Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHelen Månsson
1
Första upplevelsen Att instruera nya curlare Stödmaterial för Klubb och styrelse
2
Mål Att skapa förutsättningar för en kvalitativ och upplevelserik rekrytering av nya medlemmar. Instruktioner Använd materialet som underlag för diskussion och gruppövningar i ert arbete med rekrytering. Arbetet kan ni göra inom er styrelse, med ledare och instruktörer.
3
SCF:s måldokument Verksamhetsidé ”För den sociala tävlingsmänniskan är curling lagsporten som utmanar, ger dig motion och hjärngymnastik tillsammans med andra, där din prestation alltid är betydelsefull.” Vår verksamhetsidé pekar på komplexiteten i sporten; att den både är för de som vill tävla och vara sociala, att man får använda både hjärna och känsla, och framförallt att det är den unika kombinationen av individ och lagsport. Vi har den för att förtydliga vilka som passar för curling så vi får lättare att rekrytera nya curlare. Ett framgångsrikt exempel av vår verksamhetsidé är Det fungerade curlinglaget. /
4
SCF:s måldokument Värdegrund ”Svensk curling är en öppen och modern idrott som präglas av glädje, gemenskap, sportmannaskap och nyfikenhet.” Vår värdegrund innebär att hjälpa varandra är en grundpelare i att utvecklas och ha kul inom curling. Eftersom vi vill att omvärlden ska tycka på ett visst sätt om oss måste vi uppträda så. Curlingen välkomnar alla oavsett ålder, kön, religion eller hudfärg. Ett framgångsrikt exempel av vår värdegrund är att man önskar varandra god Curling, berömmer bra stenar och visar aldrig att man blir glad om motståndaren missar. Samt att vi är våra egna domare
5
SCF:s måldokument Vision ”Svensk curling är världsbäst, ett föredöme i ledarskap och Sveriges mest efterfrågade idrott” Vår vision innebär att vi ska fortsätta vara världsledande i alla aspekter och att så många som möjligt ska vilja prova curling. Vi har den för att framgång föder framgång, och vi lever efter den i allt vi gör. Vi fokuserar också mycket på utbildning på alla nivåer. Ett framgångsrikt exempel på visionen är vår utvecklingstrappa. Och upplevelsen av prova-på Curling.
6
SCF:s måldokument Verksamhetsidé, värdegrund och vision Vad innebär detta för oss som klubbinstruktörer och i vår rekrytering?
7
Ledaren och mötet med deltagaren VILKEN KÄNSLA VILL VI SKAPA FÖR VÅRA INSTRUKTÖRER? -Två och två? Varför ställer man upp som instruktör? -Vad motiverar idéella ledare (er)? -Dela i grupp: Hur kan vi tillgodose behoven? VILKEN KÄNSLA VILL VI SKAPA PÅ VÅRA INSTRUKTIONER? - Två och två - Vad brukar ni göra för att skapa den? - När lyckas ni skapa den? - När lyckas ni inte? - Dela i grupp: Framgångskoncept
8
Handledarmaterial för klubbinstruktör Vilka moment är viktigast under en instruktion? Vad tar vi med från förbundets material? Hur behovsanpassar vi det? Hur ska vi veta att vi har gjort en lyckad instruktion ? ?!
9
Inspiration och information En förutsättning för att fängslas vid sporten är att jag är inspirerad och motiverad att ta mig an min nya utmaning. Det är viktigt för eleven/adepten att han/hon får den information som behövs för att förbättra sina färdigheter. Här gäller det för instruktören att förbereda eleven på ett bra sätt. Vi ska ge svar på frågorna Vad ska utföras? Varför utföra jag det? Hur utför jag det (på enklast sätt)?
