA FÖRFATTA I MORGON 101014 Jesper Gisslén Jonas Blomqvist."— Presentationens avskrift:

1 FOLKUNIVERSITETET SKRIVER WEBB TIPS OCH TRICKS SÅ DU KAN BÖRJA FÖRFATTA I MORGON Jesper Gisslén Jonas Blomqvist

2 Folkuniversitetet skriver webb Agenda 02 EN TIMME PÅ EN SLIDE 1) Typiskt för webbtexter 2) Tänk på detta när du skriver 3) Textens olika delar 5) Sökmotoroptimering

3 Folkuniversitetet skriver webb Olika typer av texter 03 BLOGG WEBBPLATS KAMPANJ ARTIKEL PRODUKTINFORMATION PRESSMEDDELANDE TWITTER INTRANÄT

4 Folkuniversitetet skriver webb Vad är viktigt på webben? 04 NU SKA NI VARA MED! 1) Hitta en kompis! 2) Besvara frågan: Vad utmärker en bra webbtext? 3) Skriv ned vad ni kommer på. Tid: 2 minuter.

5 Folkuniversitetet skriver webb Du ska stilla besökarens behov 05 BESÖKAREN JAGAR … OCH DU VILL BLI TRÄFFAD Läsaren kommer till dig via Google eller genom att skriva in din webbadress. Nästan alltid söker hon svaret på en fråga. Din uppgift: besvara hennes fråga. = vad du vill helst vill berätta är ointressant. Du måste bli hittad.

6 Folkuniversitetet skriver webb Du ska stilla läsarens behov 06 VAD SKA BESÖKAREN GÖRA? Klicka vidare? Köpa? Anmäla sig? Kommentera? Få svar på något särskilt? UTNYTTJA ATT WEBBEN ÄR INTERAKTIV. FUNDERA PÅ VAD MÅLET MED DIN TEXT ÄR, INNAN DU BÖRJAR SKRIVA. 28

7 Folkuniversitetet skriver webb Kort är kung 07 KORT ÄR KUNG TYP. Korta ord. Korta meningar. Varva med längre för rytm. Korta stycken. Korta texter. Viktigt: kort är inget självändamål. Texten ska vara lättläst, ha flyt och budskapet ska gå fram.

8 Folkuniversitetet skriver webb Fånga skumläsaren 08 NIO AV TIO SKUMLÄSER FÅNGA DEM Dela upp texten i många stycken. 3-4 rader per stycke. Gärna mellanrubriker Skriv rubrik som talar om vad texten handlar om Lägg viktigaste meningen först i stycket Punktlistor och numrerade listor är bra Använd länkar Kort text underlättar ofta Fetstil kan vara en idé.

9 Folkuniversitetet skriver webb Skriv för sökmotorerna 09 ANVÄND RÄTT SÖKORD … de som läsarna googlar Cheap flights vs low fares sökningar vs sökningar Skadedjur vs ohyra vs småkryp Kompetensutveckling vs utbildning

10 Folkuniversitetet skriver webb Att tänka på när du skriver 10 HUR GÖR JAG DÅ NÄR JAG SKA SKRIVA?

11 Folkuniversitetet skriver webb Skriv för besökaren 11 BESÖKAREN ÄR KUNG DU ÄR OINTRESSANT Texten ska vara användbar. För besökaren. - ”What’s in it for me?” - Utgå från besökarens behov, problem, frågor, motivation, situation. Lär känna din besökare - Vad får de med kundkontakt höra? - Tänk dig en persona eller person som du har framför dig. Två frågor du vill veta svaret på: - Vem skriver jag för? - Vad vill läsaren veta?

12 Folkuniversitetet skriver webb Skriv för besökaren 12 BESÖKAREN ÄR KUNG SPRÅKTIPS Du vill ha en relation till besökaren - Skriv med deras nyckelord. - Skriv som ni förde ett samtal; tala med besökaren, inte till. - Visa att du förstår besökaren: tänk nyttan för besökaren. - Språket ska inte vara chefens, expertens eller organisationens. - Skriv du.

