Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt Viklund
1
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser
2
Marknaden; aktörer och utbud 2 100 st. AB som har städning som huvudverksamhet Stor andel småföretagare (78 % mindre än 11 anställda) FM leverantörer (multitjänsteföretag) är få i antal, men i regel stora aktörer 65 % av städningen genomförs av privata utförare 2
3
Differentiering på marknaden 3 Många lägsta pris upphandlingar – 96 % tilldelas lägsta pris Lägsta pris – Det gå även att upphandla kvalitet, men det kräver kompetens Företagen ”önskar” funktions och kvalitets upphandlingar Små leverantörer vill ha ”singel” upphandlingar – stora så många tjänster som möjligt (FM)
4
Kvalitet 4 Det går att ställa kvalitetskrav –Ex. Städstandarden SS-627801 (INSTA 800) Miljökrav önskas av seriösa aktörer, men de ska vara proportionella och uppföljningsbara Bristen på uppföljning av avtal anses vara skälet för ”kvalitets- och prisdumpningar”
5
Trender på marknaden 5 Det växer fram allt fler mindre ”multitjänsteföretag” FM Många väljer att kalla sig som städleverantör – men erbjuder ändå fler tjänster Lönebidragen har satt marknaden i obalans –Risk att dessa används som konkurrensmedel –Var uppmärksamma i era upphandlingar och kräv bevis för hela avtalsperioden Tack! Ari Kouvonen Almega Serviceentreprenörerna ari.kouvonen@almega.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.