Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson 2011-05-12.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson 2011-05-12."— Presentationens avskrift:

1 Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson bjorn.gustafson@inera.sebjorn.gustafson@inera.se 2011-05-12

2 1177 Sjukvårdsrådgivningen  1177 Sjukvårdsrådgivningen är landstingens och regionernas invånartjänst. Uppdraget är att leverera ett effektivt och säkert verksamhetsstöd som skapar förutsättningar för en nationell, tillgänglig och kvalitetssäkrad tjänst.  Den medicinska bedömningen är det centrala i sjukvårdsrådgivningens verksamhet. Sjuksköterskan bedömer vårdbehov, ger råd och hänvisar vid behov till rätt vårdenhet.  Tjänsten består av: - Det nationella kortnumret 1177 - ”Smart” telefonisystem som stödjer omkoppling vid exempelvis kriser eller köbildning - Rådgivningsstöd med medicinska beslutsunderlag, journal och hänvisningsstöd med katalog över vårdenheter

3 Norrbotten V ästerbotten J ämtland Västernorrland Gävleborg Stockholm Uppsala Dalarna V ä rmland Västra Götaland Halland Skåne Blekinge Kalmar Kronoberg Jönköping Österg ö tland Sörmland Västmanland Örebro Gotland Analys avslutad 1177- nummer 1177- avtal I drift Anslutningsläget 1177 Maj 2011 91% av svenska befolkningen når sin sjukvårdsrådgivning via 1177

4 Rådgivningsstödet 1177  160 symtombaserade beslutsunderlag  340 fördjupande faktablad  Egenvårdsråd  Journal  Olika brådskegrader  Hänvisningsstöd med kontaktuppgifter  Återuppringningsfunktion  Regional nivå med anpassad information  Inspelningsfunktion – alla samtal spelas för att användas vid systematisk återkoppling samt också vid eventuella avvikelseärenden

5 Journaldel Informationsdel Telefonidel Rådgivningsstödet 1177

6 Rådgivningsstödet i webbversion För sjukvårdsrådgivning exempelvis i primärvård

7 Tre olika kanaler som bygger på samma kvalitetssäkrade medicinska innehåll Rådgivningsstödet webb Rådgivningsstödet 1177 www.1177.se

8 Samtalsprocessen 1177 består av  Värdegrunden i ”det goda samtalet”  Att använda samtalsprocessen som metod  Att förstå rådgivningsstödets uppbyggnad  Att använda rådgivningsstödet aktivt i samtalet  Utbildning i samtalsprocessen ingår i införandet av 1177 Samtalets fem faser

9 Nationella värden  Inkommande samtal per månad: ca 388 000 (april-2011)  Andel besvarade samtal per månad: 82% (april-2011)  Kännedom om tjänsten: 84% (q4/2009)  23 % kommer ihåg numret 1177 (q4/2009)  48 % av befolkningen använder 1177-tjänsten som första kontakt med vården (q4/2009)  88 % är nöjda med tjänsten (okt- 2010)  96 % av inringande följer råden (okt-2010)

10 Statistik i 1177 april 2011 2011- 03- 01/B Källströ m Journalanteckningar223 000 (91%) Egenvårdsråd40% Hänvisning Primärvård37% Hänvisning Specialiserad vård18% Hänvisning Övrigt (ambulans, tandvård, kommunal verksamhet, övrig HSV, uppföljning m m) 5% Upplysningssamtal22 800 (9%)

11

12 SOS-sjuksköterska På SOS Alarms Medicinska specialist centra Sjukvårdsrådgivnings- sköterska Kriterier Samverkan 1177/SOS Alarm 112 eller direkt Nummer?? 1177 Särskild förbindelse för samråd, ömmande fall Hänvisa/koppla ömmande fall på regionalt amb.best.nr/sjuktransport vid behov av icke brådskande transport Koppla i ömmande fall till SVR Koppla 112 vid omedelbart behov av ambulans Hänvisa till 1177 vid behov av sjukvårds- rådgivning om inget ambulansbehov föreligger 070910


Ladda ner ppt "Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson 2011-05-12."

Liknande presentationer


Google-annonser