13 Folkuniversitetet skriver webb Skriv tydligt och lättläst 13 MÅ SÅ VARA ATT FORMULERINGAR KAN VARA SÅVÄL ROLIGA SOM TRISTA ATT KONSTRUERA, SMAKEN ÄR SOM DEN BERÖMDA BAKEN, MEN DET ÄR ALLTJÄMT AV YTTERSTA ESSENS ATT DET VI SOM SKRIBENTER, COPYWRITERS, TEXTFÖRFATTARE, KOMMUNIKATÖRER ELLER VAD ÄN NÅGON VÄLJER ATT KALLA SIG, INTE BARA NÅR DEN SOM ÄR ÄMNAD ATT LÄSA TEXTEN, UTAN ATT DENNE MOTTAGARE DESSUTOM FATTAR TYCKE FÖR DET UTTRYCKTA OCH EFTER EN FÖRSTA GENOMLÄSNING KAN TA TILL SIG DET BUDSKAP SOM KOMMUNIKATIONSINSATSEN I FRÅGA ÄR TÄNKT ATT FÖRMEDLA. SKRIV SÅ BESÖKAREN FÖRSTÅR.

14 Folkuniversitetet skriver webb Skriv tydligt och lättläst 14

15 Folkuniversitetet skriver webb Skriv tydligt och lättläst 15

16 Folkuniversitetet skriver webb Skriv tydligt och lättläst 16 SKRIV TYDLIGT OCH LÄTTLÄST KONKRETA SKRIVTIPS Ett ämne/budskap per text = välj och välj bort Ta bort svåra ord och motsägelser Skriv med aktiva verb ”Folkuniversitetet utbildar dig.”, ”Du kan utbildas av Folkuniversitetet.” Försök undvika inskjutna bisatser

17 Folkuniversitetet skriver webb Skriv tydligt och lättläst 17 SKRIV TYDLIGT OCH LÄTTLÄST KONKRETA SKRIVTIPS Undvik ”kommer att-fällan” ”Folkuniversitetet kommer att utbilda elever i…”, ”Folkuniversitetet ska utbilda elever i…” Undvik ”man” så långt det går Vi, du, etcetera fungerar oftast Undvik följande språk Byråkratiska, internlingo, juridiska, klyschor, fikon och ”corporate bullshit”

18 Folkuniversitetet skriver webb Skriv tydligt och lättläst 18 SKRIV TYDLIGT OCH LÄTTLÄST KONKRETA SKRIVTIPS Konkretisera om det behövs Ge exempel Gör jämförelser Ange siffror och hårda fakta Lix.se visar hur lättförstådd din text är.

19 Folkuniversitetet skriver webb Kort är oftast kung 19 SKRIV KORTARE KONKRETA SKRIVTIPS Står samma sak i flera stycken, men med olika ord? Ta bort onödiga adjektiv Exempel: mycket viktigt En text handlar om en sak. Dela upp en text i flera texter. Ta bort onödiga småord Exempel: staden Stockholm ”Kill your darlings”

20 Folkuniversitetet skriver webb Textens beståndsdelar 20 TEXTENS OLIKA DELAR Rubrik Inledning/ingress Brödtext Mellanrubriker Länkar Title tags och description

21 Folkuniversitetet skriver webb Rubriker är värst och viktigast 21 RUBRIKER VÄRST OCH VIKTIGAST Ska fånga in besökaren Lockande Tydlig (inte behöva tolka) Täck in det viktigaste Leva upp till textens innehåll Innehålla nyckelord för sökmotorerna

22 Folkuniversitetet skriver webb Rubriker är värst och viktigast (2) 22 RUBRIKER EXEMPEL Vill du gå en kurs i franska? Lär dig franska - gå en kurs Nu kan du gå kurs i franska Kurs i franska? Ja tack! Franska en kurs fantastique Tio tips från kursen franska för nybörjare ”Jag talar flytande franska efter Folkuniversitetets kurs”

23 Folkuniversitetet skriver webb Inledningen säger det besökaren vill höra 23 INLEDNINGEN SÄG DET BESÖKAREN VILL HÖRA Bästa chansen att få besökaren intresserad Det viktigaste (för besökaren) först Sammanfattar texten Lockar till läsning (försök gärna få till sista mening med ”sting”) Tydlig Helst nyckelord i början Kort ( tecken en riktlinje, beror lite på hela textens längd) Jag skriver oftast inledningen först. Och skriver om och om igen.

