Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Technical Visits från Japan
Scandinavian Tourist Board Mattias Mannberg 14 Januari 2010
2
Dagens Agenda Technical Visits från Japan Bakgrund
Japan idag Fördelar med Technical Vists Efterfrågan och utbud Vem reser och varför Skandinaviska TV produkter Hur arbetar STB med TV? Aktiviteter
3
Överblick Japan
4
Japan idag Ekonomi: Världens näst största ekonomi (BNP)
Befolkning: 127 miljoner Arbetslöshet: 5,2% Viktiga industrier: Tillverkning (fordon, elektronik), kommunikation Efter USA…
5
Japansk turism 15.9 milj resor Kina, Korea, Hawaii, Australien
Technical Visits/business 3,02 milj Skandinavien: övernattningar TV pax
6
TECHNICAL VISITS vs. LEISURE?
7
Varför TV? 1. Kompletterar leisure turism
1b. Komplement (lågsäsong: Sep-April)
8
Varför TV? 2. TV Besökarna: Mindre priskänsliga Business Class
4-5* hotell Kombinerar resorna med shopping
9
VEM RESER PÅ TECHNICAL VISITS?
10
3 huvudsakliga segment/”organizers”:
Myndigheter/NGOs/NPOs: lösa/studera samhällsproblem Företag: processledning, styrning, miljöarbeten Skolor: internationalisering av Japan
11
Utmaningar/samhällsproblem
Åldrande befolkning Energiberoende Import av mat
12
Åldrande Befolkning Åldrande befolkning
Arbetskraftsinvandring vs. kvinnor i arbete (Immigrations, jämställdhetsfrågor, äldrevård)
13
Energiberoende Energiberoende 19% inhemsk energi produktion (SE 99%)
Kärnkraft, natur gas, kol, olja Utveckling kärnkraft, alternativa energikällor
14
Import av mat Importberoende 60% av all konsumerad mat importeras
(Effektivisera jordbruket, alternativ material) …FILM!
15
Skandinaviska TV produkter idag?
16
Varför TV till Skandinavien? (2005-2009)
17
Välfärd/Äldreomsorg (09)
18
Miljö (09) Nature conservation(nature education), local environmental policy, companies strategies, wastemanagement
19
Övriga (09)
20
TV Produkt 1 Destination: Sverige/Norge
Tema: business model, välfärd, biomassa, utbildningssystem, ekologi, ergonomisk design Längd: 8 dagar Pris: 640, ,000 JPY
21
TV Produkt 2 Destination: Belgien, Frankrike, Sverige Tema: Logistik
Längd: 9 dagar Pris: 668, ,000 JPY Innehåll: Helsingborg (ICA, EDEKA), Älmhult (IKEA), Bryssel (NIKE), Paris (3 suisses)
22
TV Produkt 3 Kansai Technical Visit Guide 2009
457 faciliteter, Kategorisering: Industri sektor Innehåll/höjdpunkt On-site observation Industrial experience Exchange of opinions Språk Besökstider Min. Max antal besökare
23
Hur går man vidare? Säkra utbud: Paketera produkten Klar information
Kvalitetssäkra produkterna Bearbeta säljsidan (Tour operators/agenter)
24
Hur går man vidare?(2) Säkra efterfrågan: Organizers: Köpsidan
Stat/landsting NPO/NGO Privata Företag Skolor
25
Vad gör STB?
26
Scandinavian Tourist Board
Asien: Gateway till Skandinavien Skandinavisk turismnäring: Redskap för produktmarknadsföring mot sälj- och konsumentled
27
Scandinavian Tourist Board
”VisitSweden” i Asien Aktiva i Japan, Kina, Australien, Thailand, Indien Partnerfinansierade marknadsaktiviteter
28
STB(2) – Några av våra samarbetspartners
Destinationer: Swedish Lapland, Stockholm Visitors Board, Fjord Norway, Finnmark TB, Tromsö TB, Wounderful Copenhagen, Greenbelt, Öresund region, Visit Flåm, Visit Oslo.. Flygbolag: SAS, Finnair, Thai Airways International, Icelandair Hotel kedjor: Scandic, First Hotels, Choice Hotels, Mariott Enskilda Hotel: Lindström Hotel, Ullensvang Hotel, Union Hotel Transport: DFDS Seaways, Viking Line, Silja Line, Hurtigruten Incoming: Miki, Tumlare , GTA, Our Agent, Scandinavian Perspective, Robinsson Scandinavia, RTS… Attraktioner: Skansen, Vasa, Fredriksborg, Millesgården, Floibanen
29
STB (3) - Aktiviteter Mot Säljledet Mot Konsumentledet
Scandinavian Workshops Kampanjer Seminarier i samarbete med större researrangörer/organizers Visningsresor för agenter Publikationer/manualer/nyhetsbrev/ Mot Konsumentledet Pressresor Presssupport Media event Web exponering Diverse publikationer (FIT manual, nyhetsbrev) Mässdeltagande
30
TV Aktiviteter Säljled: Visnings resor Technical Visit seminarier
Workshops (även Leisure) Slutkonsument: Organizer TV publikationer Hygge Sustainable Scandinavia Technical visits guide
31
STB /Aktiviteter STB Facilitator Marketing Support TV Promotion
Institute Organizer Partner Travel Agent Tour Operator Facility Industry End-user Travel Trade Provider
32
TACK! Kaffe? Mer information:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.