Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

* Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. * Du ska få träna upp din kroppsuppfattning:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "* Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. * Du ska få träna upp din kroppsuppfattning:"— Presentationens avskrift:

1 * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. * Du ska få träna upp din kroppsuppfattning: motorik och koordination * Du får prova många olika aktiviteter för att du ska få ett bestående intresse för fysisk aktivitet även efter du gått ut skolan. VARFÖR IDROTT I SKOLAN ?

2 FYSISK HÄLSA BRA KONDITIONRÖRLIG STYRKA: Orka sin egen kropp KOORDINATION/ TEKNIK

3 PSYKISK HÄLSA GLÄDJE TRYGGHET TRO PÅ SIN FÖRMÅGA ÖVERVINNA MOTGÅNGAR

4 PSYKISK OHÄLSA - Stress, oro, höga krav, rädd att misslyckas m.m PSYKOSOMATISKA REAKTIONER FYSISKA KRÄMPOR - Magont, huvudvärk, trötthet, sömnproblem m.m

5 SOCIAL HÄLSA ATT VARA ACCEPTERAD ATT VARA UPPSKATTAD ATT KOMMA ÖVERENS MED ANDRA ATT BLI STÖTTAD

6 Vi är byggda för fysisk aktivitet !

7 FÖRR  Fysiskt krävande arbeten  Få överviktiga  Starka -Förslitningsskador -Farliga jobb

8 NU 28 % av ungdomarna idag tittar på tv 3 tim. eller mer varje dag. 37% av ungdomarna idag spelar datorspel 3 timmar eller mer varje dag

9 POSITIVA EFFEKTER AV FYSISK AKTIVITET Du får bättre styrka och ork. Du får ett hållbarare skelett Du får ett bättre immunförsvar och blir inte sjuk lika ofta Du blir inte lika lätt överviktig Du får ett bättre skydd mot ryggbesvär och ledskador Du kan hantera stress bättre Du trivs med din kropp bättre om du håller på med någon fysisk aktivitet

10 VAD ÄR VARDAGSTRÄNING ?  Gå eller cykla till skolan  Gå ut med hunden  Skotta snö.  Bära hem matvaror  Leka på skolgården  Vara ute i skogen.  Städa  Ta trapporna istället för hissen

11 RECEPT FÖR TRÄNING HUR HÅRT BEHÖVER JAG TRÄNA Nybörjare: Väldigt lugnt Tränad person: Beror på vad du har för mål med träningen HUR LÄNGE MÅSTE JAG TRÄNA VARJE PASS? minuter/pass ger konditionseffekt HUR OFTA BEHÖVER JAG TRÄNA? gånger/vecka - Vill du träna mer så är variationen viktig


Ladda ner ppt "* Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. * Du ska få träna upp din kroppsuppfattning:"

Liknande presentationer


Google-annonser