Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
EUropean Masters in Inclusive Education Inclusive Education For All
2
EUropean Masters in Inclusive Education Studieutvecklingsprogram inom ramen för SOKRATES ERASMUS juli 2001 – augusti 2005, med stöd av Europeiska Kommissionen och Österrikiska Utbildningsdepartementet, koordinerat av Institutet för Inkluderande Utbildning, Linz på Pedagogiska akademin i Nordösterrike.
3
EUropean Masters in Inclusive Education Disposition inkluderande pedagogik projektmål målgrupper yrkesområden läroplan/ curriculum akademisk examina grundkompetens metoder modulstruktur modulinnehåll partner
4
EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderande pedagogik “It’s normal to be different.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Lo normal es ser diferente.” “Màsznak lenni termèszetes.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Het is normaal anders te zyn.”
5
EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderande pedagogik “It’s normal to be different.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Lo normal es ser diferente.” “Màsznak lenni termèszetes.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Het is normaal anders te zyn.”
6
EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderande pedagogik … skolorna skall ge plats åt alla barn, utan hänsyn till deras fysiska, intellektuella, sociala, emotionella, språkliga eller andra förutsättningar. Detta omfattar handikappade och begåvade barn, gatubarn och barnarbetare, barn från språkliga, etniska eller kulturella minoriteter samt barn från andra eftersatta eller marginaliserade områden eller befolkningsgrupper. betyder att (The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. para 3. UNESCO 1994) “It’s normal to be different.”“Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.” “Het is normaal anders te zyn.”“Lo normal es ser diferente.”“Det er normalt å være forskjellig.”
7
EUropean Masters in Inclusive Education Inkluderande pedagogik … hur man kan ge lämpliga svar på det stora spektrumet av inlärningsbehov i formella och icke-formella utbildningserbjudanden. Huvudfrågan är inte hur man kan integrera elever i den allmänna skolan. Inkluderande pedagogik frågar sig hur utbildningssystemet kan ändras för att kunna handskas med heterogeniteten. Både lärare och elever skall kunna bemöta heterogenitet och se detta som en berikande utmaning snarare än ett problem. intresserar sig för (Overcoming Exclusion through inclusive Approaches in Education. A challenge and a vision. Conceptual Paper for the Education Sector, UNESCO 2001) “It’s normal to be different.”“Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.” “Het is normaal anders te zyn.”“Lo normal es ser diferente.”“Det er normalt å være forskjellig.”
8
EUropean Masters in Inclusive Education Projektmål / syften påbyggnadsprogrammet modulerad magisterutbildning godkänd i hela Europa i överensstämmelse med Bolognaprocessen yrkeskvalifikation ”handledare för inkluderande processer“ akademiska kvalifikation masterexamen i inkluderande pedagogik/ Masters Degree in Inclusive Education
9
EUropean Masters in Inclusive Education Projektmål / syften flexibilitet kvalitet transparens internationalitet jämförlighet modulerat program (3 nivåer) Certificate (30 EC) Diploma (60 EC) Masters in Inclusive Education (90 – 120 EC)
10
EUropean Masters in Inclusive Education Målgrupper lärare ledareterapeuter administratörer lärare på lärarutbildningen andra
11
EUropean Masters in Inclusive Education Målgrupper grundläggande behörighet examen i pedagogik eller liknande examen på grundnivå (minst 180 EC) eller minst tvåårig yrkeserfarenhet inom relevant yrkesområde och tillräckliga akademiska kvalifikationer
12
EUropean Masters in Inclusive Education Yrkesområden institutionella verksamheter barnomsorg, förskola, skola, vuxenutbildning... andra verksamheter (NPOs, NGOs) boende, arbete, vidareutbildning, fritid, tekniskt stöd,... socialvård, hälso- och sjukvård, rehabilitering forskning och utveckling
13
EUropean Masters in Inclusive Education Läroplan/ Curriculum Förstå teorier Omsätta teorier Bidra till teori- bildning CORE OPTIONAL minst 30 EC Leda, planera, organisera och utvärdera O1 Inkludering och social-emotionell utveckling O2 Information and Communication Technology (ICT) and Assistive Technology (AT) – Del I / II O6 / O7 Mångkulturellt lärande O5 Inkluderande områden utveckla och evaluera – Del I / II O3 / O4 Individanpassad modul för avan- cerad professionalisering O8 andra möjliga moduler O9 … En skola för alla – Inkluderande i human- vetenskaplig diskurs ”Mångfald som värde“ – peda- gogisk fördjupning Forsknings- paradigm och -metoder Inkluderande peda- gogik i europeiska o. globala perspektiv C1C2C3C4 minst 7.5 EC Teoribaserad professionalisering genom praktik Från observation och beskrivning … till databaserad analys och kunskap (fältstudie, helst utomlands) TPP minst 15 EC 2 x minst 7.5 EC MASTER THESIS MT minst 30 EC