24 Folkuniversitetet skriver webb Inledningen säger det läsaren vill höra 24

25 Folkuniversitetet skriver webb Att tänka på när du skriver brödtexten 25 BRÖDTEXT BLANDADE TIPS Fördjupningen som argumenterar mer i detalj. Tänk på nyttan för besökaren Korta meningar. Mixa med en lång för rytm. Korta stycken. Bästa meningen först i stycket. Fakta och uppräkningar läggs ibland i punktlistor.

26 Folkuniversitetet skriver webb Att tänka på när du skriver brödtexten (2) 26 BRÖDTEXT BLANDADE TIPS 1-3 olika nyckelord per sida. Om text är 250 ord, cirka 10 nyckelord. Låt läsbarheten styra. Att förekomma läsarens invändningar kan vara en idé. Konkretisera med exempel, siffror och förklaringar vid behov. Avsluta gärna med en uppmaning (call-to-action) Exempel: Boka en kurs i franska, Tipsa en vän om en kurs i franska, Läs mer om kurser i franska, Vad säger tidigare elever om Folkuniversitetets kurser i franska.

27 Folkuniversitetet skriver webb Skriv gärna mellanrubriker 27 MULLIGA MELLISAR BLANDADE TIPS Hjälper läsaren Något att fastna på vid snabb genomläsning Ge en idé om vad som står under En rad

28 Folkuniversitetet skriver webb Skriv bra länkar 28 LÄCKRA LÄNKAR BLANDADE TIPS Innehåller nyckelord Får/bör vara långa Exempel: Inte bara ”Läs mer” utan ”Det kan lära dig franska på tio veckor genom en kurs”.

29 Folkuniversitetet skriver webb Sammanfattning text HAR DU TÄNKT PÅ ATT EN BRA TEXT… 1)… oftast är kort? 2)… bara handlar om en sak? 3)… är lättläst? 4)… är lätt att förstå? 5)… går att skumläsa? 6)… talar med dig och hjälper dig? 7)… innehåller ord som du själv använder? 8)… får dig att göra något; du klickar, köper eller tar kontakt? 9)… är sann? 10)… är språkligt korrekt? 29

30 Folkuniversitetet skriver webb Så blir en text till EN TEXT BLIR TILL CHECKLISTA 1) Planera texten Vem är besökaren? Vad vill jag att besökaren ska göra? 1) Gör klart din research Webben, experter, böcker, intervjuer. 3) Strukturera Vad är viktigast, näst viktigast och så vidare. Prioritera ordningen. Du kan inte berätta allt. 30

31 Folkuniversitetet skriver webb Så blir en text till EN TEXT BLIR TILL CHECKLISTA 4) Vilka är mina nyckelord? Ger sökbarhet och begriplighet. 5) Skriv utkast Det kan ta tid! Skriv inte mer än nödvändigt. 6) Läs igenom och förfina Låt gärna texten vila ett tag. Läs högt. Låt någon annan läsa. Är texten relevant för besökaren? Flyter den? Stämmer fakta? Kan jag förenkla? 31

32 Folkuniversitetet skriver webb Så blir en text till EN TEXT BLIR TILL CHECKLISTA 7) Gör sidan där texten ligger lättöverskådlig Luftigt nog med stycken? Mellanrubriker nödvändigt? Punktlistor? 8) Ska jag leda besökaren vidare? Finns bra information att länka till? Ska det finnas kontaktpersoner? 9) Publicera Förhandsgranska i publiceringsverktyget. Ligger texten på rätt ställe på sajten? 10) Kontrollera att texten ser bra ut på sajten 32

33 Folkuniversitetet skriver webb Bota skrivkrampen SKRIVKRAMP? VÄLKOMMEN TILL KLUBBEN… Medicinen -Ha researchen klar. -Byt miljö. -Stäng av mejlen. -Ha block redo. Plötsligt kommer en formulering. -Dela upp textarbetet i mindre bitar och belöna dig själv. -Skriv när du är som mest effektiv. -Schemalägg. -Gör något annat ett tag. -Bara börja. Var som helst i den tänkta texten. 33

34


Ladda ner ppt "FOLKUNIVERSITETET SKRIVER WEBB TIPS OCH TRICKS SÅ DU KAN BÖRJA FÖRFATTA I MORGON 101014 Jesper Gisslén Jonas Blomqvist."

Liknande presentationer


Google-annonser