Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMagnus Lindgren
1
Ekbackeskolan 061122
2
Program KalbyNet Kort om Internets utveckling Vad är Joomla? Administrera Ekbackeskolans webbsajt (Framsidan) Google Analytics – statistik Minska bilder med Image Resize Administrera Ekbackeskolans webbsajt (Admin läget) Tid för att testa själv Frågor och övrigt som dyker upp under tiden… www.kalby.net
3
KalbyNet www.kalby.net
4
Internets utveckling Mitten av 90 talet dominerades av små sajter – alla ville vara med. 1997-2001 dominerades av företag och det var mycket snack om stora portaler. Efter 2001 blev nätet mer demokratiskt igen och nya verktyg utvecklades CMS (content manegement system) och bloggar. Idag är CMS och bloggar vanligt. De flesta som läser bloggar är de som skriver själva. Öppen källkod – slippa dyra licenskostnader. Sökmotorer – Google störst (annonser, länkade från andra sajter) Webb 2.0 – grundaren av O´Reilly media kom på uttrycket. 2004 ville Tim O´Reilly hitta ett namn för en konferens om webbens utveckling Webb 2.0 började som en marknadsföringsslogan men blev ett uttryck väldigt fort. Uttrycket spreds så snabbt i världen tack vare konferensbesökarna positiva känsla för webb 2.0 www.kalby.net
5
Webb 2.0 Användaren ska själv kunna vara med och bidra till sajtens innehåll Användaren ska kunna ha kontroll över sin information Designen ska likna skrivbordsprogrammen [dina lokala program, t.ex. Word] Web 2.0 webbplatser blir alltså utformade så att användaren känner sig (och är) i centrum. Användaren kan bidra till webbplatsens innehåll, användaren ser sina tidigare bidrag och förändringar, webbplatsen blir mer än enkla formulär och informationssidor, flera användare bildar communities kring innehållet. Med aktiva användare och möjligheten att ta informationen vidare i andra sammanhang, kan nya dimensioner och funktioner ta form på en webbplats. Den börjar att användas på fler sätt än som var tanken från början. Denna kombination av funktioner och lösningar har fått ett eget engelsk ord - Mashups. Ajax - JavaScript and XML gör att sidan slipper anropa server och laddas om hela tiden. Mer likt ett riktigt program. www.kalby.net
6
Webb 2.0 Fler exempel >> (http://www.seomoz.org/web2.0/) www.kalby.net
7
Joomla – öppen källkod - CMS Joomla är ett CMS system som bygger på Öppen källkod. Installeras på server som har stöd för PHP och MySql databas. Många tilläggskomponenter och moduler Innehåll är skiljt från utseende och design. Lätt att byta utseende med templates Utvecklas hela tiden av folk från hela världen. Joomla 1.5 beta version Forum, kalender, bildgallerier, community, produktkatalog, e-handel mm. www.kalby.net
8
Administrera Ekbackeskolans webbsajt Ekbackeskolan innehåller olika avdelningar. Startsidan med moduler, sökfunktion och inlogg Info – allmän information Gymnasiet Vuxenutbildning KY Syv Elevsidor Kontakt (Administrator läget – www.ekbackeskolan.nu/administrator) www.kalby.net
9
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Logga in Logga in som användare Användarenamn och lösen samma. T ex: Jonas och Jonas UPPGIFT >> Ändra till ett egen lösenord och spara Behörighetsnivåer Användare meny – vilka val har man En kan bara arbeta med en och samma sida www.kalby.net
10
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Enhetlig design Samma typsnitt på alla sidor. Samma teckenstorlek på alla sidor – gå in och se efter på befintlig sida vad som gäller www.kalby.net
11
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Redigera en sida UPPGIFT >> Klicka på elevsidor och ändra på en befintlig sida Dennie – Elevsida1 Henrik – Elevsida2 Arnold – Elevsida3 Laila – Elevsida4 Torbjörn – Elevsida5 Bo – Elevsida6 Pernilla – Elevsida7 Roger – Elevsida8 Lars – Elevsida9 Klicka på pennan för att redigera din sida! www.kalby.net
12
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Redigera elevsida Spara och ångra funktioner Knapparnas funktioner – liknande word… Rubrik = Titeln på sidan Lägg till text och bild >> radera Lägg till en tabell för enkelhetens skull – tänk efter före. Lägg till text och bilder (ladda upp ny bild i ny mapp) Lägg till en exempel pdf (i elevsidor mappen) Skapa en länk till www.google.com www.kalby.net
13
Google Analytics Statistik över webbsajtens trafik (www.google/analytics) www.kalby.net
14
Resize images Ändra storlek på flera bilder samtidigt www.google.com >> sök efter ”xp powertoys” Ladda hem image resizer och installera programmet. Följ instruktioner på lösblad www.kalby.net
15
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Admin läge UPPGIFT >> www.ekbackeskolan.nu/administrator Logga in med användare namn och lösen Genomgång av olika delar i admin läget www.kalby.net
16
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Skapa länk UPPGIFT >> Skapa en länk till nyskapat innehåll Skapa nytt innehåll under något av menyvalen från ”framsidan-läget” Skapa ett menyval till innehållet www.kalby.net
17
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Moduler UPPGIFT >> www.kalby.net
18
Administrera Ekbackeskolans webbsajt – Redigera kontakter Olika kategorier av personal Lägga till bild och info om en kategori Ändra och lägga till personal info + bild www.kalby.net
19
Testa….. Testa det som känns intressant – även det som känns svårt och upprepa gärna några gånger. www.kalby.net
20
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben – Några tips 12 budord för bättre webbtexter: 1)Enligt undersökningar säljer ”bara text” bäst! Pröva ta bort design – lägg till sparsamt med bilder. 78% av besökare ”landar” först på text. Besökare styr var han/hon vill gå, är otålig, skeptisk och kräsen. Det är ca 25% jobbigare att läsa text på skärm. Skriv korta texter. Mail räknas som en privat sfär.