14
EUropean Masters in Inclusive Education Möjliga examina Master i Inclusive Education (90 – 120 EC) 4 obligatoriska moduler (minst 30 EC) 2 valbara moduler (minst 15 EC) fältstudie (minst 15 EC) Master Thesis (minst 30 EC) Certificate i Inclusive Education (minst 30 EC) Diploma i Inclusive Education (minst 60 EC) 4 obligatoriska moduler (minst 30 EC) 2 valbara moduler (minst 15 EC) fältstudie (minst 15 EC) 4 moduler, inklusive C1 och en obligatorisk modul till
15
EUropean Masters in Inclusive Education Grundkompetenser professionell kunskap och förståelse professionell attityd och uppfattning, professionella värderingar professionell forsknings- och arbetskompetens internationellt tänkande och agerande beträffande inkluderande pedagogik
16
EUropean Masters in Inclusive Education Metoder föreläsningar, seminarium inläsning av litteratur analys av praktik individuella och grupparbeten internationellt samarbete e-lärande utlandsvistelse
17
EUropean Masters in Inclusive Education Modulstruktur titel, nivå, författare, poäng tillträdeskrav / förkunskaper vetenskaplig betydelse och forskningsfrågor modulens placering syfte kunskaper och kompetens innehåll och struktur omvandling av innehåll till läroområden och aktiviteter bedömning, examination litteraturlista
18
EUropean Masters in Inclusive Education Obligatorisk modul C1 En skola för alla – inkluderande i human- vetenskaplig diskurs (minst 7.5 EC) mänsklig existens i ett socialt samhälle ”från brist till kompetens-modellen” från segregation till integration från nuvarande praktik till inclusion inclusion: individuella, sociala och kulturella aspekter (individ, familj, kommun, institution, samhälle) inkluderande pedagogik för ett inkluderande samhälle
19
EUropean Masters in Inclusive Education Obligatorisk modul C2 ”Mångfald som värde“ – pedagogisk fördjupning (minst 7.5 EC) teoribildning, pedagogikens socialhistoriska och institutionella förutsättningar den samhälleliga funktionen av skol- och utbildningsväsendet filosofiska aspekter och teorier för inkluderande pedagogik lärarens personlighet och modellpåverkan på eleverna könsdifferentiering och handikapp etik och pedagogiskt handlande
20
EUropean Masters in Inclusive Education Obligatorisk modul C3 Forskningsparadigm och -metoder (minst 7.5 EC) grunder och problem i den pedagogiska och socialvetenskapliga forskningen forskningsparadigm i inkluderandekontexten reflektions- och utvärderingsmodeller för arbetet och åtgärder för inkluderande verksamheter metoder för vetenskaplig observation och analys forskningsplanering och -organisation utveckling och utvärdering av inkluderande koncept dokumentation och spridning/ utbredning
21
EUropean Masters in Inclusive Education Obligatorisk modul C4 Inkluderande pedagogik i ett europeiskt och globalt perspektiv (minst 7.5 EC) inkluderande ur ett jämförande pedagogiskt perspektiv EU-kommissionens utsagor gällande inclusion analys av ytterligare dokument (UNESCO, regeringens propositioner, nationella styrdokument...) förutsättningar för och påverkan på utvecklingen av inkluderande i olika länder inom EU och annorstädes närmare analys av ett inkluderande verksamhetsområde i ett internationellt samarbete
22
EUropean Masters in Inclusive Education Valbar modul O1 Leda, planera, organisera och utvärdera (minst 7.5 EC) allmän organisationsutveckling och managementteori historisk och samtida utveckling av managementkoncept – nationellt och internationellt strategiskt tänkande, marknadsföring organisationsbeteende lärande organisation koncept för kvalitetsutvärdering kvalitetskriterier, -standard personalutveckling, samarbete ledande roll metoder i organisationsutveckling
23
EUropean Masters in Inclusive Education Valbar modul O2 Inkludering och social-emotionell utveckling (minst 7.5 EC) olika aspekter av och synsätt på iakttagelse av beteendeproblem samband mellan utmanande beteenden och utmanande läromiljö, social kontext stärkande arbete – ”resiliens“ (seghet, tålighet) mobbning kritisk analys av stöd- och åtgärdsprogram
24
