Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?"— Presentationens avskrift:

1 Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
Hur ska vi göra det? När ska jag byta övning? Leken är ett utmärkt komplement i träningen och används till exempel för att göra uppvärmningen ännu roligare

2 ”Kull” – ”Katt och råtta” – ”Kinesiska muren”
Kroppsuppfattning Tids och rumsuppfattning Balans Koordination Snabbhet Tempoväxlingar

3 Träningspasset Göra mål lay up, jump stop, stride stop
Passa enhandspassning, tvåhands stötpass, studspass Dribbla skydda boll, handbyte framför och mellan benen, reverse Stanna och rotera med eller utan boll, jämfota stop eller Försvar på boll från olika områden på planen Att göra sig fri v-cut, back door

4 Taktik - Beslutsfattning
Bör inte ligga i fokus Barn får ut för lite av det Barns utveckling gör att de fortfarande har ”tunnelseende” Men ta inte bort glädjen hos barnen att spela 2-2 eller 3-3

5 Träningsmiljön – Inspirera!
Lekfull och utmanande träning när du jobbar med tekniken Det är kul att tävla! Bollen är som en lampa, se till att lampan lyser på dig för då är du fri! Om vi bara låter motståndarna skjuta en gång i anfall släpper vi in färre mål Vi använder klockan och tar tid för då ska alla försöka ”bräcka” sitt rekord

6 Träningspasset Träningsinnehåll Klarar spelarna av det här innehållet?
- Man bör inte utsätta sina spelare för innehåll som de inte är redo för. Är detta innehåll lämpligast för den här typen av lag - Även om man har ställt sig den frågan när det gäller målen, bör man ställa frågan igen när det gäller innehållet. Är det möjligt att arbeta med detta innehåll på den tid som finns tillgänglig? - Åter är uppskattning av tillgänglig tid avgörande.

7 Att välja det viktigaste innehållet
Träningspasset Att välja det viktigaste innehållet Uppvärmning – förbereda spelarna Huvudsakliga budskapet - teknikträning Nedvarvning – ej hög mental belastning

8 Jag börjar träningen med en rolig lek så ingen VILL komma försent!
Träningspasset Man kan gärna avsluta med en lek för att lämna positiva spår efter sig Jag börjar träningen med en rolig lek så ingen VILL komma försent!

9 Träningspasset När träningen är slut skall de känna att de lärt sig något nytt eller blivit bättre på något Ha träningen planerad innan den börjar. Spelarna märker om du är föreberedd Se till att alla barn är i rörelse och involverade så ofta som möjligt under övningarna Undvik långa köbildningar. Det är tråkigt! Ha trafik, d v s många som kör för då tränar man ögonen Alla möjliga ytor fungerar, i vissa fall är små ytor bara något positivt

10 Träningspasset Den som hittar en lagom belastning kan nå följande fördelar: - Spelarnas fysiska tillstånd förbättras - Spelarna tar lättare till sig teknik och taktik - Risken för trötthet och utbrändhet minskar - Spelarna presterar bättre under matcher Balansen mellan arbete och vila - Gör basketen till en rolig och lockande aktivitet - En match kommer alltså att bli en än mer positiv erfarenhet på alla sätt om spelarna är i bra form, än om de är trötta och knappt orkar prestera överhuvudtaget.

11 Coachen på träning - Konstruktiv attityd
Utmaningar som är möjliga att nå. Spelare kommer att göra misstag. Tålamod i instruktion. Visa - öva - instruera - öva Realistisk inställning till vad man kan och bör kräva av spelarna Uppskatta och lyft fram de insatser och ansträngningar som spelarna gör Om spelarna försöker, och coachen har kontroll över träningsprocessen, kommer spelarnas framsteg förr eller senare att visa sig Uppmärksamma framsteg snarare än fel. Ha tålamod när saker och ting inte blir som du hade tänkt dig och uppmuntra Behandla alltid spelarna med respekt och ömhet, vad som än händer.

12 Coachen på träning – Att leda övningar
Förklara övningen och dess syfte för spelarna. Visa praktiskt vad de ska göra så att de bättre förstår målet. Förklara reglerna för övningen. Om de har förstått övningen låter du dem göra den en stund utan att tillrättavisa dem. Du bör ge spelarna respons på deras beteende. Du måste uppmuntra spelarna och ge dem beröm för deras insatser för att stärka inlärningsprocessen.

13 Coachen på träning Använda förebilder
Att använda sig av förebilder innebär i praktiken att man för en spelare eller ett lag visar en betydelsefull förebild som någon att imitera och att ta efter, där man betonar eller visar det specifika beteende man vill att de ska imitera. Forskning visar på att det är väldigt viktigt att man på ett eller annat sätt visar hur det ska se ut exakt så de inte får en fel bild

14 Coachen på träning - Respons
Respons är den information spelarna får tillbaka, som ett svar på vad de har presterat. Positiv respons - Är en belöning och ger uttryck för att det som utförts är korrekt och därmed bör upprepas. - Den stärker spelaren i sin motivation att fortsätta anstränga sig. Negativ respons - Talar om för spelaren vilket specifikt beteende som bör förbättras, och hur man gör det. - Den är också motiverande om spelaren uppfattar det som att den förbättring som krävs ligger inom räckhåll.

15 Utvärdering av träning
Samla gärna alla i omklädningsrummet efter träningen för att på ett lugnt sätt avsluta den Fråga deltagarna vad de gjorde på träningen och gör gärna en koppling till tidigare träningar för att påpeka att de blivit bättre om du tycker det Fråga vad de tyckte om träningen och hur det kändes. Var något för enkelt eller för svårt? Genom att du analyserar och utvärderar träningen kan du ge dem en ännu roligare och utmanande träning i framtiden.


Ladda ner ppt "Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?"

Liknande presentationer


Google-annonser