Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RTS Konjunkturbarometer 2010. RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RTS Konjunkturbarometer 2010. RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa."— Presentationens avskrift:

1 RTS Konjunkturbarometer 2010

2 RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa och stimulera utvecklingen av näringens företagare Övergripande mål: att bidra till att skapa goda och självförsörjande företag runtom i Sverige

3 Underlaget Kvantitativ enkätundersökning hos landets rese- och turistföretagare 900 responderande verksamheter Representerar flera verksamhetsområden inom näringen Ger en situationsanalys av olika förhållanden, i relation till tid och samhälleliga förändringar

4 Regioner Region 1: - Norrbottens län - Västerbottens län - Västernorrlands län Region 3: - Värmlands län - Örebro län - Västmanlands län Region 5: - Kalmar län - Kronobergs län - Blekinge län - Skåne län Region 2: - Jämtlands län - Dalarnas län - Gävleborgs län - Uppsala län Region 4: - Stockholms län - Södermanlands län - Östergötlands län - Gotlands län Region 6: - Västergötlands län - Hallands län - Jönköpings län

5 Nationell undersökning

6 Viktigaste frågan just nu A: Tillväxt B: Lönsamhet C: Miljö- klimatfrågor D: Konjunkturen E: Valutaförändringar F: Infrastrukturen G: Annat Lönsamhet Tillväxt Infrastruktur Miljö & klimatfrågor Vilken fråga anser du är den viktigaste för rese- och turistnäringen just nu?

7 Ekonomiska framtidsutsikter Ökad optimism Internationella kunder Konjunkturläget Hur ser du på förutsättningarna för ekonomisk utveckling i rese- och turistnäringen som helhet de kommande 12 månaderna?

8 Ekonomiska framtidsutsikter forts. Nyanställningar Nyinvesteringar Planerar ert företag att öka eller minska antalet heltidsanställda under de närmaste 12 månaderna?

9 Hinder för tillväxt A: Hård konkurrens B: Bristande efterfråga C: Dålig lönsamhet D: Begränsad tillgång till kapital E: Begränsad tillgång till lämplig arbetskraft F: Kompetensbrist inom egna företaget G: Myndighetsregler H: Dålig infrastruktur I: Brist på egen tid Kapital Egen tid Hård konkurrens Infrastruktur Myndighetsregler Vad upplever du är största hindret för tillväxt i din verksamhet?

10 Dalarna, Gävleborg, Jämtland, Uppsala

11 Viktigaste frågan just nu Vilken fråga anser du är den viktigaste för rese- och turistnäringen just nu? (Region) Lönsamhet allra viktigast! Dalarna och Gävleborg: Tillväxt bör prioriteras Jämtland och Uppsala: Infrastruktur en av de viktigaste frågorna Miljö och klimat, jämförelsevis lågt prioriterade frågor?

12 Ekonomiska framtidsutsikter Hur ser du på förutsättningarna för ekonomisk utveckling i rese- och turistnäringen som helhet de kommande 12 månaderna? (Region) Dalarna och Jämtland: optimism för ekonomisk utveckling Gävleborg: ingen förändring? Uppsala: jämförelsevis stor pessimism för ekonomisk utveckling

13 Ekonomiska framtidsutsikter forts. Planerar ert företag att öka eller minska antalet heltidsanställda under de närmaste 12 månaderna? (Region) Planer på ett ökat antal heltidsanställda! Samtidigt planerar en jämförelsevis stor andel att minska antalet heltidsanställda…

14 Vad upplever du är största hindret för tillväxt i din verksamhet? (Region) Hinder för tillväxt Dalarna och Jämtland: Begränsad tillgång till kapital Gävleborg och Uppsala: Dålig lönsamhet Uppsala: Begränsad tillgång till lämplig personal Jämtland: Dålig infrastruktur


Ladda ner ppt "RTS Konjunkturbarometer 2010. RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa."

Liknande presentationer


Google-annonser