10
Demonstration Eleven gör som du gör. Det är även bra att demonstrera ute på isen eller där övningarna ska utföras. Ett bra pedagogiskt upplägg är hel -> del -> hel
11
Prova på En bra utgångspunkt är : ”En sak i taget” Det är lätt att deltagarna vill få se ett resultat av sin prestation direkt och försöker få ihop allt. Med tålamod och en sak i taget underlättar det utvecklingen. 1.Utgångsläge – riktning 2.Rätt slajdfotposition 3.”Timat” och balanserat utglid 4.Tidigt släpp av stenen
12
Feedback från instruktören Eftersom eleverna/adeprarna provar på sina färdigheter är det viktigt att ge dom feedback, och kanske även visa dom igen. Även här är en bra utgångspunkt: ”En sak i taget” Säkerställ att ALLA får någon form av positiv feedback så vi förstärker det positiva i upplevelsen. VVad var det som var bra EExempel på det VVarför det är bra A Accept från elev/adept DDirektiv
13
Träning Nu är det bara att kämpa på och träna, och visst är det väl så att vi blir bättre på det vi tränar på. Säkerställ att träna på det eleven/adepten också är bra på så han/hon fortsätter att lyckas! Kom ihåg att få in ett roligt och annorlunda moment i varje träningspass!
14
Rekrytering - SCF Stöd till curlingklubbar och styrelser
15
Rekrytering Vilken produkt erbjuder ni? Vad innebär det att uppleva curling hos er? Vilken målgrupp vill ni lyckas med? Vad skulle ni vilja att det innebar? Varför ska någon bli medlem hos just er?
16
Persona A Kalle 12 år blev sugen och hängde på en kompis till klubben Persona B Lisa 17 år gav sig i väg till curlinghallen för första gången på idrottslektionen. Persona C Goran 38 år, testade curling på en konferens. Persona D Maj-Lis 65 år, fick träffa Ingrid, en gammal curlare, på PRO. Vad fick dem att fastna för sporten ? Vilka var de avgörande momenten? ?! Övning: Målgrupper
17
Persona A Kalle 12 år blev sugen och hängde på en kompis till klubben ?! Vad fick dig till hallen? Hur gick snacket i skolan?
18
Persona C Goran 38 år, testade curling på en konferens ?! Vad är viktigt för Goran?
19
Persona C Maj-Lis 65 år, fick träffa Ingrid, en gammal curlare, på PRO. ?! Vad är viktigt för Maj-Lis?
20
Persona A-D Hur ser deras resa ut? Utvecklingstrappa… utvecklingsplan… struktur och ordning ?!
21
Från upplevelse till hängivelse Hur ser Kalles resa ut från det att han upptäcker curling till pallen på OS 2034? ?! På en plats någonstans i Sverige … ”Kalle är 12 år. Han går i sjätte klass. På en rast berättade kompisen Jonte om nån händelse som utspelade sig i helgen. Jonte har en farbror som skulle gå på EM i curling i Karlstad… …och Kalle gick hem till sin mamma och frågade om han fick hänga på Jonte till curlinghallen…”
22
Vad krävs för att Kalle ska ta sig dit ”vi” vill… …och upptäcka curling… FrälstNovis
23
Varför kom Kalle och Jonte tillbaka? ?! Hur lär vi känna ”kunden”? Vad är viktigt för just honom/henne? Hur får vi honom/henne att fortsätta lyckas?
24
Rekryteringsaktiviteter Öppet hus Nybörjarträning Juniorträning Nybörjarserier Blått kort Olympic Day: Streetcurling Instruktioner Ta med en kompis-dag ?! Vilka aktiviteter har ni? Vilka aktiviteter skulle ni vilja ha?
25
Hur rekryterar vi ledare? Att ta med dig hem! Vilka potentiella ledare har ni i klubben? Vilken är varje ledares drivkraft – varför spelar han/hon curling – vad är viktigt? Gör det enkelt och ha roligt! Vem? Före detta elitspelare Föräldrar Ungdomar Pensionär
26
Erfarenhetsutbyte Vad är viktigast för en kvalitativ rekrytering? Två och två – vad kommer ni fram till? Vad behöver göras? Vad gör ni redan idag Framgångskoncept Två och två: När har ni lyckats?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.