Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCharlotta Emma Lind
1
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist linda.lindkvist@edu.sigtuna.se
2
Skriva och Tala - cirkelmodellen Identifiera: -Förkunskaper -Vilka kunskaper som krävs i ämnen IUP-uppgift Individuellbedömning Träna i mindre grupp -språk -innehåll Kamratbedömning Identifiera: -struktur -språkliga drag
3
Läsa - En läsande klass Aktivitet... -före läsning -under läsning -efter läsning Syftet är att: hjälpa läsaren att förstå just den aktuella texten. utveckla goda läs strategier inför läsandet av andra texter Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsningen.
4
Lyssna - Förstå, tolka, bearbeta Att aktivt försöka förstå innebörden Lyssnaren tolkar det den hör utifrån lyssnarens kunskaper om: -världen (allmänbildning i ämnet) -språkstruktur Lyssna Tvåvägs-lyssnandeEnvägs-lyssnande Lyssna-tolka-ageraLyssna-tolka Ex. diskussioner, grupparbetenEx. tv-program, föreläsning
5
Frågor att besvara i SUA: 1. Vilka språkliga krav ställer ämnet? 2. Vad behärskar eleverna nu (förkunskaper) och vad behöver de lära sig (läroplanen)?
6
Gibbons ”checklista” för läraren Behöver eleverna tala med varandra? Involverar det ämneskunskaper ex. ord och begrepp? Tränas eleverna att uttrycka sig i längre fraser? Behöver eleverna tänka för att formulera sig i tal och skrift? Är alla elever involverade, deltar/bidrar? (Linda)
7
Lpp och bedömingsmatris
8
Labbrapport för teknikutveckling
9
Workshop: coachande SUA-frågor 1.Diskutera fram stödfrågor som hjälper eleven att utveckla sina språkliga förmågor kring varje moment i labbrapporten (uppgift 1-5 + ord och begrepp) 1. Skriv upp på post-it lapp och sätt fast vid respektive fråga
10
Dagligt intag –”Språklig näringsrik kost”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.