EUropean Masters in Inclusive Education Valbar modul O3 / O4 Utveckling och utvärdering av inkluderande livs- och verksamhetsområden Del I: barndom och skoltid (minst 7.5 EC) Del II: ungdom och vuxen ålder (minst 7.5 EC) barnomsorg, förskola en skola för alla adekvata didaktiska modeller och koncept för inclusion samarbete utbildning och yrke att bli vuxen, sexualitet livslångt lärande deltagande i samhällslivet
25
EUropean Masters in Inclusive Education Optionales Modul O5 Mångkulturellt lärande (minst 7.5 EC) kultur, kulturmedvetande, mångkulturalism och mångkulturellt lärande strategier för att hantera fördomar och bygga upp gemensamma värderingar och uppfattningar tvåspråkighetsteorier succéhistorier om tvåspråkiga / mångkulturella skolor åtgärdsprogram för skolmisslyckanden planering, genomförande och utvärdering av mångkulturella aktiviteter i internationellt samarbete
26
EUropean Masters in Inclusive Education Valbar modul O6 / O7 Information and Communication technology (ICT) and Assistive Technology (AT) – Del I / II (minst 7.5 EC varje) ICTs och ATs roll i inkluderande verksamhetsområden tillgänglighet, användbarhet, universell design kunskaper om Assistive Technology utvärdering av produkter och tjänster ICT och AT i pedagogiska verksamhetsområden – praktiska exempel ICT och AT inom och utanför skolan
27
EUropean Masters in Inclusive Education Valbar modul O8 Individanpassad modul för avancerad professionalisering (minst 7.5 EC) relevant ämne från studenternas professionella miljö avtal mellan modulhandledare och elev gällande lärande (målsättning, examination, litteratur, arbetsplan) individuell handledning i processen
28
EUropean Masters in Inclusive Education Valbar modul O9 / O10 Ytterligare valbara moduler (minst 7.5 EC varje) specifika moduler, med inriktning på regionala aspekter och/eller aktuell utveckling eller relevanta moduler om inclusion från andra masterprogram
29
EUropean Masters in Inclusive Education Teoribaserad professionalisering TPP Teoribaserad professionalisering i praktiken (minst 15 EC) ”att omsätta teorier“ betyder inom ramen för fältstudien deltagande i inkluderande eller exkluderande verksamhetsområden helst utomlands (åtminstone i internationellt samarbete) observation och beskrivning databaserad analys och syntes kritisk reflektion av processen dokumentation (Portfolio) och presentation avtal om lärande (universitet, studenter och praktikplats)
30
EUropean Masters in Inclusive Education Master Thesis MT Master Thesis (minst 30 EC) skall visa att studenten självständigt kan utveckla sina kunskaper och bedriva kritisk forskning kring aktuella vetenskapliga rön; självständigt kan följa upp och kritiskt forska kring en fråga inom det inkluderande området; kan sammanföra olika vetenskapliga, politiska och praktiska synsätt inom inkluderande pedagogik; kan sätta sin nya forskningskompetens i förbindelser med sina personliga kunskaper och erfarenheter, för att utveckla en egen, professionell profil.
31
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Norge Högskolen i Hedmark Kari Nes Harald Smedstad www.hihm.no
32
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Ungern Eötvös Loránd Tudományegyetem Franz Schaffhauser Maria Réthy Csilla Schiffer www.elte.hu
33
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Nederländerna Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Linus Cornelissen Willem Vinkenvleugel www.han.nl
34
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Tyskland Universität zu Köln Walther Dreher Andrea Platte www.uni-koeln.de
35
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Tyskland Universität Bremen Georg Feuser www.uni-bremen.de
36
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Tyskland J.W.Goethe- Universität Frankfurt Helga Deppe www.uni-frankfurt.de
37
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Storbritannien The University of Glasgow Louise Hayward Nicki Hedge www.gla.ac.uk
38
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Spanien Universidad de Málaga Miguel López Melero www.uma.es
39
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Österrike Pädagogische Akademie des Bundes in Wien Marianne Wilhelm Sonja Tuschel www.pabw.at
40
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Österrike Pädagogische Akademie des Bundes in OÖ Ewald Feyerer Siegfried Kiefer www.phlinz.at
41
EUropean Masters in Inclusive Education Partner Ert land? Er högskola? Join the EUMIE community! http://eumie.phlinz.at? ? ? ?
42
EUropean Masters in Inclusive Education http://eumie.phlinz.at
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.