21
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 2)Skriv det folk vill läsa. Leverera det folk vill ha Ge information och inte reklam (reklam=döden) Hur kan vi uppfylla mål genom att tjäna läsarnas intresse? Skriv förståeligt för vanliga männsikor och optimera Inte text för sökmotor. Sökmotorer ändrar rutiner hela tiden.
22
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 3) 90% är research och 10% skrivande Lär dig om dina läsare för att förstå dom. Exempelvis, Kolla upp vilka frågor som hamnar i kundtjänst hela Tiden. Vad motiverar läsarna? (Rädslan att förlora det vi har) Vilka är vi? Hur vill vi framstå? Självdistans 4) Ta en position Bjud på dig själv och din kunskap. Överträffa Förväntningar. Utgå från en stark ide´. Hitta det unika i företaget.
23
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 5) Se till att bli läst Varför skriver du till mig? Motivera med bra ämnesrader, rubriker och inkastare. Visa att innehållet är intressant direkt. Öppna tex. Med -Tack för att du gjorde si och så sist. Rätt rubriker en stark fördel Rätt känsla Uppmärksamhet Motivera läsning Talar om vad läsaren kan förvänta sig Rätt rubriker Ska kännetecknas av
24
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 6) Vänd på pyramiden Storytelling funkar inte på webben Besökaren scannar av skärmen med blicken och Skummar genom texterna. Ha en tidig sammanfattning så läsaren blir intresserad
25
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 7) Skriv enkelt och kort (inte simpelt!)med begripliga ord. Ett budskap åt gången Korta ord, korta stycken och korta meningar Vanliga välkända ord. Ta bort onödiga ord och skriv Ut förkortningar. Undvik ”substantiv-sjukan”
26
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 8) Öka tydligheten Hellre stor text än för liten Tänk på att ha smala spalter, radavstånd, få budskap Korta textmängder Låt grafik och design hjälpa textvärdet (ej överarbeta grafiken) Punktlistor om många saker räknas upp. Markera nyckelord som hjälper läsaren att förstå budskapet genom att se dessa nyckelord. Ha marginaler och vita ytor (luft).
27
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 9) Skriv direkt aktivt Var personlig. Skriv du inte ni. Skriv till 1 person. Kan vara lättare då om man tänker så Skriv med äkta innehåll. Ej symbol-ord som ”spjutspets” Imponera inte Aktiv text med mycket verb Skönmåla inte. Sparsamt med adjektiv Behåll nyfikenheten
28
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 10) Sälj med känslor Folk rationaliserar genom fakta men fattar köpbeslut genom känslor Tex. Larm ger en känsla av trygghet. Det är då inte teknikfakta som säljer utan trygghetskänslan. Tex. Hästens sängar. Man säljer god sömn. Också en känsla.
29
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev 11) Motivera till att klicka och handla ”The reason why”.Ett test gjordes i en kö till en toalett: Om någon ber om att få gå före så blir svaret nej men om den som ville före hade ett skäl så gick det oftast bra tex. -jag måste hinna med mitt tåg. Ett annat exempel är en liftare som sträcker ut tummen får aldrig skjuts men om liftaren istället skulle kunna förmedla att den ska hem till mamma som väntar så skulle det bli lättare. Identifiera problemet. Ett löfte, hur löser vi detta och presentera en lösning.
30
Källa: Daniel Ernerot - Contento Att skriva på webben och i nyhetsbrev Fortsättnig på 11) Var inte rädd att be om klick och köpet som leder till avslut. Be om mindre och få mer. Se ett nyhetsbrev som en väg till ett köp Ett knep: Skriv inte om du beställer vår produkt. Skriv när du beställer vår produkt så… Då är de mer inställda på att det ska bli köp… 12) Skriv med kärlek
31
- - www.kalby.net
32
- -
33
- -
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.